Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk tupp, rosslar och väser...  (läst 3806 gånger)

Hellen

Sjuk tupp, rosslar och väser...
« skrivet: 17 okt-07 kl 09:25 »
Har en tupp som vi precis har hämtat och som när han kom til sitt nya höns hem började att rossla och väsa underligt. Det har nu gått en vecka sedan vi hämtade dem och det ahr blivit något bättre men inte helt bra än. Vad kan detta bero på? Är det stress symptom eller är det en lätt förkylning? Vad kan jag göra?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Sjuk tupp, rosslar och väser...
« Svar #1 skrivet: 17 okt-07 kl 10:06 »
Har du satt honom skiljt från hönorna ?
En bra ide att alltid ha nya djur i "karantän" innan man släpper ihop dom med sina tidigare.
Höns kan få en massa dödliga sjukdommar som dessutom är väldigt smittsamma.

Sen kan man välja att stoppa huvet i sanden och inte tro på det eller vara realistisk och vara försiktigt om sina hönorns hälsa.

Har du ILT vaccinerade hönor. Är tuppen ILT vaccinerad själv?
Har du otur så har din tupp ILT.
Kan vara Lunginflamation också och då ska han ha terramycin.
Det kanske du har hemma ?

Du får titta efter flera symptom.
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 20:33 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hellen

« Svar #2 skrivet: 17 okt-07 kl 10:19 »
Tuppen kom med 4 hönor och de har inga symptom överhuvudtaget. De är inte vaccinerade och det är inte dem andra i min besättning heller. Jag har dem åtskilt i nuläget tills jag vet vad problemet är.
Vad mer kan man göra?

Torparmaja

« Svar #3 skrivet: 17 okt-07 kl 12:08 »
Har bara tre höns och en tupp, men vad är ILT och hur märker jag att nån har det ?  Hur lång karantän rekommenderas till nyinköpta hönor/tuppar ?  (om jag nån gång vill ha fler).

Finns det några huskurer till hönsåkommor ? Det jag själv känner till är gammal motorolja eller ister mot kalkben. (utanpå hönan)
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 12:11 av Torparmaja »
jag har en gubbe, Tack.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #4 skrivet: 17 okt-07 kl 20:19 »
Det er ikke nødvendigvis ILT, det er en av de værste sykdommene og det er lett å tro det værste først   :P

Som Grimla så, kan høns få veldig mange sykdommer som dersverre er VELDIG smittsomme.. så.. satt du de nye først sammen med dine andre også skilte dem etter på?
Da er det i såfall STOR sjanse at dine øvrige høns kan være smittet!

Også.... det kan være mye som feiler dine høns og det trenger heller ikke være noe særlig.

Nå er det også slik ang. sykdommer på høns... veldig mange sykdommer ligger latente og bryter ikke ut før de kommer i en stress situasjon som f.eks. ved en flytt!
Derfor er det såååå vanskelig når man henter hjem det som ser ut til å være frisk høns også er de ikke det alikevel!

(Derfor er det såå lurt å klekke kyllinger selv og ikke hande med levende høns)

MEN!! En ting er helt sikkert!!! Du får aldri vite sikkert bare ved å stille et spørsmål her!! Kontakt er vetrinær eller SVA om råd og hjelp!
Om noen her inne skulle si.. ååå det er sikekrt ikke noe, så er det ingen garanti for at ingenting er feil!!!

Lykket til!!!  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Gräbban

• -
« Svar #5 skrivet: 19 okt-07 kl 18:25 »
Hellen har glömt att skriva att det är en mycket STOR Orpington tupp det gäller... ;)
Min teori när jag hörde honom var att de något väsande andetagen kanske berodde på hans enorma kroppshydda? Jag har själv ingen erfarenhet av så stora raser, men jag hörde honom bara i bilen när vi hämtade honom. Tidigare ägaren har inte nödvändigtvis kunnat höra det, det var iallafall då inget högljutt rosslande, och hördes bara emellanåt. Bara ett väsande liksom. Kom med fler förslag. Jag tror inte på ILT. :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 21 okt-07 kl 15:58 »
Kan vara Lunginflamation också och då ska han ha terramycin.

Hur går det med tuppen ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hellen

« Svar #7 skrivet: 22 okt-07 kl 14:54 »
Tuppen väser och är fortfarande tung andad men annars går det ingen nöd på honom. Vi ska ta honom till veterinär i veckan för att se så att det inte är lunginflammation.

rina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 okt-07 kl 23:32 »
Det kan vara mycoplasma för då rosslar dom och det botar man med Thylan som kan fås utskrivet av vet. Men bra du söker hjälp hoppas dom hittar felet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser