Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla lusern  (läst 6327 gånger)

Fia och LOA

• Gäst
Odla lusern
« skrivet: 14 jan-05 kl 09:32 »
Vi funderar på att odla lusern på ett skifte som legat träda och ev utfodra höns med groddar. Har du erfarenhet och tips som vi kan få ta del av är vi tacksamma. Ann-Sofie 0581-633045

Småbrukaren

• Gäst
Re:Odla lusern
« Svar #1 skrivet: 18 jan-05 kl 12:58 »
Hej!

Tänker du odla lusern till frömognad och sen tröska fröna för att grodda dem och därefter ge dem till hönsen eller? Tror inte att blålucern, som jag antar att du menar, fröodlas i Sverige. Man ser ju i o f s hybrider mellan blålucern och gullucern som självsått sig i vägkanter etc så det går säkert.

Jag har ingen egen erfarenhet av lucernodling eftersom den inte passar på min gård. Vet dock att den kräver ett högt pH (> 6,0-6,5) i marken samt att man måste ympa utsädet med rätt sorts Rhizobiumbakterier första gången man odlar den på ett skifte. Den är även känslig för isbränna så fältet måste vara väldränerat.

Varför tänker ni just grodda lucern till hönsen? Det finns ju mycket annat som går att grodda och som dessutom är lättare att odla fram frön av.

Hälsningar Småbrukaren

Fia och LOA

• Gäst
Re:Odla lusern
« Svar #2 skrivet: 13 feb-05 kl 18:55 »
Hej!
Ja, varför egentligen? Kanske för lusten att prova något som inte odlats här förut, prova nå´t nytt, lära sig nå´t...
Det finns ju lucern att köpa som utsäde, men det låter ju rätt komplicerat och du verkar kunna din sak!
Vad är lättare att odla och grodda?
Hälsningar Ann-Sofie

Dela detta:

* Inloggade just nu

1758 gäster, 1 användare
Skogsmor

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser