Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns som vill ruva, nu på hösten!?  (läst 1482 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Höns som vill ruva, nu på hösten!?
« skrivet: 02 okt-07 kl 19:15 »
Jag har två höns som vill börja ruva igen och jag vill inte ha fler kycklingar förrän i vår.
Jag är själv, jag pendlar, orkar inte...
Om jag fortsätter att plocka bort äggen , kommer de att ge upp till slut ?
För visst är väl chansen till överlevnad betydligt större på våren äm på hösten för kycklinar.
Visst ...jag jobbar även på våren ,men livet är enklare när det börjar bli ljust och varmt...

/Maya
« Senast ändrad: 02 okt-07 kl 19:48 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

amarantus

• Gäst
Re:Höns som vill ruva, nu på hösten!?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-07 kl 20:10 »
Jo det är bara att plocka äggen som vanligt och de flesta ger upp men kan ju nöja sig med ett enda om de är mkt ruvvilliga...

Men som sagt bara plocka undan...

Sally

« Svar #2 skrivet: 02 okt-07 kl 20:15 »
Mina är precis lika tokiga som dina HönsMaya...plocka på och de brukar ge upp. Men om de, som mina, går fritt kan de få för sig att lägga en hög på nåt hemligt ställe...som min Gudrun. Jag hittade henne ovanpå 28 (!) ägg igår. Jag tog dem (elaka mig). Hon hade inte börjat ruva än, som väl var.

Sally
Går det...så går det!

Blomme

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 okt-07 kl 20:56 »
Flytta hönan till en annan flock, om du har det hos någon granne kanske?
Detta hjälper.

I övrigt överlever de lika bra vinter som sommar förutsatt att du har dem inomhus den första tiden.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #4 skrivet: 02 okt-07 kl 22:30 »
Oki, då hoppas jag på att damerna ger upp snart. Jag vill ju att de ska lägga ägg nu...ja, ett tag till iaf, innan vintern.

Har ingen granne med höns, och det verkar lite brutalt att sätta en , högsta hönset är den ena, i en ny flock.

Och jag tror säkert att det skulle gå, med kycklisar, förutsatt att det går bra. Men det kräver lite mer av mig, och det kan de få i vår ...men inte nu.

// Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser