Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hus med Besta?  (läst 10223 gånger)

Stormhierta

Bygga hus med Besta?
« skrivet: 05 okt-07 kl 01:42 »
Hejsan!

Nu vet jag inte om jag "svär i kyrkan" men av alla intelligenta människor här borde ju någon kunna vara lite förklarande för mig som är novis.

Besta-block (www.besta.se) är cellplast innanför plywood och ska vara mkt enkelt att bygga själv (vilket är mitt mål), men hur BRA är dessa block? Nån som vet hur länge de bör hålla, hur bra de håller värmen i huset (både hur väl de "lagrar" värme som ett stenhus eller trähus gör, samt isolerar) och liknande.

Min dröm är att få bygga mitt hus själv, men jag inser också mina begränsningar - jag har inte tummen mitt i handen men har absolut ingen erfarenhet alls. Alltså behövs ett system där jag kan bygga själv (som i, utan inhyrt folk som gör det åt mig) men jag vill ju att det ska vara beständigt, kunna ärvas av mina barn en dag samtidigt som det inte får kosta kopiöst mycket.

Annars har jag tittat på www.xhouse.se som ger ganska stora "byggblock" och vädertätt skal i limträ (gran) som ska vara ganska bra såvitt jag förstår mig på saker och ting. Kommentera gärna!

Bo

Bygg en dom
« Svar #1 skrivet: 05 okt-07 kl 10:08 »
- ett kupolformat hus av triangelformade bitar.

Du skall ha fukttålig kraftig kryssfaner med 25 cm pålimmad frigolit och täckt med en bra pressenning eller byggplast som täcks med grästorv.

Markisolering och grund är en sak för sig, jag rekommenderar en golvnivå någon meter under marknivå om det är bra dränering och sedan återstår ju att inreda en bostad innanför detta klimatskal.

Filip Skräplund

Re:Bygga hus med Besta?
« Svar #2 skrivet: 06 okt-07 kl 12:16 »
Intressanta länkar, Stormhierta!

Ska du bygga nåt som dina barn ska ärva så är X-house bäst enligt moi.
Borde hålla ett flertal generationer om det utförs väl.
Väljer du 190 mm tjockt så isolerar det ganska bra.
Jag kollade en gång på ett stort nybyggt hus i Vaxholm, där väggarna bestod av 8 tums timmerväggar,
helt opanelat både ut- och invändigt.
Det sades funka bra, fast det låg vid en blåsig strand.
Ju tyngre väggar desto bättre värmelagringsförmåga.
Frigoliten isolerar bra men har försumbar värmelagringsförmåga.
Dessutom osäkra åldringsegenskaper.

Ett förslag är X-housevariant med sadeltak och stort taköverhäng ca 2 meter åt alla håll
(kraftiga limträtakbalkar klarar stora överhäng),
det skyddar väggarna och ger väder- och solskydd runt om.
Träaltan under överhänget.
När solen står lägre skiner den in genom fönstren, men taket skuggar under varmaste sommarn.

Förresten borde man kunna tillverka massiva limträblock själv med hjälp av en kraftig planhyvel/två- eller fyrkutterhyvel.
« Senast ändrad: 06 okt-07 kl 12:20 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 06 okt-07 kl 13:07 »
Stormhierta

Jag håller med Zeke. X-house skulle jag satsa på för att det är massiva träväggar. Dessa vet man att de håller över lång tid. Cellplast i väggar låter inte kul i ett hus.

I mitt "förra liv" var jag på gång att satsa på att bygga X-house. Ett tips är att du kan ändra på planlösningen. De befintliga är allrummen, på ritningarna, är förtvivlat små att de blir svårmöblerade, tycker jag. Jag skissade på en lösning där jag kastade om rumsfunktionerna och fick därmed ett större allrum. Jag valde även bort sovrum och ritade in en rejäl sovalkov. Ett loft ger några extra sovplatser.

Men som sagt, det beror säkert på hur många ni ska vara i huset. Mitt hus hade jag bara mig själv att ta hänsyn till.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Stormhierta

« Svar #4 skrivet: 06 okt-07 kl 20:29 »
Zeke & Prins Tuvarr

Min tanke är ett enplanshus, kanske med källare med plant tak som skall bli till en 100-120 kvm stor uteplats. Min grundtanke är nämnligen att bygga efter naturhusprincipen (www.ecosol.se & www.ecorelief.se) där man kapslar in hela huset samt omkringliggande gård i ett enormt växthus som yttre klimatskal. Detta tillåter mig att hålla en normal temperatur inomhus under större delen av året, samtidigt som jag kan odla massvis med intressanta grönsaker nästan året om.

Min grundtanke var att eftersom jag har detta yttre klimatskal så är inte det inre exakt lika viktigt, så jag kommer nog att satsa på lite tunnare limträväggar för att hålla kostnaderna nere. Dock är inte priserna SÅ väsentligt skilda för exempelvis Alva på 69 kvm som ligger på 520'000 kr med 190 mm väggar och 490'000 med 165 mm väggar.

Så det är egentligen cellplastens åldringsförmåga samt eventuella hälsoproblem jag är mest nyfiken på. I dagsläget är ju Besta bra mycket enklare att bygga med för mig som vill göra det själv, men Xhouse känns mer "naturnära" så att säga.

Jag har redan en planlösning i tankarna som jag försöker få ner i skissformat för att få en prisuppfattning av Xhouse, men grundtanken är ett stort allrum/kök/vardagsrum i ena halvan av huset som fördelas av en halvvägg med någon form av kamin eller liknande centralt placerad. En öppen hall mot denna del av huset med mitt och frugans sovloft ovanför, andra delan av huset ska husera två sovrum för barnen samt ett eller två arbetsrum (beroende på om vi har källare eller inte) och ett badrum + toalett.

Nån här som vet hur bra/dåligt det är med en källare till huset rent ur värmesynpunkt? Jag vet att det är bra med kallkällare och jag vill gärna ha mitt kontor där nere, men planerna kan ändras om det är för dåligt rent energimässigt. Min gissning är att det planet kommer att hamna på någonstans mellan 100-120 kvm i dagläget så med tanke på ett riktpris på 7'500 kr/kvm med Xhouse så kommer grundstommen att ligga på runt 750'000 - 900'000 kr, kanske lite mindre eftersom jag inte vill ha Xhouse's enorma fönster (iofs blir det nog lika mkt om jag ska ha "riktiga" fönster som håller värmen).

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 06 okt-07 kl 21:13 »
Jag är ingen vän av naturhusen men skulle nog välja limträ i ett sånt fall.
Och inte köpa ett färdigt hus utan med en klyvsåg och en Logosolhyvel göra blocken själv.
Man kan ju använda virke av ganska låg kvalite, bara det är friskt och inte växtvridet.
Det blir ju en helt annan känsla och livslängd med massivt trä än med frigolitblock.
Men det är möjligt att frigoliten isolerar lite mot värmen på sommarn, vilken jag tror det kan bli ett stort problem om man bor i ett växthus.
Dessutom innebär den varma luften hög luftfuktighet, och det kan vara ohälsosamt att vistas för mycket i sån miljö.
Jag skulle inte bygga med inredd källare, blir trista lokaler och kan bli fuktigt.

Eftersom du är på planeringsstadiet så lägger jag med några länkar om andra tänkbara byggelement:

http://www.traullit.se/

http://www.maxit.se/2150 kolla Leca Isoblock, murblock med en kärna av polyuretan
« Senast ändrad: 06 okt-07 kl 21:17 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Stormhierta

« Svar #6 skrivet: 06 okt-07 kl 21:54 »
Jag är ingen vän av naturhusen men skulle nog välja limträ i ett sånt fall.
Och inte köpa ett färdigt hus utan med en klyvsåg och en Logosolhyvel göra blocken själv.
Man kan ju använda virke av ganska låg kvalite, bara det är friskt och inte växtvridet.

Det blir ju en helt annan känsla och livslängd med massivt trä än med frigolitblock.
Men det är möjligt att frigoliten isolerar lite mot värmen på sommarn, vilken jag tror det kan bli ett stort problem om man bor i ett växthus. Dessutom innebär den varma luften hög luftfuktighet, och det kan vara ohälsosamt att vistas för mycket i sån miljö.

Jag skulle inte bygga med inredd källare, blir trista lokaler och kan bli fuktigt.

Får man vara nyfiken och fråga varför inte naturhusen väcker något större intresse? För mig som fokuserar på ett ekologiskt och självständigt boende i framtiden verkar de vara en av de bästa idéerna?

Har tyvärr inte tiden och möjligheten att själv göra mina egna limträblock tyvärr då jag har familj som behöver försörjas och som kommer att behöva min närvaro (den andra bebisen har ankomstdatum Maj 2008).

Som jag förstått det av naturhusen så har de en marktunnel/rör som ska fungera kylande under sommaren (och värmande under vintern) samt att det åtminstone för mig verkar som om en källare skulle hjälpa mot just värmenivåerna på sommaren.

Jo, det är sant att en källare lätt kan bli fuktig, speciellt runt mina trakter (Gävle) där jag hoppas kunna bygga huset. Lokalerna har jag däremot inga problem med, sitter i min nuvarande källare där jag installerat mitt kontor och njuter av tystnaden och temperaturen. Min sambo behöver lite högre värme än vad jag gör pga av att hon har viss muskelvärk vid kyla och jag snabbt börjar svettas vid höga temperaturer - så att det är några grader kyligare här är bara bra :-)

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 06 okt-07 kl 22:08 »
Jag tycker glashusen är fula (har sett det i Saltsjöbaden), och det måste bli väldigt gassigt på sommarn.
Skulle hellre ha ett stort växthus i anslutning till bostaden, inte hela huset inuti.
Det var nån som skrev i en annan tråd att det lätt bildades mögel i såna där markrör,
dom dryper ju av fukt åtminstone under den varmare delen av året.

Stormhierta

« Svar #8 skrivet: 07 okt-07 kl 01:09 »
Hmm, intressant det där med mögel i markrören, måste ta och höra mig för med de som byggt naturhusen och se om de har haft några mögelproblem!

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 07 okt-07 kl 17:05 »
Jag är mycket hårt imot hela iden om att bo inne i ett växthus. En tryckande hetta på sommaren och mögelpåväxt på allt är ingen god miljö för folk att bo i. Mig veteligen så finns det inget byggnadsmaterial som inte får mer eller mindre mögelpåväxt i ett växthusklimat. Jag vill inte att dina barn skall få mögelallergi redan från barndomen. En kamrat brukar extraknäcka med att plasta om växthus och han säger att limträbågarna på litet äldre växthus (kanske 30 år) ofta är farligt ruttna på grund av fukten i luften.

Normala växthus lär vara hållfasthetsberäknade med reducerade säkerhetsfaktorer just för att ingen skall bo i dem. Därför duger inte en normal växthusstomme.

Jag är ingen expert på fukt och mögel men du skall absolut diskutera saken med en expert innan du lägger ut några pengar. Om han säger nej tycker jag du skall glömma hela iden.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Stormhierta

« Svar #10 skrivet: 07 okt-07 kl 17:57 »
Jag är mycket hårt imot hela iden om att bo inne i ett växthus. En tryckande hetta på sommaren och mögelpåväxt på allt är ingen god miljö för folk att bo i. Mig veteligen så finns det inget byggnadsmaterial som inte får mer eller mindre mögelpåväxt i ett växthusklimat. Jag vill inte att dina barn skall få mögelallergi redan från barndomen. En kamrat brukar extraknäcka med att plasta om växthus och han säger att limträbågarna på litet äldre växthus (kanske 30 år) ofta är farligt ruttna på grund av fukten i luften.

Normala växthus lär vara hållfasthetsberäknade med reducerade säkerhetsfaktorer just för att ingen skall bo i dem. Därför duger inte en normal växthusstomme.

Jag är ingen expert på fukt och mögel men du skall absolut diskutera saken med en expert innan du lägger ut några pengar. Om han säger nej tycker jag du skall glömma hela iden.

Hettan på sommaren ska uppenbarligen (enl. de som själva bor i sådana hus) inte vara något problem då huset dels är väl ventilerat med jordkyld ventilation och växthustemperaturen ska regleras genom att vissa fönster ska gå att öppna (några upptill och några nedtill för att skapa korsdrag).

Hur det ser ut med mögel i ett växthus är jag däremot lite mer ovetande om, frågan är vilken typ av expert man ska fråga för liknande frågor? Byggmästare, arkitekt?

Bo

Fråga en arkitekt
« Svar #11 skrivet: 07 okt-07 kl 18:11 »
som bor i ett växthus. Jag har gett upp att ha tagelmadrasser och använder nu liggunderlag istället. Böcker har en tendens att bli buckliga och angripas av nattsmyg, mögelangrepp hotar ständigt om man missar att ventilera omsorgsfullt.

Man får välja material i möbler och inredning med omsorg.

Stormhierta

« Svar #12 skrivet: 07 okt-07 kl 19:08 »
Var hittar man arkitekter som bor i ett växthus? Råkar du vara en Bo?

Är det inte bara en fråga om mögelangrepp under sommaren, då värmen och fuktigheten är som högst? Eller finns problemen fortfarande kvar även under höst/vinter/vår i sådana fall?

Måste absolut se över detta med mögelproblem eftersom flera av er har noterat det som ett potentiellt problem.

TW

• Finland
« Svar #13 skrivet: 07 okt-07 kl 19:30 »
En expert kunde vara en byggmästare eller byggnadsingenjör/civilingenjör med stor erfarenhet av fuktsanering och kunskaper i byggnadsfysik. Jag känner ingen i dina trakter men fråga folk i fuktsaneringsbranchen. De vet säkert vem du skall fråga av. Problemet kan definieras som ett isolerat varmt utrymme med samtliga väggar och innertak direkt mot växthus och där ventilationsluften tas direkt från samma växthus, om jag förstod det rätt.
Arkitekter kan vara förvånansvärt okunniga om byggnadsfysik i vissa fall, så undvik dem för säkerhets skull. Vissa av dem vet till och med mindre än jag vet.

Ett utlåtande från någon som har bott länge i ett växthus har också betydelse.

Jag skulle dessutom diskutera med någon professionell växthusodlare i bekantskapskretsen. De vet vad de har för klimat i växthusen.

Bo
Vad häller du för temperatur och relativ ånghalt (Rh eller RF eller relative humidity på mätaren) vid olika årstider?

redigerat:
Jag tror att fuktproblemet blir som värst tidigt på hösten. Under sommaren har allt material dragit i sig stora mängder fukt. Då temperaturen sjunker så stiger den relativa ånghalten i porerna i materialet eftersom materialet torkar långsammare än temperaturen sjunker. Tillväxten för mögel och röta är beroende på den relativa ånghalten.
Det här är bara min hemgjorda teori så jag är inte säker.
« Senast ändrad: 07 okt-07 kl 19:49 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Stormhierta

« Svar #14 skrivet: 07 okt-07 kl 19:57 »
Problemet kan definieras som ett isolerat varmt utrymme med samtliga väggar och innertak direkt mot växthus och där ventilationsluften tas direkt från samma växthus, om jag förstod det rätt.

Nej, ventilationsluften tas genom en jordtunnel utifrån (utanför växthuset). Jorden fungerar som luftvärmare under vintern och som kylelement under sommaren.

Överlag så var det annars bra tips, har för mig att de har byggnationsutbildningar både på Högskolan i Gävle och i Dalarna så det borde ju gå att fråga några personer där om de har några idéer eller tankar. Ska hålla mig borta från de som är rena arkitekter dock med tanke på din kommentar.

Tror Anders Solvarm har bott i sitt naturhus i 3 år, de borde ju rimligtvis ha lite insikt i mögel/fuktproblemen, om de nu är intresserade av att erkänna liknande problem.

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 07 okt-07 kl 20:01 »
Här är ett glashus, dom verkar ha problem med hetta om sommaren och oväsen från nederbörd.
Undrar vad som kan hända om det haglar pingpongbollar (i storlek),
sånt har ju hänt och blir kanske vanligare med klimatförändringarna.

http://www.vk.se/tema/hus/article.jsp?article=121085

Skippar man odlingar i glashuset så kanske luften blir torrare.
Har inte hört om problem vad gäller inglasade uterum och fuktighet.
Men en massa fuktig jord blir nog grogrund för mögelsporer mm.
« Senast ändrad: 07 okt-07 kl 20:02 av zeke »

Stormhierta

« Svar #16 skrivet: 08 okt-07 kl 14:51 »
Familjen i fråga noterade att det var för varmt för att vara på deras "soltak" mitt under sommaren, vilket jag faktiskt kan förstå, men då har man ju hela gården att vara på (med något träd utanför att gömma sig under om värmen även där blir för hög). Oväsen från nederbörd har jag hört från flera (men bara när man är i själva växthuset). De som byggt naturhuset i Sikhall noterade att enda gången de ens hörde av nederbörden var när det haglade riktigt mycket och med stort hagel - vilket man gör i ett vanligt hem också.

Efter lite mailande med Anders Solvarm så har jag fått veta att de inte har några mögelproblem tack vare automatisk ventilation och ett fungerande förhållande mellan bladmassa och luftvolym. Om man tänker efter är det ju inte så konstigt när växthuset är nästan 9 meter högt, det finns en massa luftvolym att använda sig av. Han noterar även att vid temperaturskillnader så kondenserarluft fukten på växthusets glas, inte på bohuset.

De har inte heller haft några problem med sin jordtunnel för ventilationen, vare sig med mögel eller annat.

Om "fuktig jord blir grogrund för mögelsporer" borde väl varenda växthus i hela världen vara full av söndermöglad växtmassa och döda växter?

Filip Skräplund

« Svar #17 skrivet: 08 okt-07 kl 15:43 »
Det blir oundvikligen kondens i ett markrör om sommaren, frågan är om det blir mögel.
Men förutsättningarna finns ju, säkert bra om man kan rengöra på smidigt sätt.

Har hört nånstans att växthusarbete kan ge luftrörsproblem.

Hur blir andrahandsvärdet för en sån byggnad?
Man kan ju råka ut för att behöva sälja, och det kan bli svårt att få bra pris för en så udda byggnad.

Stormhierta

« Svar #18 skrivet: 08 okt-07 kl 19:06 »
Jo, han (Anders) skrev något om att de kan rensa sina rör och att de har filter vid in och utgång, så jag får helt enkelt se om han vill dela med sig av sina lösningar. :-)

En länk eller källa till det där om luftrörsproblem, för jag som har astma och vissa allergier har det framkommit att det faktiskt vore bättre med en aningen högre fuktnivå. Dels så andas jag lättare, dels så skyddar man den absoluta yttermiljön (växthuset) från stora mängder pollen. Så just luftrörsproblem vore en "showstopper" för min del.

Tja du, andrahandsvärdet är ju en bra fråga - men med tanke på att miljömedvetandet hela tiden ökar i dagens samhälle, att ekologiska och energibesparande lösningar lyfts fram mer och mer får jag väl helt enkelt hoppas att om jag skulle bli tvungen att sälja att det betingar ett bra pris.

Men grundtanken är ju att jag och min familj ska kunna bo där i resten av våra liv när det väl är byggt och att mina barn, om de så önskar, ska få ärva huset och föra det vidare inom familjen.

Stormhierta

« Svar #19 skrivet: 27 okt-07 kl 01:21 »
Jag har försökt göra så goda undersökningar jag kan och ser inga problem med rötskador eller luftvägsproblem när man bor i ett enormt växthus - enbart fördelar. Detta är förstås mitt problem, jag känner ibland att jag blir FÖR entusiastisk över något och missar saker.

Fler länkar eller källor till informationen om luftvägsproblem vore uppskattat!

Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 2 användare (1 dolda)
gjutaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser