Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Kalkon start cocc" ?  (läst 2819 gånger)

amarantus

  • Gäst
"Kalkon start cocc" ?
« skrivet: 12 sep-07 kl 21:54 »
Fick reda på att det finns ett foder till kalkoner "Kalkon start cocc" som man kan ge om man har haft problem med coccidios för att efter behandling köra det som foder i förebyggande syfte (ett tag)...

Det lät så bra att jag nu har beställt en säck hos Lantmännen (beställningsvara) för att ge en tid nu efter den första Baycox kuren.

Nu ska skiten väck en gång för alla >:(

Ja så nu undrar jag om någon här har någon erfarenhet av det som medicin och som i mitt syfte och inte som ett foder för alltid förstås! innan jag börjar ge det ::)

Alla svar beaktas utom dumma 8) ;D

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
SV: "Kalkon start cocc" ?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-07 kl 22:02 »
Jag brukar ge mina kycklingar filmjölk med jordgubbssmak. Det hjälper. Av någon fick jag veta att Oregano och Gräslök är bra mot coccidios och det har jag också provat med gott resultat.
Man kan också se till att kycklingarna kommer i kontakt med spillning från vuxna höns. Då får de de vuxna hönsens immunitet mot sjukdomen.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

amarantus

  • Gäst
SV: "Kalkon start cocc" ?
« Svar #2 skrivet: 12 sep-07 kl 22:18 »
Ok det var nya o bra tips! Tar dem rätt av ;)

Nu har jag haft plågan redan och de har fått behandling men nu blir det fil  som ett tillskott för att hålla ett massivt angrepp igen på avstånd :)

Har haft samma höns i 3 år och de hade det första året en gång också... skittråkigt rent ut sagt :-\

Hade tur att jag fick träcket analyserat för annars hade det nog gått åt några liv och inget med det...för att sedan komma åter nu igen.

Ungdjur har dött och en vuxen höna.

Inget att ta på för att komma på varför de har vuxit till så plötsligt, då allt e som vanligt. Lugn miljö, varvade rastgårdar och hönvoljärer inne för underlätta städning, så att det skulle vara skitig miljö där de små rackarna växer till känner jag mig inte skyldig till här... ::)

Man börjar tappa suget
 :P

Helenan

  • Gäst
SV: "Kalkon start cocc" ?
« Svar #3 skrivet: 12 sep-07 kl 22:24 »
Man kan strö Salosan i ströt hos vaktelkycklingar också har jag hört. Låter lite läskigt tycker jag. Är det bra?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "Kalkon start cocc" ?
« Svar #4 skrivet: 12 sep-07 kl 23:22 »
Nu ska skiten väck en gång för alla >:(

Men..coccidios orsakas av coccidier som finns i den normala tarmen på alla vuxna hönor..

Du kan aldrig "utrota" dem !!!

Coccidier finns överallt där man har fjäderfä,
på golvet, inredningen, saker man har i hönshuset, rastgården.
En Coccid kan leva i upp till ett år.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

amarantus

  • Gäst
SV: "Kalkon start cocc" ?
« Svar #5 skrivet: 13 sep-07 kl 10:51 »
Ja ja utryckte mig mkt dåligt... :-[

menar att en gång för alla hålla ner antalet coccidios, men det går inte...har gjort allt för den saken >:(

Så e det att ha höns ;)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "Kalkon start cocc" ?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-07 kl 11:16 »
Inget att ta på för att komma på varför de har vuxit till så plötsligt, då allt e som vanligt.
Lugn miljö, varvade rastgårdar och hönvoljärer inne för underlätta städning, så att det skulle vara skitig miljö där de små rackarna växer till känner jag mig inte skyldig till här... ::)

Ungdjur har dött och en vuxen höna.
Varvar du rastgårdarna så att de står tomma mer än 1 år ?
Det behövs ju eftersom de rackars protozonerna lever i upp till 1 år...

Vuxna höns är ju immuna mot coccicider,
MEN om hönan får nedsatt kondition av någon annan sjukdom då ökar antalet coccidier i hennes tarm och hon kan dö i coccidios.
Kanske du har förklaringen där ?
att du har någon annan sjukdom på hösen som inte yttrat sig tydligt ännu ?

Att t.ex ha kliniskt rent till ungdjuren, gör saken värre för då bygger dom inte upp sitt immunförsvar mot coccidios...

"Bara funderingar"
« Senast ändrad: 13 sep-07 kl 11:20 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

amarantus

  • Gäst
SV: "Kalkon start cocc" ?
« Svar #7 skrivet: 13 sep-07 kl 11:38 »
Japp har i första vändan stängt av 1 år...

Ingen mask,ingen snuva. Så det är något annat då som någon har som smittar med något då!

Nästa som dör åker med posten till SVA!

Nu när när jag behandlat med Baycox har alla gått upp i vikt och ser fina ut på alla sätt igen...

De får Fasan hög under vintermånaderna och Allfoder på sommaren med allt annat tillskott från köket.
Vitaminer och kalk.

Så de är inte på gränsen till vitaminbrist/svältgräns om det skulle vara det som gör de svaga heller.

Kanske det är så att Coccidiosen växer till i alla besättningar från o till fast vi inte alltid vet om det ::) bara en fundering! någon dör och man rotar inte i vad...

Jag har inte för rent heller utan vanligt sunt förnuft rent (vad det nu är)
Hiver ut skiten under sittpinnarna en ggr i veckan och byter halmen 1 ggr i mån (ca).

Skrapar sittpinnar ofta och skurar med virkon 1-2 ggr året.

Kollar upp hull o letar löss emellanåt och de har haft löss 1 gång och de behandlades o blev ok.

Kan inte komma på något som gör dem svaga på rak arm!

Tack för dina funderingar för man kör fast i sitt emellanåt och någon annan kan få fart på hjärncellerna ;)

amarantus

  • Gäst
SV: "Kalkon start cocc" ?
« Svar #8 skrivet: 13 sep-07 kl 17:53 »
Ok det är ingen som känner till fodret då ::) ja ja lika bra att köra igång för en tid :-\


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 4 användare
Vanerpaddel, Be, Parakit, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser