Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parasitbekämpning hos får (naturliga metoder)  (läst 10496 gånger)

birgit

• Gäst
Re:Parasitbekämpning hos får (naturliga metoder)
« Svar #40 skrivet: 08 jan-08 kl 07:24 »
Angående nyttighet hos asp, jobbade jag ihop med en tjej, som gått Naturbruksgymnasiet på Tenhult i början på 90-talet, hon berättade att de fått lära sig på skolan att just asp kunde användas för naturlig avmaskning.
Ofta hade äldre människor kunskap/ åsikter om företeelser av detta slaget. Hörde av en angånde häst-hosta: Släpp dom på skogen, så kurerar dom sig själva.
Enligt avhnadlingen som Eilif Aas gjort, var det tydligt att de med störst parasitbörda var mest intresserade av att gnaga bark. De friskaste ganska ointresserade. De valde också det trädslag som vid tillfället innehöll mest kondenserade tanniner. Om detta stämmer har djuren absolut koll på vad de ska äta för att må bättre. Man kanske också ska ha i åtanke att ett får har många gånger bättre luktsinne än en  människa.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Senast ändrad: 08 jan-08 kl 07:49 av Ulric »

Martin S

« Svar #42 skrivet: 08 jan-08 kl 09:15 »
Jag får inte upp Eilif Aas' artikel från Ulrics länk - bara en grå pdf-sida ?

Nyheten från den norska tidningen är ju ingen bra rekommendation... När man inte känner till bakgrunden är det svårt att genomskåda hur grovt vanvårdade hans djur faktisk har varit, och varför. Det verkar också handla om krock mellan myndigheter och en egensinnig människa, i alla fall är de oense om domen.

Oavsett vad, får man knappat en rätt så hård dom utan att djuren faktisk har varit lidande genom längre tid. Det måste ha funnits möjligheter på vägen att bättra situationen.

Det som skulle vara vart att veta är ju, om domen är direkt resultat av hans syn på parasitbekämpning, eller mer är uttryck för dålig djurhållning rent allment... alltså att djuren helt enkelt har fått för lite att äta. I första fallet är det relevant för trådens ämne... i andra fallet är det en mer en konkret sak som gäller honom.
« Senast ändrad: 08 jan-08 kl 09:47 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Charlotte

• -
« Svar #43 skrivet: 08 jan-08 kl 10:23 »
Jag skulle vilja veta om djuren var avmagrade pga utebliven nödvändig parasitbehandling (Dyrevernets åsikt) eller för lite foder (om dom nu var avmagrade,  det tyckte ju Dyrevernet men inte djurägaren).
Jag har en känsla av att det är så här det kan gå när naturliga metoder krockar med dagens Djurskyddsbestämmelser... Vi kan i dag inte låta vissa djur "tackla av" eller "slås ut" när vi provar vad som fungerar eller inte... Och inte vill vi väl det heller???
 Jag skulle visst kunna tänka mig att prova bark eller andra naturliga metoder (eller  med växelbete som jag har nu), men samtidigt ha en ordentlig koll på parasitstatus och avmaska om det behövdes.
 För mig skulle det betyda att om min besättning trots naturmetoder fick skadliga mängder med parasiter-Ja, då fungerar helt enkelt inte naturmetoderna hos mig och då avmaskar man väl?
                         Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

birgit

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 08 jan-08 kl 11:08 »
Anledningen till att Eilif Aas blev av med djuren är väldigt oklar. Men märker ju själv attityder från omgivningen, inklusive forumet, att man är suspekt och djurplågare om man förlitar sig på det som folk gjort sedan urminnes tider.
Vad gäller djurskyddet, så har vi ofta i detta landet kontroverser mellan lantrasfolk och djurskydd. Vet ni varför??? Jo, för ett lantrasdjur ser inte ut som produktionsraserna, som inspektörerna haft som övningsexempel. Får för dom är köttras, allt annat är magert.
När vi i nsamverkansgruppen för hotade husdjursraser hos SJV hjälpte dom att ta fram häftet: Lantraser i genbank, tryckte vi extra hårt på att just detta måste framgå och att djurskyddsmyndigheten, som ju är tillbaka på SJV, ska utbildas i att se skillnad på ett avmagrat och normalt lantrasdjur, samt att lantraser kan ha olika fettansättning vid olika tidpunkter på året.
Så domen ger jag inget för så länge vi inte vet mer om bakgrund. Ingen missade väl KC-Ranch? De fick ju också flera ålägganden innan de friades från ligghallskravet t.ex.
Eller Veterinären och inspektören som var sambos och gick varandras ärenden? Avlivade en importerad avelshingst för de ansåg att den var halt, medan djurägaren var på jobbet. Det visade sig att hästrasen har ett avvikande rörelsemönster >:( Det var de som också stoppade den turistande familjen som åkte häst o vagn. Har någon en aning om hur en häst fick slita i skogen i början på 1900-talet?
Naturligtvis kan man även om man använder naturliga metoder ta träck-prov. Det kan ju faktiskt vara en sporre också ;)
Sedan vill jag fråga Charlotte: Vad gör du om/när parasiterna blir resistenta? Avlivar alla får? Dessutom är det ju känt att medlen påverkar micro-organismer. Så dom är helt rätt att utrota? För att de inte syns?
Djurskyddet i Sverige kom till för att skydda produktionsdjuren från för hårt utnyttjande. Det är alltså minimikrav för intensivproduktion. Sedan har detta anammats rakt av för all produktion. Beklagligt att alla läser regler som bibeln, för vissa regler försvårar möjligheterna att hålla de mer ursprungliga djuren på ett lämpligt sätt. Man har rätt att ifrågasätta och att söka dispens också. Som väl är!

Henning

« Svar #45 skrivet: 08 jan-08 kl 12:29 »
Vad är egentligen naturliga metoder i onaturlig djurhållning? Vi ska ha klart för oss att den höga mag-tarm parasitförekomsten hos fåren är ett resultat av för hög djurtäthet.  Man kan ju också se det som att gräsväxten  är onaturligt koncentrerad på de betesmarker vi oftast erbjuder fåren.

Det är möjligt att fåren skulle kunna ha en inbyggd förmåga att leta upp substanser de mår väl av i olika situationer. Det är dock inget som säger att inte parasiterna skulle bli resistenta mot det också. I naturen pågår en ständig mikroevolution och en kapplöpning mellan olika organismer.

Om jag kan visa att en viss mikrosvamp har god effekt mot de flesta rundmaskar inklusive haemonchus är det väl underbart. Likaså är det väl fantastiskt om avkok av en blomma som hälls i pälsen på djuren effektivt dödar löss och fästingar.

Om läkemedel framställs syntetiskt är vi på vår vakt. Det är inte naturligt och ekologiska som vi är vill vi inte veta av något sådant annat än i nödfall. (När barnen eller hunden blir sjuka och så..)

Om jag nu skulle ta mig för att utvinna kondenserade tanniner (eller vad det är) i aspbark och göra en pellets av det, är det då fortfarande en naturlig metod? Jag kan ju erbjuda fåren den när de själva vill eller begränsa tilldelningen. Fler fårbönder som kanske inte har tillgång till asp skulle kunna få nytta av den.

Den underbara svampen med god effekt mot stora magmasken finns faktiskt. Den är inte lätt att få tag på i sin naturliga form men ett läkemedelsföretag lyckades för några decennium sedan renframställa den verksamma substansen och den fick namnet Ivomec.

Blomsaften av prästkragar finns också som en effektiv behandlingsmetod mot yttre parasiter. Kanske någon känner till Flusa eller Fly-tix.

I vissa fall har de finurliga läkemedelsföretagen lyckats framställa en exakt kopia av den verksamma substansen på kemisk väg. (Då är det väl inte naturligt?) Det finns uppenbara fördelar med det. Man kan tillverka ett läkemedel med jämnare koncentration och mindre risk för biverkningar. Ibland modifierar man molekylerna lite för att minska risken för biverkningar och kunna sänka dosen.

Ibland går det snett även om man tror man har koll på läget. Ett sömnmedel utvanns ur stenkolstjära. Det visade sig ge svåra fosterskador och tillverkningen stoppades. Efter många år har det blivit aktuellt igen. Nu som medel mot lepra och som cytostatika mot tumörer. Man aktar sig dock för att behandla gravida. Från början hette läkemedlet Neurosedyn men jag tror inte det namnet är gångbart längre.

Vad ville jag visa med det här? Ja, det vet jag knappast själv. Livet är mer komplicerat än man tror. Naturvetenskap är fascinerande. Onaturligt blir naturligt eller tvärt om.
Du får välja själv.

Martin S

« Svar #46 skrivet: 08 jan-08 kl 12:43 »
... Man har rätt att ifrågasätta och att söka dispens också. Som väl är!

Ja, absolut. Men Aas verkar inte har haft någon dispens eller någon bra dialog med myndigheterna. Hur stor fel det ligger hos varje part går inte att bedöma ur artikeln.

Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

birgit

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 08 jan-08 kl 19:40 »
Först angående Eilif Aas: oavsett om han misskött sina djur, så byggde hans avhandling inte bara på egna försök, utan var en sammanställning av flera artiklar och forskningrön.
Så att göra sig rolig över att jag inte hade aktuell status på hans personliga förehavanden är lite påklistrat. >:(
Sedan till Henning: Synd du inte sammanställer allt du vet istället för att poppa upp med mothugg. Stenkolstjära låter inte hälsosamt i någon form, men vad jag menar är mer att medlet ska vara så oförädlat som möjligt.
Kanske är det som så med parasiternas oförmåga att hantera kondenserade tanniner, att det ju fungerar självständigt med att bygga upp immunförsvaret hos värddjuret? Det är inget konstant gift alltså. En biologisk samverkan snarare.
Om det undgått någon som läst mina inlägg, så anser jag att allt levande på jorden, inklusive människan, finner vad den behöver i det som redan finns i naturen. Att människan tror sig vara någon övergud över allt levande är inget jag tar till mig. Vi är biologiska varelser, liksom allt annat liv. Varken mer eller mindre.
Angående onaturlig fårhållning, så är ju min uppfattning att fåren skall hållas så extensivt som möjligt.  Har på flera ställen också påpekat vikten av att ha lämpliga arealer för fåren och att inte ha för mycket djur på arealen och defenitivt inte på åkerbeten.
Varför framställa något koncentrat Henning? Originalet är alltid bäst. Eller gör pellets av äpplena och inbilla mig att det är nyttigare än att äta dom färska direkt från trädet. ::)

anette i bugared

• -
« Svar #48 skrivet: 08 jan-08 kl 19:57 »
Kanske är det som så med parasiternas oförmåga att hantera kondenserade tanniner, att det ju fungerar självständigt med att bygga upp immunförsvaret hos värddjuret? Det är inget konstant gift alltså. En biologisk samverkan snarare.
Här tror jag du berör själva kärnan i vad som gör att naturens egna medel fortsätter verka när den industriellt tillverkade motsvarigheten slutar. Naturen är inte statisk. Den förändras MED förändringarna runt och inom sig. Det gör att det ämne som var "exakt" kopia av sin naturliga förebild bara är "exakt" en viss tid.

Man kan inte kopiera "exakt" från naturen, bara vissa delar av det som man anser fungerar. Man missar då den nödvändiga helheten, den unika sammansättningen.

Det andra som berörts något, men alltför lite, enligt min mening, är djurens förmåga att själva, instinktivt, tillföra sig det kroppen behöver för att hålla sig frisk/avhjälpa en åkomma. En förutsättning är förstås att vi låter dem leva så att den möjligheten ges, och att vi inte orsakar obalanser genom att tillföra onaturliga substanser (i onödan).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

birgit

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 09 jan-08 kl 08:21 »
Ja, anette, jag har ju tagit upp detta med djurens förmåga att hålla sin kropp i balans om tillfälle ges.
Tyvärr finns för många tvivlare. Men de vilda djuren då? Hur gjorde djuren innan människan blandade sig i deras mathållning? Uppenbarligen överlevde de, eftersom det fanns djur kvar som vi kunde domesticera.
Fåren har t.ex ett vida mer utvecklat luktorgan än människan. Är ganska säker på att de även använder det ;)
Kom att tänka på gravida och deras begär efter konstiga smaker. Det har forskats en del om det och vad man verkar rätt eniga om är att det är en brist på något ämne som skapar begäret. Tänk vad ursprungliga vi är som biologiska varelser. Läste också om ett försök i USA!!!! på mödrar och deras nyfödda barn. Det gick ut på att mammorna inte fick se barnen, utan bara lukta på dom när de var nyfödda. Sedan plockades de bort. Efter flera timmar (kommer inte ihåg hur länge) fick de med förbundna ögon lukta sig till sitt eget barn. Nästan alla klarade det. Tror felprocenten var så låg som 10%. Ändå tror vi inte att djuren, som har mycket bättre luktsinne än oss kan känna av om en växt innehåller det de söker.
Alla ämnen vi behöver finns i naturen och våra försök att ta över, tämja och förbättra kan aldrig överträffa originalen.

hustran

« Svar #50 skrivet: 09 jan-08 kl 22:40 »
Mmmm. Birgit håller med dig. Jag tror nog att om vi annammar vårt riktiga jag, innerligt så upplever vi nog att livet är nog inte sååå krångligt.

Wisteria

SV: Parasitbekämpning hos får (naturliga metoder)
« Svar #51 skrivet: 05 jun-09 kl 23:03 »
Hej!
Med stor behållning har jag läst alla kunniga inlägg. Jag gjorde träck prov för nån månad sedan, innan betessläpp, fick veterinärutlåtande och jag behövde inte avmaska. Men jag ser att de har lite lätt diarre, vilket inte nu handlar om betesläpp... ingen är särskilt nedsatt i kondition, men jag ser att de förmodligen är parasitangripna. Nåväl är det någon som har förutom allt som nämts, provat vitlökspulver? Jag har köpt på lantmännen idag, ska prova imorgon och förväntar mig ett fantastiskt resultat :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser