Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bra höns till att ruva?  (läst 1886 gånger)

ewaldz

bra höns till att ruva?
« skrivet: 13 sep-07 kl 12:01 »
vilken sort är bra på att ruva o var kan man få tag i sånna?

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:bra höns till att ruva
« Svar #1 skrivet: 13 sep-07 kl 12:27 »
Dvärgkochin är en av de raser som är bäst på att ruva och de är även bra kycklingmödrar.
Gotlandskaniner, genbank.

ewaldz

« Svar #2 skrivet: 13 sep-07 kl 13:52 »
okej hur ser sånna ut då o var kan man få fatt i sånna? nån bild lr så

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 13 sep-07 kl 15:19 »
Det finns många raser som har stor ruvlust. Ett tips är ju att låna nå'n av alla bra hönsböcker som skrivits de senaste åren och läsa på lite. Sen beror det ju på om man vill ha dvärgar eller stora höns. Dvärgar kan såklart även ruva stora ägg, men de klarar då inte lika många som om de ruvade ägg av den storlek de lägger själva. För att sedan få tag på den hönsras man vill ha tag på kan man ju alltid kontakta närmaste hönsförening och be om hjälp/kolla deras annonser om de har en hemsida med annonser. Gå in på mittsverige.com och kolla under länkarna där så kanske du hittar fram till nå'n förening nära dej.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 13 sep-07 kl 22:49 »
Mina svarthöns är väldigt ruvningsvilliga, och ligger alltid stadigt kvar trots att man lägger dom på nya ägg, i en annan bur, nytt rede och ny plats. Vilket enligt många inte alls går... ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 sep-07 kl 08:43 »
Här är en till som vill hejja för svarthönsen. Vi har bytt ut ägg och de har ruvat glatt.
Fantastiska höns :)

Bruja

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 sep-07 kl 14:15 »
vilken sort är bra på att ruva o var kan man få tag i sånna?

Hej
Har tre ruvande av dessa dv Kochin just nu, en fjärde fick för någon vecka sedan... ;D
Hon har dessutom adopterat två till.
mvh Carmen

« Senast ändrad: 16 sep-07 kl 14:15 av Carmencha »

winn

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 sep-07 kl 14:27 »
orpington ruvar gärna.
en orpington som vi hade ruva varje sommar.

Bruja

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 sep-07 kl 14:33 »
orpington ruvar gärna.
en orpington som vi hade ruva varje sommar.

Det är inte alltid sant, jag har Orpington. Nu har jag fått lägga deras ägg hos dv Kochinhönorna. Jag lade idag in 11 Vorwerkägg hos Orpington för att se någon reaktion, en höna lade sig faktiskt och jag hoppas att hon stannar kvar. Hoppas du får rätt... ;)

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 16 sep-07 kl 14:33 av Carmencha »

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser