Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  såg du nyheterna imorse?  (läst 11462 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:såg du nyheterna imorse?
« Svar #20 skrivet: 29 nov-07 kl 17:08 »
När vi ändå är inne på skal... Mina föräldrar hävdar att det är ok att lägga t.ex. besprutade apelsinskal i komposten för att gifterna bryts ner. Kan det stämma? Känns inte så trevligt tycker jag, många gifter brukar väl ha väldigt lång nedbrytningstid och vara sk bioackumulerande (hur det nu stavas)? Det skulle väl då kunna innebära att de tas upp av grödorna man sedan odlar i kompostjorden? Och med tanke på hur länge de besprutade frukterna håller sig så lär det väl ta lång tid innan det blir kompost av dem med  :P

Jag tror det borde vara rätt ok för oss att äta frukter som man skalat, men det är ju fortfarande lika skadligt för stackarna som odlar dem... Trist! Verkligen trist...

anette i bugared

• -
« Svar #21 skrivet: 29 nov-07 kl 18:11 »
Så här skriver Svenska naturskyddsföreningen om att kompostera tex apelsinskal
http://www.snf.se/snf/hallbart/2001/hallbart2301/mangfaldnoterat.htm

Det verkar enl.dem. som om gifterna inte försvinner.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 29 nov-07 kl 19:43 »
Så här skriver Svenska naturskyddsföreningen om att kompostera tex apelsinskal
http://www.snf.se/snf/hallbart/2001/hallbart2301/mangfaldnoterat.htm

Det verkar enl.dem. som om gifterna inte försvinner.

mer skit i jorden :-\

skånetösen

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 30 nov-07 kl 23:44 »
Gifterna försvinner INTE när man komposterar. Apelsiner besprutas med bla fenylfenol vilket är duktigt giftigt. Ok...skalen tar upp det mesta men vem tänker på att tvätta händerna direkt efter att ha skalat apelsinen? Innan man tar i den skalade produkten?
Bananer besprutas först i odlingarna med diverse insektsgifter. Sedan ombord på båtarna med ngt som kallas för mognadsgas, vilket är ett kemiskt medel som får de gröna bananerna i lastrummet att börja mogna igen. Örk. Det var den gasen som vi nös av hela tiden på fruktpackningen. Äpplena doppas i en blandning av gift och paraffin som gör att skalen håller sig hela och blanka under den långa transporten.
Vill ni äta allt detta?
Jag vill det iallafall inte. Tvi vale.  >:(
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 dec-07 kl 09:28 »
 :-X
mkt skit i frukten och hur mkt finns kvar av vitaminerna eg???

hur som helst...var och handlade häromdagen och passade på
att prata med ansvarig för frukt & grönt i den butiken.
frågade då lite om ekologiska produkter. de har det men dock lite
och klent utbud. ändå är det här stadens största mataffär med
MYCKET kunder. tog upp det här med efterfrågan och då sa hon
att det inte frågas alls speciellt mkt om det, kanske lite mer nu efter
inslaget om besprutad frukt på tv då som hon sa.
kom med ett förslag om att butiken kanske kan ta sitt ansvar och
skapa en efterfrågan. t ex genom kampanjer och lite happenings???
hon skulle ta upp det med sin chef för hon handlar själv i stort sett
enbart ekologiskt! men då handlar hon aldrig frukt & grönt på sitt
eget jobb erkände hon :o
ja menar vad säger det om utbudet...jaja.
hoppas det händer något, vore väldigt trevligt! :)

Soshila

• Småland
« Svar #25 skrivet: 01 dec-07 kl 10:15 »
Verkar som om du lyckades prata med rätt person i affären i alla fall. Ofta tycker jag det bara är oförstående blickar som möter en. Eller så säger de att de ska titta på det, men inget händer.

Ush och tvi. Tack för infon skånetösen. Hur ledsamt det än är.

Men för att återgå till odling. Vilken är den frukt som snabast ger något om man planerar nytt? Äppelträd behöver väl växa till sig några år va?  

Annicae

« Svar #26 skrivet: 01 dec-07 kl 18:46 »
Efter att ha bott många år i södra Italien så har jag lärt mig en del. Mina barn har alltid skalat vindruvor och har alldrig fått öppna apelsiner med munnen.Gifterna är mångdubbla av vad livsmedelverket går ut med.Var på en ekologisk tomatodling som var ok förkontroller,men på samma odling tillämpades gifter för lönsamhet.Idag har jag mina egna tomater ,vindruvor(30kg i år)kryddor odlas även hos oss.Det mesta köps Svenskt ekologiskt där jag är mer säker .Jag dör inte av lite gifter men jag mår lite psykiskt bra av att veta att vi äter det vi äter.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 13 dec-07 kl 14:30 »
ja egenodlad mat är lycka.
i år ska jag också vinna kriget mot alla
förb.... sniglar också tänkte jag.
växthus ska iordningsställas och jag
ska odla så det står härliga till. :)
jord under naglarna det är ett riktigt
lyckopiller det! ;D

Mirami

« Svar #28 skrivet: 13 dec-07 kl 23:29 »
ja egenodlad mat är lycka.
i år ska jag också vinna kriget mot alla
förb.... sniglar också tänkte jag.
växthus ska iordningsställas och jag
ska odla så det står härliga till. :)
jord under naglarna det är ett riktigt
lyckopiller det! ;D

En g i tiden hade jag ett 50kvm stort växthus
där jag bodde...
Ngt jag ska fixa igen den dagen jag äger mitt boende:)
Längtar så tills jag kan skapa och utveckla min odling!!!

Musseron

« Svar #29 skrivet: 02 jan-08 kl 01:21 »
Om det var 23 olika gifter i äpplena så.... har hört att bananer är de som besprutas mest av vår frukt i butikerna, skänk dem som måste jobba på odlingarna en tanke och köp ekobananer för allas skull!
Är ekofrukten för dyr så köp hellre ingen frukt tycker jag. Att odla själv eller att köpa säsongens varor är väl kanske något att eftersträva.
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Henrik_

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 02 jan-08 kl 16:03 »
Jo, mycket skit finns det...

Det mesta av det som inte är kravodlat och odlas i växthus odlas inte i jord, plast kulor, stenull eller annat är vanligare, inte bara i holland, utan även här.

Vill man få äpplen fortare kan man välja sorter som i allmänhet är snabbare på att ge frukt, till exempel Aroma, Oronie, Transparente blanche och Katja.
Av Plommon så ska man välja till exempel Czar eller Victoria.
Det går säkert att läsa sig till fler sorter, även av päron och körsbär.
Persikor brukar också gå fort.

Man kan också köpa träd som är ympade på svagväxande underlag, men det är en del pyssel med beskärning och stöttning då, men det blir frukt fortare.
Annars är ju spaljeträd, som också är ympade på svagväxande underlag ett alternativ.
Dettta gäller även päron.
Det finns pelaräppelträd som också ger frukt fort, äpplena är ätliga, men inte mycket mer.

Så att plantera trädet så fort som möjligt kanske är bästa lösningen? ;)
Och odla bär och grönsaker tillsvidare.

Wobbeke

• -
« Svar #31 skrivet: 10 jan-08 kl 11:08 »
Hej!
Det är inte alltid lätt att vara ekologoisk, trots att man vill och lägger sin yttepytteinkomst på dyra ägg: I en ICA-affär i Örebro kan man köpa ekologiska bananer. För-förpackade i PLASTPÅSAR!
Mängder med plastpåsar med fyra-fem bananer i varje, man får köpa hur mycket plastpåsförpackade bananer som helst om man skall ha fler bananer än så.

synd...
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Soshila

• Småland
« Svar #32 skrivet: 10 jan-08 kl 11:24 »
Ja det är verkligen synd att ekologiskt frukt och grönt i princip aldrig finns i lösvikt utan i diverse onödiga förpackningar. Förtar liksom en del av de sköna känslan man annars kan få att att handra giftfri mat.

Norrsken

• -
« Svar #33 skrivet: 10 jan-08 kl 12:49 »
Ja det är verkligen synd att ekologiskt frukt och grönt i princip aldrig finns i lösvikt utan i diverse onödiga förpackningar. Förtar liksom en del av de sköna känslan man annars kan få att att handra giftfri mat.

Ja! Kollade efter frukt och grönt i affären idag. Den enda ekologiska frukten var apelsiner som var nätade (kanske bättre än påsar i alla fall, men ändå!). Sedan låg ekologiskt och icke ekologiskt huller om buller, så det blir väldigt lätt att tro att man köper ekologiskt, för att sen komma hem ohc upptäcka att det inte är det! Nu hade jag inte sonen med mig, och kunde därför ta mig tid att titta ordentligt, men hade han varit med hade jag nog kommit hem med nåt oekologiskt bara för att det låg i facket bredvid!Köpte tillsist ett par paprikor från israel, kravmärkta i plastpåse! Kändes inte som att det är så mycket bättre för miljön, men förhoppningsvis aningen mindre gifter i alla fall! Nä, efter en "provsesong" förra sommaren ska jag försöka odla lite mer seriöst i sommar! Och försöka konservera mera!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 10 jan-08 kl 16:24 »
samma här. ska odla mer medvetet för bruk
under vintern så att säga.
har letat som en besatt efter kravmärkta vindruvor
här i stan..hittar inga! :-\

Margit

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 11 jan-08 kl 06:27 »
Vad var det för äpplen som innehöll så mycket gifter?
Jag tippar att utländsk flukt&glönt i snitt har fått ta emot betydligt mer gift än svenskodlat.

Sist var det svenskodlade Ingrid Marie som hade utsatts för gifter som ej var tillåtna  ::) fasen, jag som åtminstone försöker köpa svensk frukt och grönsaker.
Trodde man kunde lita på det svenska  :(

Filip Skräplund

« Svar #36 skrivet: 11 jan-08 kl 09:30 »
Det var tydligen Cox Orange också, jag gillar dom skarpt så jag har nog käkat i mej lite rester.
Nåt ska man ju dö av, men det lär inte bli av äpplena.
Såklart försvarar jag inte att man sprutar med förbjudna medel, men risken för min egen del är försumbar.
Det tar minst ett par decennier innan det blir cancer, om det nu är det man oroar sig för.
Kan vara värre om småbarn äter av besprutad frukt.
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 10:29 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 11 jan-08 kl 10:54 »
skalar alltid äpplena hemma till barnen, men
ibland är det ju frukt med till skolan och då är det
ju med skal....jaja man får försöka hålla koll så
gott man kan men det är en djungel där ute.
vindruvor är ju mina barn tokiga i och som jag
skrev tidigare så verkar det omöjligt att få tag i
obesprutade  häromkring...får bli vinrankor i
vårt kommande växthus till våren! :)

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #38 skrivet: 18 jan-08 kl 13:19 »
Usc h vad äckligt! Tänk bara hur mycket gifter man sätter i sig under en livstid (som säkert förkortas en del p.g.a. gifterna också).

Önskar att jag bodde på en gård eller åtminstone villa... det går inte att odla så bra i en 6 kvm trädgård och några blomlådor på balkongen. Hade man möjlighet skulle man ju aldrig mer handla i affärer hehe :p
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Jordefamn

• Skåne
SV: såg du nyheterna imorse?
« Svar #39 skrivet: 04 feb-08 kl 15:21 »
Kan man förodla träd och buskar inomhus eller i liten trädgård som man sedan kan ta upp och plantera ut på annan plats om 3-5 år?
Så att man kanske inte behöver vänta lika länge på att få frukt och bär när man flyttat ut på landet.
Ska få en björnbärsbuske av mina farföräldrar nu i vår som jag ska plantera i det lilla landet på bakgården här, hoppas den går att ta med sedan när jag får råd att skaffa mig ett ställe med plats till större odlingar och en skogsträdgård.
Vet iofs inte vad bostadsföretaget säger om jag planterar ett äppelträd och gräver upp det igen när jag flyttar. :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser