Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  angorakanin?  (läst 15679 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: angorakanin?
« Svar #20 skrivet: 31 jul-09 kl 01:40 »
det där var verkligen en intressant tråd! hur är det med ullen, när man inte kan spinna själv, är det lätt att bli av med den nyklippt och ospunnen som den är?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #21 skrivet: 31 jul-09 kl 01:44 »
Det Angelica skriver är intressant eftersom det talar emot mycket av den "sak-kunskap" som finns om angora.
Tex. att rycka kaninen skulle vara djurplågeri. Jag har träffat Angelica och jag tror inte att hon skulle utsätta något djur för lidande så jag tror inte alls att det är plågsamt. inte värre än att klippa en ovillig kanin för det är INTE roligt. (jag valde att avliva en kanin som hatade att bli klippt. Klippningen är en stor del av en angoras liv. det finns många, många kaniner som accepterar klippnignen hur bra som helst och tom verkar tycka att det är skönt.)

men en annan sak jag tänker på är att dela upp "av-pälsningen" på två dagar. det ska man "enligt expertisen" också undvika pga. risken för sk. klippchock. Men det kanske är mindre chockande att få behålla en del av pälsen? Jag misste två djur i klippchock. Det var otäckt.

Men vilket fint garn du gör Angelica!!!  :D

Agnetha

Fast det lustiga med ryckning är att "alla" (vet inte om alla, men dom flesta) med satinangoror använder den metoden. Och den enda skillnaden på ullen mellan satinangora och vanlig angora är den är glansig på satinangorona ::)

Skulle det vara plågsamt för kaninen när man rycker den så skulle man se det på direkten. Jag har en kanin som är kittlig på bogen, och blir tokförbannad varje gång jag ska klippa där. Den kaninen t.o.m. försöker hugga mig då... Så dom är inte precis tysta och försynta när det är något som inte är behagligt för dom ;D

Jag har aldrig märkt någon klippchock, det har t.o.m. gått flera dagar mellan ryckningarna för att jag inte har haft tid, och kaninen har mått bra. Fast klippchock kanske kan ha med temperaturen att göra också?

Tack Agnetha! Börjar bli bättre och bättre på att spinna nu ;)
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Viopet

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 31 jul-09 kl 09:04 »
Ja, det här var en intressant sida. Har aldrig haft angorakanin men blev lite nyfiken nu. Ställer samma fråga som någon annan här,. Vad gör man med ullen om man inte kan spinna själv? Finns det avsättning för den? Finns det nya spinnrockar att köpa om man skulle vilja testa själv? Vad ungefär kostar en sådan? Vad kan man få betalt för ullen om man säljer den?
Många frågor, hoppas några blir besvarade! :-)
Hur är det med fällning? Fäller en angorakanin mycket eller tar man ullen så ofta att den inte fäller mer än en "vanlig" kanin?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #23 skrivet: 31 jul-09 kl 10:08 »
Hur yttrar sig klippchock och vad beror det på?

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #24 skrivet: 31 jul-09 kl 13:14 »
Ja, det här var en intressant sida. Har aldrig haft angorakanin men blev lite nyfiken nu. Ställer samma fråga som någon annan här,. Vad gör man med ullen om man inte kan spinna själv? Finns det avsättning för den? Finns det nya spinnrockar att köpa om man skulle vilja testa själv? Vad ungefär kostar en sådan? Vad kan man få betalt för ullen om man säljer den?
Många frågor, hoppas några blir besvarade! :-)
Hur är det med fällning? Fäller en angorakanin mycket eller tar man ullen så ofta att den inte fäller mer än en "vanlig" kanin?

Vissa som har företag och gör angoraprodukter brukar köpa in 1:a klass ull.

När man börjar spinna tycker jag det är smidigast att använda en slända, och att spinna av får ull, som är starkare än angora.
Det finns nya spinnrockar för några tusen, annars kan man få tag på fina, gamla och kompletta för någon hundring (typ på blocket.se eller loppis).
Länkar till några olika företag: http://www.nirsors.se/hantverk.htm

Det jag har sett av fällning är i ansiktet på angoran.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #25 skrivet: 31 jul-09 kl 15:28 »
Vissa som har företag och gör angoraprodukter brukar köpa in 1:a klass ull.

vad är kriterierna för de olika klasserna? att ullen är ren och utan tovor?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

• -
« Svar #26 skrivet: 31 jul-09 kl 15:38 »
Ett mått på 1a klass ull som jag tycker är bra finns i boken Mitt liv med angorakaninen och dess ull av Gunilla Larsholt: Ren ull, Minst 5 cm lång.  Sen kan vissa hantverkare ha krav/önskemål om krusighet osv.                 För övrigt så är boken väldigt bra och läsvärd både om man tänker skaffa angoror eller redan har:) Jag har haft kaniner länge och spinner, men hittade en hel massa ullkunskap i den som kommer att vara till nytta i mitt avelsarbete.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

KAngora

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 31 jul-09 kl 23:10 »
Besök gärna Angora Föreningens hemsida:
http://www.angoraforeningen.se

Där hittar du info om angoraföreningen och angora uppfödare.. :)

Naturintelligens

• Småland
    • Lejongap Clothing 0-100
« Svar #28 skrivet: 01 aug-09 kl 15:26 »
Hejsan,

ger mig gärna in i den här tråden av flera anledningar  :) Först kan jag tala om att jag med ljus och lykta söker efter viltbrun ull från angorakanin (ej satinangora) då jag spinner garn på beställning och det just nu är en riktigt bra efterfrågan på den färgen.

Sedan undrar jag om någon har använt Ashford Traveller eller annan bättre spinnrock och kunnat jämföra med att spinna med vanlig slända?

Också kan jag meddela att jag gärna köper in angoraull även i andra färger än viltbrunt som man inte har användning för själv, så länge det är god spinnkvalitet (dvs bra längd på 5-7 cm minst , inga tovor, inga dubbelklipp (dvs ca 1-3 cm korta ullhår) eller orensad ull (med halmbitar mm i). Jag betalar just nu 75 kr per hekto i inköp plus porto såklart.

Jag hade inte ens hört talas om ryckning förrän jag läste den här tråden, jag ska höra mig för lite om hur det funkar men det jag läser här känns ju ok.

Är det slutligen någon som är intresserad av att sticka i angoragarn så säljer jag vidare det jag spunnit för 350 kr hektot. (Det finns en blänkare om detta under Övrigt finnes här på Alternativ).

Verkligt fri är den som kan laga sig en säng av granruskor och vara glad.

Har stora och långsiktiga planer på allt som vill genomföras under livet, men börjar med en egen e-butik för barn- och babykläder second hand - kika gärna in om garderoben behöver fyllas på :) (www.lejongap-clothing.se)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #29 skrivet: 01 aug-09 kl 20:05 »
Hur yttrar sig klippchock och vad beror det på?

Plötslig död dygnet/dygnen efter klippningen.  :-\
Det LÄR bero på (enligt expertisen) omställningen från full ullig, av världens absolut varmaste ull, till i princip naken.
Dvs. kaninen klarar inte omställningen och dör av chock.

Men jag tror nästan att det är bättre att dela upp klippning (eller ryckning!) på två gånger. Så blir inte påfrestningen lika stor.

Men det har inte med kyla att göra, återigen, enligt "experterna" så dör kaniner även mitt i heta sommaren..

Jag vet f.ö inte hur vanligt det är. jag har råkat ut för det och jag vet andra som har råkat ut någon gång ibland.

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Göthes

« Svar #30 skrivet: 01 aug-09 kl 20:08 »

Sedan undrar jag om någon har använt Ashford Traveller eller annan bättre spinnrock och kunnat jämföra med att spinna med vanlig slända?

Jag har en ashford traveller. Det är min gunstling, jag älskar den.
Fördelen jmf. slända är MÅNGA; du spinner fortare, sitter bättre, behöver inte linda på och av sländan (dvs. du kan bara byta spole).

Jag gillar verkligen asfhord men jag har provat andra rockar (gamla tex.) och de fungerar också. Jag lärde mig spinna ull på en rock avsedd för lin... det gick det med. ;)

Agnetha (intressant tråd men nu ska jag ut och lägga nät! :D
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #31 skrivet: 01 aug-09 kl 20:45 »
Men det har inte med kyla att göra, återigen, enligt "experterna" så dör kaniner även mitt i heta sommaren..

Men det kan ju bli chock av kylan likagärna på sommaren, för dom måste ju vänja sig vid en viss värme med pälsen på (annars får dom ju värmeslag). Bara en gissning från min sida :P

Jag har en ashford traveller. Det är min gunstling, jag älskar den.
Fördelen jmf. slända är MÅNGA; du spinner fortare, sitter bättre, behöver inte linda på och av sländan (dvs. du kan bara byta spole).

Nu spinner jag knappt på spinnrock (håller på och lär mig på en gammal, lånad från Charlotte :) ), så jag ska väl inte säga så mycket, men när jag spinner på topptyngd slända sitter jag oerhört skönt, uppkrupen i fotöljen (framför TVn 8) ) eller i sängen ;) Dock vet jag inte om jag spinner på "rätt sätt", men garnet blir ju bra ;D 
Men det går ju såklart mycket fortare att spinna på "rocken", men sländor är rätt så behändiga storleksmässigt (ääälskar mina sländor :-*), jag har t.o.m. spunnit i bilen en gång.

Göthes

« Svar #32 skrivet: 02 aug-09 kl 21:50 »
 :D Huvudskane är att man hittar en metod som passar för en själv. Jag blir toookig när jag ska spinna på slända, men det är klart, har man flera så behöver man ju inte linda på och av.  8)

Ang. angorakaniner och klippchock, ja, jag vet inte. Det är klart att kylan påverkar förståss, det är ju som sagt omställningen som får kaninen i chocktillstånd också dör den. Som jag har förstått det.
Vissa linjer kanske är känsligare än andra?

Jag hittade ett gammalt nummer av angorabladet förresten där det står om att man inte ska rycka kaniner eftersom det är grymt...
men jag kan bara inte tro att du av alla människor skulle utsätta nåt djur för nåt som är grymt.
Så jag tror att de som säger GRYMT inte vet vad de pratar om.  ;)

Jag tycker du är himla duktig!  :D

Agnetha

Tuve

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 03 aug-09 kl 13:23 »
Vad är en topptyngd slända, det har jag aldrig hört talas om!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #34 skrivet: 03 aug-09 kl 17:46 »
http://www.spinspiration.se/?showtype=slku

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #35 skrivet: 03 aug-09 kl 20:14 »
:D Huvudskane är att man hittar en metod som passar för en själv. Jag blir toookig när jag ska spinna på slända, men det är klart, har man flera så behöver man ju inte linda på och av.  8)

Jag hittade ett gammalt nummer av angorabladet förresten där det står om att man inte ska rycka kaniner eftersom det är grymt...
men jag kan bara inte tro att du av alla människor skulle utsätta nåt djur för nåt som är grymt.
Så jag tror att de som säger GRYMT inte vet vad de pratar om.  ;)

Jag tycker du är himla duktig!  :D

Agnetha

Fast alla mina sländor är olika i tyngd, så jag lindar ändå av och på :P

Jag får filma någon gång när jag rycker, så att alla får se att det inte är smärtsamt för kaninen ;) Lite obehagligt kanske, men så är det ju vid klippning också.
Det verkar som att dem med satinangoror inte har så mycket kontakt med dem som har vanliga angoror, för annars skulle nog detta om ryckning varit något fler vet fungerar bra och smärtfritt.

Tack! (börjar rodna nu här :-[ ;) )

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #36 skrivet: 03 aug-09 kl 21:05 »
jo, om du kunde lägga upp en film vore fint. kanske om du kunde förklara lite teknik samtidigt, för det är väl inte bara att slita ut håret? det krävs väl en viss teknik och känsla för det hela?  ???

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
« Svar #37 skrivet: 06 aug-09 kl 08:55 »
Tar min fråga en gång till här i tråden..
Är det ngn som vet av uppfödare el som har angorakaniner till salu i Västerbotten/Norrbotten? Färger spelar ingen roll. Har nu drabbats av "Angora-suget" skulle väldigt gärna  vilja äga en kanin en vacker dag.  ;D
Må din väg gå dig till mötes. Och må vinden vara din vän
Må solen värma din kind. Må regnet vattna din själs jord
Och tills vi ses igen, må Gud hålla dig i sina händer

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #38 skrivet: 06 aug-09 kl 10:59 »
Chatora - titta här, i uppfödarregistret  (finns i den blå listan till vänster, fick inte till en fungerande direktlänk).

Eller försök med Svenska Angoraföreningen

Hoppas du hittar dina angoror!  :)
Höns, stickning och pelargoner

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
« Svar #39 skrivet: 06 aug-09 kl 20:18 »
Aah Thank jouu! ;D Där fanns det betydligt mer än vad lyckats leta fram på nätet!
Må din väg gå dig till mötes. Och må vinden vara din vän
Må solen värma din kind. Må regnet vattna din själs jord
Och tills vi ses igen, må Gud hålla dig i sina händer

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser