Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra med isolering, tätskikt osv.?  (läst 5773 gånger)

Huggorm

• Gäst
Hur göra med isolering, tätskikt osv.?
« skrivet: 06 dec-07 kl 19:48 »
Jag funderar på att bygga en liten verkstad, där man kan hålla till när det är regnigt ute. Tänker mig att bygga helt i trä, samt möjlighet till uppvärmning. Kommer nog att skaffa någon liten kamin så småningom, men ha ett par elradiatorer för grundvärme. Det blir 20-30kvm, så det borde inte gå speciellt mycket el för att hålla det frostfritt.

Men vad skall väggarna egentligen bestå av? Tänker mig att bygga en stomme av kanske 100mm bjälkar som jag sågar själv. Isolerar sedan mellan bjälkarna, och på insidan häftar jag på en plastfolie, och skruvar sedan dit gips eller spånplatta. Så har jag sett snickarna göra på många byggen jag varit på. Men hur skall det vara på utsidan? Ytterligare en plastfolie, en luftspalt och sedan panel? Det här med tätskikt, fukt, ventilering och isolering är lite av en djungel för mig, det verkar finnas många idéer och åsikter.

Även golvet funderar jag över. Jag kommer bygga på en befintlig torpargrund, och har förstått att det kan bli fuktproblem utan en varm murstock som torkar luften. Hur fixar man till det så bra som möjligt utan att behöva ha någon avfuktare? Stugan behöver ju inte byggas för att stå kvar i trehundra år, det borde gå att fixa så det klarar sig några tiotal år i alla fall?

poze

• Östergötland
Re:Hur göra med isolering, tätskikt osv.?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-07 kl 20:24 »
jag skulle aldrig använda plast varken på ut eller insidan på grund av att du kan inte fukten inifrån vandra ut och fukten utifrån hamnar på plasten och materialet närmast den får ta smällen. ha en limfri fiberskiva som vindskydd på utsidan samma på insidan istället för gips. är mitt råd.

om du har tänkt isolera med glas/stenull och kan tänka dig intressera dig av att skippa det pga miljöbelastning, arbetsklimat etc. så kan man ju hitta en del alternativ till det med.

men till din fråga. tror aldrig det är bra att ha det helt tätt.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 dec-07 kl 20:44 »
Se där ja, det förvånar mig inte ett dugg att tekniken med plastfolie är fel. Därför jag ställde frågan här. Det är ju inte det enda man har stött på ute bland byggena som egentligen är fel.

Limfri fiberskiva ja, det kan jag tänka mig är bra på utsidan. Men på insidan? Gips är min första tanke, eftersom det gör gott på brandsäkerheten. Annars avskyr jag meterialet, helst vill jag ha riktig träpanel. Och vad menas med limfri fiberskiva? Masonit? Jag vill ju ha något kraftigt som innervägg, en verkstad har ju ett ganska hårt liv.

Vad rekomenderar du för isolering?

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 06 dec-07 kl 20:54 »
Fukt vandrar från den varmare till den kallare sidan av en vägg. Det är en fysikalisk grundlag. I nordiskt klimat betyder det inifrån och ut.

Glasull och bergull kan inte torka ut ordentligt efter att den har blivit nerfuktad så för säkerhets skull skulle jag sätta plast på insidan för att hindra den vandrande fukten att komma åt ullen. På insidan av plasten skulle jag sätta spånskiva och sedan eventuellt gips som brandskydd, om du planerar att svetsa eller smida eller kapa med rondell där. Bara gips är litet på svagare sidan som vägg i en verkstad.
På utsidan skall det vara en skiva som är tillräckligt porös för att släppa ut all fukt som på ett eller annat vis har kommit in i väggen, men som ändå tål fukt. Normalt använder man en bitumenbehandlad träfiberskiva, 12 - 15 mm tjock beroende på fabrikat. Utanpå den spikreglar och brädfodring. Om man är noga kan man sätta spikreglarna på klossar så man får luftcirkulation bakom brädfodringen.

Sätt stolparna på centrumavstånd 60 cm så passar skivbredden och bredden på ullen, om stolparna är 2 tum (50 mm) tjocka.

Så här har jag fått fuktfysiken förklarad för mig. Hoppas jag förstod den rätt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 dec-07 kl 21:01 »
Måste en liten verkstad som bara används ibland vara uppvärmd? Och måste den isoleras?

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 06 dec-07 kl 21:02 »
Korrugerad stålplåt är bra väggmaterial i verkstäder, både in- och utvändigt, finns som 2:a sortering om man står ut med blandade färger.
Beträffande uppvärmning så är min erfarenhet att verktygen rostar om dom förvaras där sådan saknas.
« Senast ändrad: 06 dec-07 kl 21:07 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 dec-07 kl 21:11 »
Nu blev det mycket att svara på, och mer blir det väll innan jag hunnit skriva klart.

TW: Det låter väldigt logiskt, och jag tänkte väll att det fanns en god anledning till att använda plastfolie. Det du skriver är ju väldigt nära vad jag har sett på många byggen. Skönt att få det bekräftat, just nu lutar det åt att bli just som du föreslår.

Ulric: Risken är att jag kommer använda den ganska ofta, inte minst på vintern när det är tråkigt att vara utomhus. Och vill man hålla det frostfritt så blir man nog tvungen att isolera, annars blir det dyrt att betala elräkningen. Tror det är en investering man inte ångrar.

zeke: Jag överväger att använda plåt på utsidan. På taket kommer det i alla fall bli plåt. Brorsan är takplåtslagare, så där finns både kunskaper och bra priser. Problemet är väll att det ser lite tråkigt ut kanske. Inne kan det nog bli lite väl "grovt". Kanske skall förtydliga, att jag tänker använda verkstaden till lite av varje. Bland annat vill jag kunna greja med veteranmotorcyklar och annat "kul".  

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 06 dec-07 kl 21:17 »
Lågkorrugerad plåt (höjd ca 20 mm) är inte så "grovt" och nog det mest praktiska invändigt, det är därför det är så vanligt förekommande.
Lätt att bygga med, tåligt mot brand, väta, slag och kräver minimalt underhåll.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 dec-07 kl 21:26 »
Här är vår "verkstad". Isolerad med halm i både väggar och tak. Uppvärmning med kamin, men den använder vi inte (se den improviserade skorstenen genom väggen). Har inte observerat att några verktyg rostar, men det beror väl på vad man gör med dem efter användning.

Jag tror i och för sig att väggar av Leca skulle vara bäst.

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 dec-07 kl 21:36 »
Att använda korrigerad plåt invändigt har dock en stor nackdel - som elektriker är jag lite skeptisk, eftersom det blir svårt att få upp eluttag på ett bra sätt. Det går naturligtvis att lösa, och brandskyddet blir ju fenomenalt. Det är helt klart en idé att hålla i minnet.

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 06 dec-07 kl 21:39 »
Kuloledningar dragna i takhöjd och utanpåliggande uttag fastskruvade i plåten, säkert för musgnag och lätt att ändra på.

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 dec-07 kl 21:44 »
Kuloledningar dragna i takhöjd och utanpåliggande uttag fastskruvade i plåten, säkert för musgnag och lätt att ändra på.

Säkert för musgnag, men oskyddat och utsatt mot allt vad som finns i en verkstad. Visserligen ingen större fara i takhöjd, och dessutom kan man ju skruva upp rör och dra kabeln i. Men jag avskyr utvändig eldragning, det är lite av en princip som jag utvecklat. Senast i somras var jag på ett helt nytt bygge, där mycket av elen hamnade utvändigt på betongen, fy vilket jobb att borra, plugga och spika all den kabeln. Och fult blev det ju också...  :(

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 06 dec-07 kl 21:52 »
Då är vi diametralt olika där.  ;)
Jag anser att det praktiska är det vackra, dagens metoder med inbyggd el och vvs i väggarna gör att man inte ser vad som händer när installationerna åldras, plötsligt börjar det brinna eller rinna nånstans utan förvarning, man blir tvungen att riva upp hela väggen osv.
Det är möjligheten att dra ledningarna lite hursomhelst i väggarna = snabbt = bättre lönsamhet, som gjort inbyggnad så populärt bland byggarna.
Men det gynnar inte slutkonsumenten på lång sikt.
« Senast ändrad: 06 dec-07 kl 21:55 av zeke »

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 dec-07 kl 21:59 »
Det är möjligheten att fuska som gjort inbyggnad så populärt bland byggarna.

Där håller jag inte med faktiskt. Att jag tycker så mycket bättre om att dra kabel i rör i väggarna är för att det är lättare, och inte kräver så mycket jobb för att bli snyggt. Dessutom ser det mycket "renare" ut att inte ha kabel liggande på lister och över tak. Och så är det lättare att ändra ifall man vill ha nya funktioner, tex. dra upp en extra tändtråd till en lampa. Skall man rycka lös en gammal spikad kabel får man ju spackla och måla om hela taket   :P

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 07 dec-07 kl 03:36 »
Jag har dålig erfarenhet av möss i garageisolering så för mig är inbyggnad av elledningar inget alternativ.
Det kan säkert vara olika på andra ställen.

Tunjan

• -
« Svar #15 skrivet: 08 dec-07 kl 00:43 »
efter att  ha byggt hus i över 20 år kan jag bara säga att plast är bra vid koventionell hu8sbyggnad i ditt fall kan du istället ha tjärpapp som både vindskydd och fukt spärr annars har du tex utegips utv. stabiliserar byggnaden bra. ska du ha plåt inv rek jag plast. spånskivor ska man enl. min mening bara ha iständigt uppvärmda hus de är mkt fuktkänsliga och mögel benägna.ska du inte ha vanlig isolering blir det en annan sak med fuktspärrar.
bor själv med rödkullor får o höns.Samt mina två pojkar ibland.

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 19 dec-07 kl 18:44 »
Är ingen konstruktör men tvivlar på plåts brandskydd invändigt... ???

Själv har jag kört med 12 cm stående träreglar. Utvändigt tjärad vindpapp och träpanel. Mellan reglarna mineralull. På insidan plast och liggande råspont (2:a sortering). På dessa kan skruvas gips eller spikas masonite (detta underbara material).

Stabilt och funktionellt att man kan sätta upp vad som helst på väggarna.

Lycka till!
ES
« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 22:14 av ersam »

Stråtjära

• Hälsingland
    • Norméns Glas o snickeri
« Svar #17 skrivet: 20 dec-07 kl 13:06 »
Träpanel, läkt, vindpapp, regel med isolering, vindpapp, OSB-skiva, gips är en smidig och bra lösning.

OSB-skivan är billig, snabb och skönt att ha något o skruva i när man sätter upp grejor på väggarna.

För brandsäkerhetens skull måste väggar, golv och tak samt alla grejor inne i verkstaden tas med i planeringen.

Stormulen

« Svar #18 skrivet: 20 dec-07 kl 16:20 »
Korrugerad plåt är inte att rekommendera om man ska följa LBK.s regler.  I en verkstad gäller EI60 med tändskyddande beklädnad och dit räknas inte plåt. 2 lager gips eller ännu bättre fibercementskiva.

bushwomen

« Svar #19 skrivet: 28 dec-07 kl 00:59 »
hej ulric!!!vad står huset på??? ett jättefint hus å kul med röret som, sticker ut m.v.h.bushwomen

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser