Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liggande Brahmatupp??  (läst 1860 gånger)

Gundeassar

  • Gäst
Liggande Brahmatupp??
« skrivet: 17 okt-07 kl 13:05 »
Hej!

Jag undrar om det är ngn som vet vad felet kan tänkas vara med vår tupp.
Han har varit pigg och glad ända fram till i förrgår då han bara låg stilla. Han verkar ha ont i benen eller kanske bara ena benet, det är svårt att säga då han helst bara vill ligga stilla. Jag ställde till honom vatten och mat och äter gör han. Han är av rasen Brahma och är i sina "tonår".
Ringde till veterinären (smådjursveterinär) men de visste inte vad det kunde vara.

Orolig tuppägarinna

soulis

  • Gäst
SV: Liggande Brahmatupp??
« Svar #1 skrivet: 17 okt-07 kl 13:15 »
han har inte benkvalster?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Liggande Brahmatupp??
« Svar #2 skrivet: 17 okt-07 kl 14:07 »
Han verkar ha ont i benen eller kanske bara ena benet, det är svårt att säga då han helst bara vill ligga stilla. Jag ställde till honom vatten och mat och äter gör han.

Han kan alltså gå men vill inte ?
Haltar han ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Liggande Brahmatupp??
« Svar #3 skrivet: 17 okt-07 kl 14:15 »
Var det inte någon här för någon/några månader som hade ett liknande problem? Försök leta rätt på den tråden och se om det kom fram några lösningar där?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Liggande Brahmatupp??
« Svar #4 skrivet: 17 okt-07 kl 21:21 »
Om de är för hårt drivna, tex. fått kalkongöd då de växer upp.
Då håller inte knäna.
De kan också sätta sig på gumpen.
Det är inte säkert, att det är det felet
men det är vanligt.
Hedemorahöns

torparhulda

  • Inlägg: 254
  • Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
SV: Liggande Brahmatupp??
« Svar #5 skrivet: 18 okt-07 kl 07:13 »
Kanske kan vara Mareks. Visar sig vanligast vid 10-12 veckors ålder och framåt. Hönsförlamning.
Den som har en lever får se

Gundeassar

  • Gäst
SV: Liggande Brahmatupp??
« Svar #6 skrivet: 18 okt-07 kl 14:37 »
Hej allihop och tack för alla svar.

Troligtvis är det hönsförlamning och kommer antagligen få avliva honom, stackarn.
Då blir min följdfråga; smittar hönsförlamning till ankor?
Mina två hönor är troligtvis redan smittade och får således gå kvar hos sin tupp. Om de visar symptom så går de samma väg.

Är det någon som vet exakt hur man får in hönsförlamning i sin hönsgård?

Mina hönor och ankor går fritt ute, inga staket, på både trädgårds och skogstomt. Jag tar in dem för natten. har de haft med sig smittan där jag köpte dem eller hur smittar det?

Det bor en dam ca 400 meter härifrån som har mycket höns, kan det komma därifrån?

Mvh, Marie

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Liggande Brahmatupp??
« Svar #7 skrivet: 21 okt-07 kl 16:01 »
Hur har det gått för tuppen ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
SV: Liggande Brahmatupp??
« Svar #8 skrivet: 21 okt-07 kl 19:09 »
Hej allihop och tack för alla svar.

Troligtvis är det hönsförlamning och kommer antagligen få avliva honom, stackarn.
Då blir min följdfråga; smittar hönsförlamning till ankor?
Mina två hönor är troligtvis redan smittade och får således gå kvar hos sin tupp. Om de visar symptom så går de samma väg.

Är det någon som vet exakt hur man får in hönsförlamning i sin hönsgård?

Mina hönor och ankor går fritt ute, inga staket, på både trädgårds och skogstomt. Jag tar in dem för natten. har de haft med sig smittan där jag köpte dem eller hur smittar det?

Det bor en dam ca 400 meter härifrån som har mycket höns, kan det komma därifrån?

Mvh, Marie


De har nokk trolig hatt med seg smitten der de kom i fra!
Hönsforlaming/ Marek's er en veldig smittsom sykdom, men den smitter ikke til dine simfåglar. Simfåglar kan også få lammelse, men det er ikke den samme arten som hos høns.
Jeg ville nokk kontaktet den du kjøpte de av og innformere om tilfellet, deter i hvertfall veldig umoralsk for vedkommende å fortsette å selge liv høns med viten om at de er med på å spre Marek's....
Jo... du KAN ha blitt smittet av grannen, men hvor langt fra hverandre bor dere? Det er en LITEN sjanse.... du kan jo spørre grannen om hun har Mareks på sine høns...Hvis ikke er det lurt for dere å tenke på å ikke gå fra ditt hønshus og rett inn i hennes...
Viruset spres via luft og støv og er veldig vanskelig å bli kvitt!!!
Hvis du velger å få kyllinger må du regne med å miste endel kyllinger.
Jeg har 3 stk. igjen av 8.... jeg vet ikke hvordan det går for de 3 andre... det er så trist å se de bare dø hele tiden!!!!
Du har min dypeste sympati!!!
Du kan leser mere om Mareks på sidene til SVA.

Lykke til!!!
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Liggande Brahmatupp??
« Svar #9 skrivet: 22 okt-07 kl 00:28 »
Jag trodde att "hönsförlamning" inte smittade.....Har hört att om du har köpt djur som är vaccinerade, så är risken större för förlamning hos efterkommande kycklingar. Vi gjorde så här...( för rätt länge sen ) att vi gav dem B-vitamin i dricksvattnet, rätt mycket för det lär inte vara farligt. Om det var förlamning eller inte vet jag inte men bra gick det. Lycka till.

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
SV: Liggande Brahmatupp??
« Svar #10 skrivet: 22 okt-07 kl 11:40 »
Jag trodde att "hönsförlamning" inte smittade.....Har hört att om du har köpt djur som är vaccinerade, så är risken större för förlamning hos efterkommande kycklingar. Vi gjorde så här...( för rätt länge sen ) att vi gav dem B-vitamin i dricksvattnet, rätt mycket för det lär inte vara farligt. Om det var förlamning eller inte vet jag inte men bra gick det. Lycka till.




Marek's disease virus som er hönsforlamming, er en av de mest smittsomme sykdommene som finns blandt høns. Det er også den aller vanligste sykdommen blandt hobbyflockar. Viruset finnes i damm og fjädrar og smittes lettest ved at hønsen puster i seg dammet.
Dvs. at det kan smittes til grannen høns hvis man bor nære hverandra, via damm eller vildfårglar ol.

 ;) Mer info om dette finnes her... http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Virussjukdomar/Mareks-sjukdom-honsforlamning-/
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 7 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Vildmarksmannen, bjurn, Sundance, Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser