Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera á la sent 1800-tal  (läst 12461 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Renovera á la sent 1800-tal
« Svar #40 skrivet: 06 dec-07 kl 12:13 »
Kan man inte förenkla genom att tapeterna beställs på webben och levereras via fax? :o

imze

• Brors
« Svar #41 skrivet: 06 dec-07 kl 14:43 »
 ;D ;D

Kan man få in tapetrulle i faxen?

Maran

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 06 dec-07 kl 18:51 »
hon har så fina tapeter, kvalité och det kostar ju lite också, men
man får välja sina väggar för de tapeterna ;)

Rullgardinerna är inte så pjåkiga de heller, men när de billigaste kostar 3000 kr och man behöver tre st till ett rum... jag får drömma vidare, i mina fantasier är våra rum fantastiskt vackra utan att ha kostat en krona. :P

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 15 dec-07 kl 17:57 »
Väntar med spänning på måndag då en bok om vårt område ska ges
ut av den lokala hembygdsföreningen. Den skall innehålla fakta och
bilder om bebyggelsen här och livet i "byn".
Hoppas verkligen att det ska finnas bilder från vårt ställe då vår "gård"
(som dock är avstyckad  >:( ) från förr.
Om inte annat blir det en trevlig kväll med samspråk med de äldre som
har bott länge i trakten.  :)

Rosten

• Närke
« Svar #44 skrivet: 15 dec-07 kl 21:37 »
Fasadfärgen är ljusgul med ljusgrå vindskivor och knutar och röda fönster, enligt rekommendation från länsmuseet.
Länsmuseet har oftast otroliga samlingar av fakta om hur husen och inredningen i det aktuella området såg ut vid olika tidsepoker.
Jag gick en kurs i byggnadsvård som fd chefen för länsmuseet ordnade. Tyvärr så höll hon bara en enda kurs. Man lärde sig massor. Jag fotade mina fars drängstuga och hon plockade med böcker så att vi kunde datera den. Vi vet att den flyttades i slutet av 1800 talet. Gångjärnen och dörrarna inomhus daterades till mitten av 1600 talet. Den ena dörren var jättefin och hade orginalmålningen kvar. (trodde vi) Hon skrattade och berättade att den var målad i slutet av 1800 talet. Den andra dörren som såg skabbig och hade en blå nyans bedömde hon direkt till att det var den som hade orginalmålningen kvar med rätt nyans och allt. Tvärt imot vad vi trodde. Hon berättade också att stugan var höjd med begagnade stockar. Så att man fått ståhöjd på vinden. + massa andra saker.
Hon hade böcker på allt. Exempelvis så hade hon en stor bok på hur alla gångjärn sett ut från medeltiden och framåt. Med massor av bilder.
Nästa gång som vi träffades på kursen så hade alla med massor av foton. ;)

Där lärde jag mig också att nockfönstret på en loge eller ladugårdgavel var snickarens visitkort. Ibland så gick modellen vidare till sonen. Så kolla på era nockfönster och kolla sedan på alla andra nockfönster i byarna där ni bor så hittar ni flera byggnader som samme snickaren byggt.

Skall ni byta fönsterfoder på en stuga så åk runt i byn och kolla på gamla orenoverade hus hur man sågade till fönsterfodren så att ni får samma typ av dekoration på era. Så att man inte bara sågar till dom efter en bild i en tidning för att  man tyckte att det var snyggt figursågat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser