Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får man ställa en dum fråga till??  (läst 6815 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Får man ställa en dum fråga till??
« skrivet: 05 dec-07 kl 08:33 »
Ja, annars får ni väl låta bli att svara då.

Exakt varför har man nosgrimma på hästar? (i tränset alltså) Jag har plockat bort den från tränset på våra shettisar, mest för att jag inte såg nån mening med den och för att den ändå passade så dåligt. Var på westernridning en helg för nån månad sen och westernhästar har tydligen inte heller nosgrimma.

Men på sonens ridskola har alla hästar mer ellermindre tajta nosgrimmor av olika slag.

Hur gör ni? Har ni nosgrimmor på, vilken sort och om ni inte har det, varför?

ardennervän

• www.backagard.net
Re:Får man ställa en dum fråga till??
« Svar #1 skrivet: 05 dec-07 kl 10:20 »
det där har jag också funderat på. Det verkar som om folk sätter dit en nosgrimma för att hästen inte skall gå och gapa och på så sätt komma undan bettet när problemet i själva verket sitter i att man stoppar in ett bett som inte passar till hästen. Vilket då gör att hästen försöker bli av det. Detta är min åsikt och kan vara fel. Men om någon har en bättre förklaring vill jag väldigt gärna höra den. Själv försöker jag alltid ha bett som hästarna tycker om och då har jag heller aldrig haft behov av nosgrimma för såna tycker jag inte om. Tänk er själva att få munnen ihopsnörd varje gång ni skulle utföra ett arbete. Man kanske skulle kunna vänja sig men inte vore det roligt.  

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #2 skrivet: 05 dec-07 kl 11:25 »
Den förklaring jag har fått är att den dels stabiliserar bettet i hästens mun så att det inte kommer i "svängning" när hästen rör sig (kola under longering med eller utan nosgrimma). Den är dessutom en extra trygghet om man ramlar av framåt och tränset pker av från hästens öron.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 05 dec-07 kl 12:38 »
Jo käkremmen tar förstås största delen, men går den sönder och du har en korrekt spänd nosgrimma så finns det möjlighet att inte hästen helt tappar tränset. Förutsättningen för att nosgrimman ska hjälpa till att stabilisera bettet är att den är korrekt spänd men den gör stor skillnad jmf med om man rider utan. Jag ser ingen anledning att ta av den (däremot måste man förstås lossa om hästen ska äta-men även där föredrar jag att den får äta utan bett i munnen) men den ska sitta rätt och vara väl avpassad.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 05 dec-07 kl 12:39 »
Jag kanske ska tillägga att det är av en hästtandläkare jag första gången hörde förklaringen om stabiliseringen.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 dec-07 kl 13:58 »
Jaha, då kommer jag med min synpunkt då ;)

På travhästar har man en annan sorts nosgrimma.. O där snackar vi inte några fingrara emellan..utan det ska rymmas ledigt en knytnäve mellan nosremmen och käken.. Alla praktikanter drar åt den direkt.. o höjer bettet..fär det ska va två rynkor i mungipan...  ;D

Nåja , nu undrar ni varför vi gör så här?

Vi har en nosrem som löper genom stolparna , den är till för att i katastrof fall, om bettet går av har man fortfarande något att styra med! Nu händer det ytterst sällan, men det har hänt! Iförsig så brukar det lösar sig väldigt enkelt ändå, men det är inte fel med en extra säkerhet!
Men drar man denna nosrem för tajt (2 fingrar....) så låser den bettet istället.
Skulle tro att samma grej gäller i arbetssammanhang?

Och betet? det ska vara löst och kunna röras i munnen på hästen. Sitter den för tajt (=som man lär sig på ridskolan..) Så tappar man känslan och dom blir stumma i munnen.

SEN är det en annan sak om man behöver en spärrgrimma, det liknar mer en nosgrimma av den typen man har på ridhästar. Den är till för att stänga munnen på dom som gapar. Den finns ju några som gör det eller att dom skojar med tungan o har den hängandes efter sig.. :D
Det finns en annan orsak också. En del hästar har slapp gom. För att förhindra att gomseglet ställer till med besvär stänger man till munnen ordentligt och då är andningsvägarna fria. En häst som springer o gapar med munnen kan få gomseglet att fladra... Fats det här är ju inget för arbetshästar..dom andas sällan så häftigt ;D

Sådär,nu har jag förvirrat till det ytterligare :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 05 dec-07 kl 20:12 »
Okej, här har ni en till förvirrad, och jag har ändå bara haft ridhästar :o Men jag är j-igt less på "eleganta" engelska träns som går sönder för minsta belastning, så tillslut inhandlades ett westernhuvudlag, med rejält läder, och utan nosgrimma. Väldigt smidigt, och väldigt stadigt! Dessutom gillar jag filosofin inom westernridningen att om hästen gapar så är ryttaren för hård i handen, och får poängavdrag på tävling. Sen så kan jag säga att ridskolorna sällan praktiserar "två fingrar", utan det verkar mer vara "dra åt så hårt som möjligt". Har man sett vilka skador som nosgrimman kan orsaka i hästens munn föredrar jag att vara utan, oavsett vad det kan finnas för orsaker att använda den. Det värsta jag varit med om var när jag red på ridskola, och instruktören, efter att man suttit upp, gick runt och drog åt nosgrimman stenhårt på dom som inte hade gjort det! Jag ångrar än idag att jag inte hoppade av hästen och lossade på den.. Kan väl säga att där försvann mitt sista förtroende för svensk ridskoleverksamhet..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 05 dec-07 kl 20:14 »
Får väl tillägga att om man nu absolut vill ha nosgrimma så är remontgrimma att föredra, då den inte trycker mot kindtänderna och orsakar sår i hästens mun. Men jag föredrar i alla fall att vara utan!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #8 skrivet: 06 dec-07 kl 08:10 »
Hej igen! Skönt att höra att det inte bara var "nybörjare-jag" som inte riktigt fattade vitsen med detta. Men, som Frances beskriver travtränset kan jag fatta vitsen att ha en nosgrimma. Däremot ser det ju inte ut så på våra ridskolor direkt  ::).

Anledningen att jag frågar är egentligen för att jag i lördags var med sonen på ridskolan. Hans häst var inte på lektionen innan, så jag skulle göra iordning den och tränsa osv. Hästens träns hade givetvis nosgrimma o hela köret, och eftersom jag nästan aldrig tränsat en häst med nosgrimma så blev jag lite osäker på hur mycket jag skulle dra åt. Jag drog åt så mycket jag vågade, sen frågade jag en annan mamma i stallet. Hon trodde att den satt för löst, så jag spände åt den ett hål till. Men sen ville jag inte dra mer, för jag tyckte den satt hårt. Det tyckte inte ridläraren som drog åt den ännu mer.

Det fick mig att börja fundera lite, varför nosgrimman är så viktig. Visst, mina hästar tuggar lite och kan gapa ibland, men oftast inte. Å andra sidan håller ridskolans hästar på ännu mer med munnen, och de har ju nosgrimma så jag kände mig lite fundersam. Jag misstänker lite att ingen riktigt kollat ut betten på ridskolehästarna, jag tycker de verkar väldigt irriterade i munnen. I alla fall några av hästarna.

(Lite kul är att tom min femårige son funderar över varför ridskolans hästar håller på så mycket och tuggar och drar. Han undrade vad han gjorde för fel, trots att han bara höll i grimskaftet. Han är en klok liten kille!)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 06 dec-07 kl 09:03 »
Alla praktikanter drar åt den direkt.. o höjer bettet..fär det ska va två rynkor i mungipan...  ;D

Det skulle jag också ha gjort! :-[ ;)

Och betet? det ska vara löst och kunna röras i munnen på hästen. Sitter den för tajt (=som man lär sig på ridskolan..) Så tappar man känslan och dom blir stumma i munnen.

Betet?" ;D Där kan jag inte hålla med. Ett bett ska vara välanpassat och inte för långt. Däremot ska det ligga så stilla i munnnen som möjligt för att få det lätta, stadig suget. I alla fall på en ridhäst. :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 06 dec-07 kl 09:10 »
Det tyckte inte ridläraren som drog åt den ännu mer.

Tyvärr missbrukas ibland nosgrimman av människor som drar åt den stenhårt. Det är inte meningen och kan orsaka sår i hästens kinder. 2 fingrar ska du kunna få emellan, jag tycker att du ska påtala det för ridläraren nästa gång och fråga henne om varför hon drar åt.

Det fick mig att börja fundera lite, varför nosgrimman är så viktig. Visst, mina hästar tuggar lite och kan gapa ibland, men oftast inte. Å andra sidan håller ridskolans hästar på ännu mer med munnen, och de har ju nosgrimma så jag kände mig lite fundersam. Jag misstänker lite att ingen riktigt kollat ut betten på ridskolehästarna, jag tycker de verkar väldigt irriterade i munnen. I alla fall några av hästarna.

Nosgrimmans funktion är inte att hindra hästen från att gapa, gapar hästen är det ett tecken på att något är fel och man bör kontrollera sin ridning, att bettet verkligen passar och hästens tandstatus. Snokrem (som jag förövrigt sällan eller aldrig använder) hindrar hästen från att gapa.
Jag tror definitivt att du har rätt i att betten inte är anpassade, ett vanligt fel är att de är på tok för långa.

Vi har en hel del westernekipage hos oss som rider utan nosgrimma och betten ligger inte stilla i munnen.
« Senast ändrad: 06 dec-07 kl 09:11 av Sar »

Körven

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 06 dec-07 kl 10:56 »
Jag fick lära mig att nosgrimman var till för att förhindra att hästen inte skulle undgå bettets verkan.Det i sin tur gör att du har bättre kontroll över hästen.
Dåligt utbildad ryttare eller häst,kan andvända nosgrimma för att förenkla hanteringen vid ridning,men det löserju inte problemet.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 06 dec-07 kl 10:57 »
Jag tror också många rider med nosgrimma för att man helt enkelt fått lära sig det en gång i tiden - och när man köper ett engelskt träns följer den ju med.... Och så erkänner jag att jag ibland byter nosgrimma för att det ser snyggare ut med en annan.  :-[  :) Däremot tycker jag sällan det är fint utan, utom på en del ponnysar, kallblod och araber. Så fåfäng är jag! Till mitt försvar så spänner jag den som jag fått lära mig nån gång på 70-talet - med minst två fingrar emellan.

På bägge hästarna har jag det som kallas för engelsk nosgrimma. Valacken har nyligen fått ett nytt träns, ett sånt där med platta breda remmar och blåvitt "huggormsmönstrat" pannband - just ett sånt som var så poppis på 70-talet.  ;D
« Senast ändrad: 06 dec-07 kl 11:00 av Falin »

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #13 skrivet: 07 dec-07 kl 07:47 »
Ja, om det inte framgick (det hoppas jag det gjorde iofs, men...) så var det jag reagerade på på ridskolan att de har tvingande nosgrimmor hårt spända för att undvika att hästarna gapar och tuggar och donar med bettet.

Däremot är det många av hästarna på ridskolan som verkar vara irriterade över bettet, jag undrar om nån egentligen kollar om bettet passar på hästen, tandstatus osv. Det känns som en ganska dålig lösning att bara sätta på en hårt åtdragen nosgrimma istället.

Men jag tycker ni har intressanta åsikter, det är alltid kul att höra hur ni resonerar. Det får mig att fundera och det är ju det som är meningen!

Körven

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 07 dec-07 kl 10:36 »
Ja, om det inte framgick (det hoppas jag det gjorde iofs, men...) så var det jag reagerade på på ridskolan att de har tvingande nosgrimmor hårt spända för att undvika att hästarna gapar och tuggar och donar med bettet.

Det är inget som får mig bli förvånad längre...................en häst som rids eller körs på rätt sätt skall tugga och dona  med bettet.När det blir rikligt med skumm som rinner ur munnen på hästen då går hästen riktigt på bettet.
En kärring tyckte att jag skulle låta hästtandläkaren titta på min hästs tänder "för det rinner ju så mycket saliv ur munnen på den"sade hon.
En död hand eller mun är ett begrepp som är försvunnet.Men det har sina förklarningar när det sitter en livrädd ryttare på ryggen och krampaktigt håller tygeln.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 07 dec-07 kl 11:54 »
Jag skulle väl snarare vilja säga att en häst som trampar under sig och har påskjut bakifrån går på bettet, på tygeln, i form, eller hur man nu vill uttrycka det. Det finns många hästar som går i god form utan att för den skull tugga speciellt mycket på bettet.

Jag förstår precis vad Jullan menar med att de gapar och tuggar och håller på för att komma undan, det är en helt annan sak än när de tuggar på bettet för att de är tillfreds med det.

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 07 dec-07 kl 18:21 »

Däremot är det många av hästarna på ridskolan som verkar vara irriterade över bettet, jag undrar om nån egentligen kollar om bettet passar på hästen, tandstatus osv. Det känns som en ganska dålig lösning att bara sätta på en hårt åtdragen nosgrimma istället.

Men jag tycker ni har intressanta åsikter, det är alltid kul att höra hur ni resonerar. Det får mig att fundera och det är ju det som är meningen!

Jag tycker att den största fördelen med att vara utan nosgrimma är att man ser klart och tydligt när hästen försöker komma undan bettet! Nästa steg är ju då naturligt att ta reda på varför hästen stökar med bettet! Jag kan bara säga med min egen häst att det var viss skillnad när jag bytte från tvådelat till tredelat bett! Med det tvådelade gapade han till just när man tog i tygeln, men med nytt bett försvann det problemet (det var i och för sig inget stort problem, men ändå). Med tredelat eller rakt bett gapar han endast om man råkar ta för hårt, och då sitter ju felet hos ryttaren. Inte heller nåt större problem att åtgärda. Jag upplever att en hårt åtspännd nosgrimma snarare förvärrar alla problem, hästen får ju bara ytterligare nåt att komma undan från, och man skapar ännumer motstånd.. Jag tyckler att du ska vara glad att din unge är så klok att han ser såna saker! Vore jag i din sits skulle jag söka efter en annan ridskola åt sonen. Jag upplever att det är lättare att hitta nåt bra om man söker sig till nån mindre privat ridskola. De stora kommunala tycks oftast ha en väldigt mekansik syn på hästen.. (ja, jag vet, jag har dåliga erfarenheter, och ja, jag vet, det har gett mig negativ attityd till ridskolor..)

Nyponros

« Svar #17 skrivet: 07 dec-07 kl 18:27 »
Jag har fått förklarat för mig att en nosgrimma kan fördela trycket av att bett så att inte allt kommer i munnen, utan även lite på nosryggen. Detta gäller väl främst om man använder en stång av något slag och jag tycker att man då borde ha en nosgrimma av "travmodell". Annars förstår jag inte riktigt hur det skulle fungera...
Är kanske inte så relevant i ridskoleridning men... :)

Norrsken

• -
« Svar #18 skrivet: 07 dec-07 kl 18:46 »
Jag har fått förklarat för mig att en nosgrimma kan fördela trycket av att bett så att inte allt kommer i munnen, utan även lite på nosryggen. Detta gäller väl främst om man använder en stång av något slag och jag tycker att man då borde ha en nosgrimma av "travmodell". Annars förstår jag inte riktigt hur det skulle fungera...
Är kanske inte så relevant i ridskoleridning men... :)

Med stångbett hamnar trycket förutom på lanerna, även i kindkedjan och lite i nacken. Nosgrimman har ju ingen kontakt med bettet..?? Jag förstod beskrivningen av travnosgrimman helt annorlunda...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 07 dec-07 kl 19:19 »
Travnosremmen HAR kontakt med bettet om den spänns för hårt, då låser den betet... men rätt anspännt har den ingen verkan på bettet.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser