Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakter ned alt pga. Marek's....  (läst 7105 gånger)

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Slakter ned alt pga. Marek's....
« skrivet: 21 okt-07 kl 14:31 »
Jeg skal nå lage nytt hønshus og har i den anledningen valgt å samle egg under vinteren nå, for så å slakte ned alle "gammle" høns som har nå bærer på Marek's. :'( :'(
Jeg har tenkt masse frem og tilbake, men har nå valgt å løse det på denne måten...
Da vet jeg i hvertfall at jeg har friske og smitte frie høns neste sommer.....

Kommer ALDRI til å ta inn levende høns igjen!!! ALDRI!!!
Her etter er det bare egg som gjelder!!!

Og til dere som handler med levende dyr..... Tenk dere GODT om før dere gjør det!!!
Det er SÅ masse sykdommer der ute blandt høns og det er IKKE KUL!!  :-\

Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:Slakter ned alt pga. Marek's....
« Svar #1 skrivet: 21 okt-07 kl 18:47 »
Efter vad jag läst om Mareks så är det stor risk att smittan finns kvar i flera år även om du slaktar ut alla dina djur. Så risken är stor att du gör det alldeles i onödan. Så kolla noga innan du gör något förhastat.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #2 skrivet: 21 okt-07 kl 19:01 »
Ja, jeg vet... men jeg skal ha alle inn i et nytt hønshus der det ikke finnes noe Marek virus fra før! Skal fryse det gammle hønshuset i vinter og skal ikke ha inn høns der igjen!
Jada, kyllingene kan bli immune, men de bærer jo smitten med seg forde. Så om du selger kyllinger fra dine høns, så er du med på å spre smitten til de du selger til...
Jeg vil ikke være med på spre smitten vidre, derfor har jeg valgt å gjøre dette.

Har dersverre kjøpt kyllinger/ høns, fra 2 steder, der ihvertfall den ene har visst om at hun hadde Mareks uten å si noe til meg.... dette er noe jeg anser som svært useriøst og umoralskt!  >:(
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #3 skrivet: 21 okt-07 kl 21:11 »
Så här är rekommendationen från SVA:
I hobbyflockar med dödlighet p.g.a. Mareks sjukdom kan sjukdomen på sikt kontrolleras genom avelsåtgärder. Använd äldre friska fåglar i avel. Efter några generationer ökar den ärftliga motståndskraften.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #4 skrivet: 21 okt-07 kl 22:34 »
Ja.... men smitten vil fortsatt være det uansett!
Den lever vidre selv om sykdommen aldri bryter ut.....
Så som sagt, selger man kyllinger som har vokst opp med Mareks smittete forelder, vil man spre smitten vidre til neste hønshus...

Så, om ikke jeg jør dette vil jeg aldri kunne selge en naturruvad kylling eller høne som er smittefri!

Bruja

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 okt-07 kl 10:54 »
Hej HöneLine!

Det är så himla tråkigt med sådant här...Hemskt att behöva slakta sina djur pga smitta. Speciellt som du köpte av någon som var medveten om sjukdomen.

I alla fall, behöver du ägg till våren så kan du få av mig så att du har en start. Jag kommer att ha Vorwerk, dv Kochin (pärlgrå, vit, svart, blå, röd samt gul) värphöns (brun Lohmann/Legbar). Jag skickar dem gärna till dig! Bara hör av dig!

Ps. De är inte vaccinerade. Ds.

Kram
Carmen
« Senast ändrad: 22 okt-07 kl 10:54 av Carmencha »

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #6 skrivet: 22 okt-07 kl 11:46 »
Hej HöneLine!

Det är så himla tråkigt med sådant här...Hemskt att behöva slakta sina djur pga smitta. Speciellt som du köpte av någon som var medveten om sjukdomen.

I alla fall, behöver du ägg till våren så kan du få av mig så att du har en start. Jag kommer att ha Vorwerk, dv Kochin (pärlgrå, vit, svart, blå, röd samt gul) värphöns (brun Lohmann/Legbar). Jag skickar dem gärna till dig! Bara hör av dig!

Ps. De är inte vaccinerade. Ds.

Kram
Carmen

Takker for omtanken !!  ;D

Jeg tenkte i første hand å samle egg fra mine egene høns over vintren. Begynner med en og en rase også avlive etter hvert.
Det som er litt synd, er mine Svarthala Maraner som egentlig ikke finnes i Sverige.... Jeg får bare klekke og klekke og se om jeg får tak i egg i Belgia eller noe...  :P
Hva med dine Orpingtons?  Går dine Dverg Kochin farge rene eller har du mix farger? Jeg har jo to svrte og en blå, men tuppen gjør jo ikke helt som han skal....

Jeg blir så irritert på folk som er så umoralske å selger høns de vet er smittet av en sykdom!! Tror menge velger å lukke øynene desverre!!!

Kram Line
« Senast ändrad: 22 okt-07 kl 11:48 av HøneLine »

Bruja

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 okt-07 kl 17:31 »
Hej!

Jag sålde min Orpintongrupp, men la ägg i kläckaren, de har inte kläckts så bra så jag trodde inte de skulle kläckas. MEN tre av fyra ägg kläcktes så nu har jag ändå tre kycklingar!  ;D

Mina dv Kochin är indelade i pärlgrå/vit, svart/blå, gult/rött. Men nu har min gubbe äntligen börjat bygga till dem så snart är de helt färgrena!  ;D
Jag har svarta friserade tuppar, gul friserad höna, vita friserade hönor o röda friserade hönor.

Finns även blå/vita löpankor samt Skånegås.

Lycka till!

Kram
Carmen
« Senast ändrad: 22 okt-07 kl 17:32 av Carmencha »

Stavern

• Norge
« Svar #8 skrivet: 22 okt-07 kl 18:54 »
Uffamej....dette høres jo så trist ut...rett å slett umoralskt å selge høns man vet har en sykdom! Undrar bare hvem du kjøpte av jeg....

Hvordan vet man at de fått Mareks sykdom da??

Har ikke høns enda...men kan tenke meg at det er supertrist å må ta livet av dem en etter en bare for at noen ikke bryr seg mer en at de sender syke dyr avgårde! =//

:'( >:(
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #9 skrivet: 23 okt-07 kl 11:36 »
Uffamej....dette høres jo så trist ut...rett å slett umoralskt å selge høns man vet har en sykdom! Undrar bare hvem du kjøpte av jeg....

Hvordan vet man at de fått Mareks sykdom da??

Har ikke høns enda...men kan tenke meg at det er supertrist å må ta livet av dem en etter en bare for at noen ikke bryr seg mer en at de sender syke dyr avgårde! =//

:'( >:(

For å vite med sikkerhet, må man sende inn døde dyr til SVA evt. få en vetrinær til å komme å ta prøver på dine høns.... MEN, om man mister mange kyllinger bør de gå opp et lys for enhver syntes jeg.
Sliter man med at mange kyllinger dør så bør man vise ansvar å sende inn til obduksjon!!

Det som er litt skremmende er at i denne diskusjonen har jeg fått viten om en til som vet om at man har Mareks virus, men som tross alt velger å selge sine dyr...

Jeg sytes der er så vanvittig synd at folk ikke tar dette på alvor!!!! Får ikke sagt det nokk!!!
Jeg bare lurer på om man har rett på erstatning når man får smittet hele sin besettning???
Det burde være en lov om slikt... når man med viten sprer sykdom......?
Bare en tanke...

Stavern

• Norge
« Svar #10 skrivet: 25 okt-07 kl 21:56 »
...ja det er helt sjukt at man driver med slikt....synd at noen enkelte ikke viser mer ansvar når man vet at man sprer sykdom!

Hvordan har det gått....slaktet alle eller hvordan blir det??  :'(
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #11 skrivet: 25 okt-07 kl 23:44 »
Nei da.... har ikke begynnt med det enda...

Jeg hadde tenkt meg å begynne med en og en rase og klekke kyllinger.
Desverre så har noen sluttet å legge egg, men jag har tenkt til å bruke hele vintern på å klekke nye kyllinger. De kommer til å få en helt ny ute gård som ingen høns har vært på, helt på andre siden av låven. På den måten om det skulle være igjen noe smitte ute på bakken etter snøen har ligget der så vil ingen høner komme i nærheten av det.
Føler med ganske så trygg på å få dette bort nå.

Men... hva gjør man? Når man vet noen gjør slik.. selger høns med sykdom smitte?
Skal man advare andre? Føler det er litt å "henge" ut personen...
 ???

orloff

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 okt-07 kl 07:00 »
Jag skulle vara väldigt tacksam om du talade om vem denna är.  :-\  Tycker det är för jä--ligt att många som inget vet ska bli drabbade av detta.     :-X
Dessutom är ju personen medveten om att den sprider smitta.   >:(

Bruja

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 okt-07 kl 08:35 »
Hej

Ja, höneline, det är ett dilemma...ska man tala om för folk vem som gör så? Det beror väl mycket på hur medveten den personen är om att sina höns är sjuka?

Du kan ju ställa dig en fråga: vill du att fler ska få sjukdomen hos sina höns?

mvh
Carmen

Stavern

• Norge
« Svar #14 skrivet: 26 okt-07 kl 10:11 »
...jag håller med...hadde gjerne villet visst hvem som selger syke dyr når jeg ska starte opp med høns...hadde vært trist å få en gjeng med høner man må ta livet av....

Så ja...synes du ska fortelle hvem det er som driver med slikt...en sak om man ikke er medveten om at man selger syke dyr...men når man gjør det bevisst så bidrar man jo ikke akkurat til å bekjempe sykdoms spredning  >:(

Ok....så mareks smitter ikke fra mor/far til kyllingene???

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 26 okt-07 kl 10:46 »
Jag hade ett jätteutrbrott av Mareks för ett par år sedan när jag importerade höns från gotland där dom inte blivit utsatta för mareks .

Jag blev helt desperat och skickade djur på obduktion och kontaktade alla möjliga för att rådfråga..

Det jag fick veta var att mareks förekommer i så gott som alla besättningar. Mer eller mindre, när det är mindre det är då djuren reagerar och blir sjuka, då är det många som inte har motståndskrafft för det.

Och att det var nästan lönlöst att slakta ut alla för det skulle förmodligen komma åter förr eller senare.

Utan som någon skrev här , en riktig avelsplan är det bästa botet mot mareks.

Det har funkat. Det året överlevde 2 kycklingar til vuxen ålder utav 40 st. Det var inte muntert då. Men sedan har jag inte sett skymten av mareks i min besättning.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Elektra

« Svar #16 skrivet: 26 okt-07 kl 22:10 »
Det första man gör om man köpt smittade djur är väl att kontakta säljaren och veterinär? ??? Är smittan av sådan art att det är anmälningsplikt så rullar hela maskineriet igång, är det ingen anmälningsplikt så måste ju säljaren ändå informeras, tänk om personen själv inte visste om smittan? ::)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #17 skrivet: 27 okt-07 kl 08:21 »
Eftersom Marek förekommer i så gott som alla besättningar kan det vara svårt att veta om man har det eller inte. Det bästa är att förutsätta att man har det och ta bort alla som  uppvisar symptom. Marek är inte anmälningsskyldig men det är ju bra om man informerar den man köpt djur av och fått in smittan av, men då måste man ju vara säker på att smittan kommer just från dem.

Men om man köper in djur och de blir sjuka i Marek är det ju så att man redan hade smittan själv och att de gamla djuren i sin tur smittat ner de nyinköpta. Jag tror inte att nån med vet och vilje säljer sjuka djur, men det kan vara lätt att sälja resistenta djur för att de själv inte har uppvisat sjukdomen.

Som tur är så resistentavlar man på bara 1-2 generationer och eftersom smittan finns i de flesta besättningar kan det ju vara bra att köpa ägg istället för djur och köra på äggen en dos med Virkon-S tex. Men det är ingen katastrof att få in sjukdomen, det finns betydligt värre sjukdomar som man kan drabbas av.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #18 skrivet: 27 okt-07 kl 11:27 »
Hmmm.....
Ok.. jeg skjønner det er lett å tro det beste om andre, men etter denne tråden så fikk jeg en PM der en ville kjøpe alle mine höns, for vedkommene hadde allerede Mareks selv... og når jeg går inn på hjemmesiden annonseres det høns til salg... også på annonse siden her inne... (Jeg velger å ikke si noen navn...).......

Hvis man først har fått inn Mareks og avler resistense høns, så er man ikke kvitt sykdommen!! De er fortsatt smittebærere på samme måte som vaksinerte dyr kan være smittetbærere. Om jeg skulle avle nå på de jeg har, kan jeg ikke selge avkommene som smittefrie! Jeg vil da med viten selge Mareks vidre..... det kan jeg ikke gjøre!!
Det har jeg ikke samvittighet til!!

Og med tanke på hvor vanskelig det er å bli kvitt Mareks, kunne jeg heller faktisk ønske det var ILT for da vet man jo hvordan man blir kvitt det.....
Nå, når jeg skal bytte hønshus og utegård... tenkte jeg det ville være lurt å "begynne på nytt" også aldri ta inn levende dyr igjen...

Jeg har kontaktet den jeg kjøpte "smitten" i fra og hun har valgt etter det å selge videre...
Flere ganger..... De jeg vet om, som har handlet med henne eller har tenkt til det har jeg informert.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #19 skrivet: 27 okt-07 kl 11:30 »
OG..... jeg må bare si en ting til....
Snakker man med SVA så har så og si, ALLE hobby besettninger både Mareks og ILT, så man skal anta at man selv også har det.....  :-\

Vet ikke helt hva jeg syntes om den uttalen jeg da.... man vet jo best med seg selv...
Veldig mange handler kun med egg og får derfor aldri inn disse sykdommene.... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 3 användare
KajsaAnka, LimJans, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser