Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyla och foderranson  (läst 7499 gånger)

Dandelia

• Gäst
Kyla och foderranson
« skrivet: 12 okt-07 kl 19:34 »
Ska mängden kraftfoder anpassas efter kylan därute? Tycker mig märka att min fv-hane "fallit ur" något på sistone trots samma mängd rabbfor. Provar nu att öka ca en halv deciliter. Går det åt mer energi i kylan?

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Kyla och foderranson
« Svar #1 skrivet: 12 okt-07 kl 19:43 »
Japp, de äter mer för att hålla värmen! Jag brukar ge mer hö, om det inte är 25 minus - då blir det mer pellets/havre också.
Landsflykting i storstan...

Dandelia

• Gäst
Re:Kyla och foderranson
« Svar #2 skrivet: 12 okt-07 kl 19:47 »
Ah, hö funkar oxå. Det förklarar varför det gått 5 balar på två veckor! Det bara försvinner! Jag har undrat vad det har tagit åt dom små liven. Den här gången tog jag hem 10 balar. Spännande att se hur länge dom räcker. Men jag ökar pelletsgivan lite oxå. Dom känns smalare än jag vill ha dom just nu.

/Dandelia

LasseDalom

• -
SV: Kyla och foderranson
« Svar #3 skrivet: 05 jan-10 kl 09:42 »
Det har varit - 24 ett par gånger och det verkar ha gått bra. Nu är en ny stor kyla på väg in och jag tror vi kommer att nå - 30 iallafall, vart går gränsen? Vad skall man kolla på kaninen?

Fiat

• -
« Svar #4 skrivet: 05 jan-10 kl 12:25 »
Hur kallt klarar kanin ungar ??? ??? När jag provade att para en av mina honor så va det 1-3 minusgrader och det funka  . Men nu är dom födda och det är mellan 15-25 minus. Har hittat 2 döda men kan ju inte säja att det beror på kylan. Hon har en liten låda och har boat inne i den.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #5 skrivet: 05 jan-10 kl 14:18 »
Hur kallt klarar kanin ungar ??? ??? När jag provade att para en av mina honor så va det 1-3 minusgrader och det funka  . Men nu är dom födda och det är mellan 15-25 minus. Har hittat 2 döda men kan ju inte säja att det beror på kylan. Hon har en liten låda och har boat inne i den.

Det sägs att dom ska klara det,
mina klara -10 iaf utan prob nu bor jag i Skåne där det inte är så kallt tacko lov  ;D
Jag la in mkt halm i buren så det låg riktigt över huset/boet med + att det måste vara tjockt i botten.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-10 kl 18:25 »
Jag har haft kaniner med ungar i 20 graders kyla, och det har gått bra. Om de ligger väl nedbäddade så lär nog inte 5-10 minusgrader till påverka.

Det kallaste jag haft ute är minus 32 och det klarade kaninerna galant. De satt mest still och åt hö, med rimfrost i morrhåren  :)
Landsflykting i storstan...

gustos

« Svar #7 skrivet: 05 jan-10 kl 19:56 »
Har en BW hona som fick sin första kull i mitten av December, 4 st, och det har inte varit nåt problem. Tempen har varierat mellan -2 och -19 grader.

LasseDalom

• -
« Svar #8 skrivet: 06 jan-10 kl 11:40 »
Nu är det - 30. Han är stor som en boll, men äter lite dåligt och är lite darrig. När skall man bli orolig?

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #9 skrivet: 06 jan-10 kl 12:18 »
Det hade jag blivit redan nu kan du inte ta in honom i ngt garage/oupvärmt ställe inomhus?
Se till så han har MKT halm att bädda ner sig i.
Det låter ju inget vidare.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 06 jan-10 kl 19:56 »
Nu har han fått flytta in i uthuset. Jag har satt på en frostvakt i det rummet han har. Det gick upp till -25 och då var han pigg igen men sen neråt -30 igen så tyckte jag att det var lika bra att han fick slippa den värsta kylan.

Azka

« Svar #11 skrivet: 06 jan-10 kl 20:14 »
Det där med "darrningen".... e inte det de gör för att värma sig?

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 10 jan-10 kl 01:51 »
Tänk på att mer kraftfoder ger sämre vinterpäls, så man bör inte öka givan i förebyggande syfte. Vi lärde oss det när vi läste fysiologi och det är rätt logiskt. Får kroppen mer energi kan den använda den till att producera värme istället för att bygga upp en varmare päls. Nackdelen är förstås att de blir sämre på att klara köldknäppar som denna. Det kommer till en gräns när kroppen inte hinner producera värme i samma takt som den kyls ner och det är då vinterpälsen behövs som bäst.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 11 jan-10 kl 11:48 »
Gränsen för vad en kanin tål obehindrat är 30 minus, kallare än så eller -30 under längre tid har de svårt att klara utan bohåla på frostfritt djup. Det var bra att du tog in honom i uthuset, se till så han har obehindrat med hö, då har han lättare för att hålla värmen än att ge mer kraftfoder. Mer havre på sin höjd då den innehåller mer fett.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 12 jan-10 kl 00:43 »
Hur kan man veta att kaninen frös ihjäl, speciella kännetecken?

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 12 jan-10 kl 13:47 »
Såvitt jag vet kan man inte veta att den frusit ihjäl genom att bara så på den. Förmodligen är det andra faktorer som idirekt gör att djuren fryser hjäl. Tex. dålig vinterpäls eller tillfälligt sänkt imunförsvar.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 12 jan-10 kl 18:25 »
Tack.

Gösta

« Svar #17 skrivet: 12 jan-10 kl 22:20 »
En frisk kanin vid bra hull klarar av kyla riktigt bra. Den måste dock ha torrt om fötterna och ha en bur som är vindskyddad och som det inte snöar in i. Bra tillgång till ett näringsriktigt hö samt rikligt med halm.
FLYTTA ALDRIG IN EN KANIN FRÅN EN UTEBUR VINTERTID TILL ETT VARMT UTRYMME!! DEN KANINEN DÖR! :'(
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 12 jan-10 kl 23:08 »
En frisk kanin vid bra hull klarar av kyla riktigt bra. Den måste dock ha torrt om fötterna och ha en bur som är vindskyddad och som det inte snöar in i. Bra tillgång till ett näringsriktigt hö samt rikligt med halm.
FLYTTA ALDRIG IN EN KANIN FRÅN EN UTEBUR VINTERTID TILL ETT VARMT UTRYMME!! DEN KANINEN DÖR! :'(
Gösta

Jag flyttade in tre av ute-kaninerna till garaget där det var -15 istället för -30. Det kändes helt rätt.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

« Svar #19 skrivet: 13 jan-10 kl 14:32 »
Du gjorde helt rätt Sara. När jag skriver varmt utrymme avser jag minst +10 grader.
-15 grader är absolut inte varmt ;)
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser