Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla soja???  (läst 5832 gånger)

Erkil

Odla soja???
« skrivet: 06 nov-07 kl 17:18 »
Är det någon som vet ifall man kan odla soja i tex växthus i sverge och isåfall hur man odlar det och vart man kan få tag på odlings bönor?

Har sökt på google men har inte hittat särskilt mycket om ämnet...

Tacksam för svar!
"Den regering är bäst,
som inte regerar alls."
//Henry David Thoreau

Hasse

• Gäst
Re:Odla soja???
« Svar #1 skrivet: 06 nov-07 kl 18:12 »
Jag ville odla soja för några år sedan och fick veta att solljuset inte stämde. Det var för lång dag på sommaren eller för kort på hösten, minns inte vilket. Det togs fram en svensk sort som hette Fiskeby men den gick tydligen inte den heller.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 nov-07 kl 18:15 »
Impecta har sojabönor som skall gå att odla i Sverige men det är nog att betrakta som en "kuriosagröda". Sojabönan föredrar ju lite varmare klimat ... och har du så mycket växthusutrymme känns det som slöseri att fylla upp det med bönor.

Det finns väl isf. många andra goda och nyttiga bönor du kan odla och spara växthuset till annat.

Det här är bara min personliga åsikt ... hoppas nån annan har mer erfarenhet av soja och andra bönor.
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 18:15 av Vitis »

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 nov-07 kl 18:18 »
Jag ville odla soja för några år sedan och fick veta att solljuset inte stämde. Det var för lång dag på sommaren eller för kort på hösten, minns inte vilket. Det togs fram en svensk sort som hette Fiskeby men den gick tydligen inte den heller.

Aha, tack för infon, det behöver såklart inte bara vara temperatur och längd på odlingssäsong utan också dagslängden. Många sydligare växter vantrivs ju här, får spel av de långa sommardagarna och sen hinner dom inte mogna när dagarna blir kortare.

caprice

• -
« Svar #4 skrivet: 18 dec-07 kl 13:22 »
Jag odlade sojabönor i somras och det gick väldigt bra. Odlade även för många år sedan med gott resultat. Inte i några stora kvantiteter utan kanske så där ett halvt kilo. I somras tog jag sojabönorna gröna och åt dem kokta färska. Detta är en delikatess som jag tidigare bara läst om men som inte finns i sverige (vad jag vet). Så jag odlade egna och kunde konstatera att färska sojabönor är väldigt goda. Några bönor lät jag stå kvar och ge mogna frön som jag ska sätta nästa år.
jag ska tilläga att jag odlar i zon 1. Såg att någon på skogsträdgården i Höör (zon 3) hade odlat sojabönor och de såg inte ut att ha hunnit mogna.

Håning

• Gäst
SV: Re:Odla soja???
« Svar #5 skrivet: 11 nov-13 kl 23:52 »
Impecta har sojabönor som skall gå att odla i Sverige men det är nog att betrakta som en "kuriosagröda". Sojabönan föredrar ju lite varmare klimat ... och har du så mycket växthusutrymme känns det som slöseri att fylla upp det med bönor.

Det finns väl isf. många andra goda och nyttiga bönor du kan odla och spara växthuset till annat.

Det här är bara min personliga åsikt ... hoppas nån annan har mer erfarenhet av soja och andra bönor.
Har ju odlats 40 talet i Sverige enligt Impecta  http://www.impecta.se/sv/artiklar/sojabona.html

kurt

« Svar #6 skrivet: 12 nov-13 kl 03:50 »
Har ju odlats 40 talet i Sverige enligt Impecta  http://www.impecta.se/sv/artiklar/sojabona.html

Nej, det står inte att den odlats sedan 1940-talet, utan att den framförädlades på 1940-talet. Hade det varit en lönsam gröda så hade jordbrukare odlat den i stor skala, nu odlas andra ärtväxter t ex bondböna i stället

Håning

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 nov-13 kl 04:09 »
Nej, det står inte att den odlats sedan 1940-talet, utan att den framförädlades på 1940-talet. Hade det varit en lönsam gröda så hade jordbrukare odlat den i stor skala, nu odlas andra ärtväxter t ex bondböna i stället
Nå ja den borde gå att odla så pass att man kan göra sin egen soja.

gråkråka

• Blekinge
SV: Odla soja???
« Svar #8 skrivet: 12 nov-13 kl 11:15 »
Odlade sojabönor på friland i somras, med gott resultat. Zon 1.
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

Håning

• Gäst
SV: Odla soja???
« Svar #9 skrivet: 12 nov-13 kl 12:07 »
Det är nog son 5 här tror ja så det kanske blir svårt ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nina W, Undine Lines

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser