Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det var ILT vad gör jag...?  (läst 6907 gånger)

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
Det var ILT vad gör jag...?
« skrivet: 12 sep-07 kl 14:30 »
Skickade förra veckan in två unghöns till SVA för obduktion, och har idag fått provsvaren. En hade Marek å den andra hade Hårmask och symtom för ILT :'(
Jag är i upplösnings tillstånd å har suttit å lipat, men känner att jag nu MÅSTE ta tag i mej själv å göra nåt åt detta.

Var får man tag i ILT vaccin??

SKA jag ens vaccinera? Ska ja avliva alla mina små guldklimpar? Jag e såå velig. Vet för tillfället varken ut eller in!
Dom kunde ju inte säga till 100% att det ÄR ILT, men vid obduktionen så tydde vissa saker på detta. Kanske skall avvakta, å se om fler dör?? Men det e ju så, ursäkta uttrycket, JÄVLA lessamt att allt är så ovisst. Vill ju inte ta bort alla, för det blir rena masslakten här då. Har över 60 höns nu, å det e ju inge man längtar efter. Räcker med tupparna man får ta bort. Har än så länge "bara" vart 3 kycklingar som har dött ännu, men det känns som tre för många!!
SNÄLLA, ge mej lite råd!!
//PycklingMamma
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

orloff

• Gäst
SV: Det var ILT vad gör jag...?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-07 kl 14:40 »
Har du fått det svaret är det förmodligen ILT.  Ja, du har alltenativet att samla ägg, deccificera och lägga dessa i kläckarn. När de är där blir det till att ta bort alla.  :'(  ELLER låt det ebba ut och ha djuren för dig själv. Du kan inte sälja något djur och inte kycklingar av dessa då de är smittbärare för resten av livet.
Vaccinet köper du billigast på SVA dit du skickade djuren.  Har du nyligen köpt in djur eller sålt så ta kontakt med dessa så det inte sprids vidare.  Detta är det värsta en hönsägare kan råka ut för och väldigt plågsamt för djuren. Kan bara råda alla, vaccinera era djur om ni vill sälja, byta och köpa med varann.  

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 sep-07 kl 14:50 »
Hon  kan väl byta med de som vaccinerat?

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-07 kl 14:51 »
Vaddå BYTA??
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 sep-07 kl 15:49 »
"Har du nyligen köpt in djur eller sålt så ta kontakt med dessa så det inte sprids vidare.  Detta är det värsta en hönsägare kan råka ut för och väldigt plågsamt för djuren. Kan bara råda alla, vaccinera era djur om ni vill sälja, byta och köpa med varann.  "

menar att om man haft ILT och vacc. så kan man väl  sälja, byta el köpa av andra som har vacc mot ILT?

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #5 skrivet: 12 sep-07 kl 17:55 »
Du har två alternativ att välja på.
Antingen slakta alla, städa ur och vänta ett tag och sedan börja om eller så kan du slakta alla som visar symptom och sedan vaccinera de övriga. Då bryter inte sjukdomen ut på dessa fast de ska fortfarande anses vara smittbärare. Vaccin beställer du genom att ringa till SVA sedan skickar de det till dig. Det är smidigt att vaccinera eftersom det ges i form av ögondroppar och det kan bespara djuren mycket lidande.

"menar att om man haft ILT och vacc. så kan man väl  sälja, byta el köpa av andra som har vacc mot ILT?"

Visst kan man det. Man kan också sälja, byta, köpa desinficerade avelsägg.
Jag rekommenderar vaccination det blir fler och fler som råkar ut för denna sjukdom (det hör jag när jag pratar med medlemmar i hönsföreningar) och fler och fler som bestämmer sig för att vaccinera.
Några är för andra är emot vaccination och så lär det fortsätta att vara. Var och en måste göra det som känns bäst för en själv.
Har man bara en liten flock "hushållshöns" till husbehov och inte köper och säljer eller är särskilt rasavelsintresserad så förstår jag om man inte vill vaccinera.
Lycka till trots allt elände, det kommer att kännas bättre när du tagit ditt beslut.
« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 17:56 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 sep-07 kl 19:13 »
Jag skulle spara ägg, slakta allt, sanera och sedan kläcka fram nya. Och aldrig mer köpa eller sälja levande höns.

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 12 sep-07 kl 19:18 »
Hur gör man när man desinfecerar ägg ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 12 sep-07 kl 20:59 »
okej detta är säkert en fånig fråga, men vad är ILT ? ??? ???
och ser man några symptom eller är det bara vid obdu. man kan se det ?
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

orloff

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 sep-07 kl 21:15 »
ILT är en av de vanligaste sjukdomar för tillfället bland höns. Oftast dödlig men inte alltid. Hönsen börjar rossla och får svårt att andas. När det gått långt risstar de på huvudet för att få loss slemmet i halsen och då skvätter de blod omkring sig.  Väldigt plågsamt och ohyggligt att se djuren lida på detta sätt.  :'(

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 12 sep-07 kl 22:23 »
Men fy! vad läskigt det låter. Vad kostar vaccination då? Någon som har koll på det?
Jag har ju bara några få men det kan väll vara värt att vacc. ändå?
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #11 skrivet: 12 sep-07 kl 22:38 »
Vaccinet kostar: 174,50kr/1000 höns.
Expeditionsavgift: 25kr
Frakten ej inräknad.

Obs! En flaska vaccin räcker till 1000st höns men vaccinet går inte att spara allt måste användas inom ett par timmar.

Första gången man vaccinerar ska man göra det två gånger med några veckor emellan sedan vaccinerar man en gång per år för att hönsen ska behålla skyddet.
« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 22:41 av LM »

amarantus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 sep-07 kl 22:42 »
Ulric ??? hjälper det mot coccidios med? att slå ut allt och börja med kläckägg?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 12 sep-07 kl 23:01 »
Ulric ??? hjälper det mot coccidios med? att slå ut allt och börja med kläckägg?

Men..coccidios orsakas av coccidier som finns i den normala tarmen på alla vuxna hönor !

Du kan aldrig "utrota" dem....
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sallyomolly

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 sep-07 kl 00:07 »
Men vilda fåglar som besöker kan väl bära smittan vidare?

Så till slut tror jag alla blir tvungna att vacc. Man kan väl inte slakta ut varje gång?

Tänk om man får det två gånger på ett år? Då kan man ju lika gärna lägga ner.

Jag har inte själv vacc. Ska ta ställning till detta om det blir aktuellt.
« Senast ändrad: 13 sep-07 kl 00:08 av sallyomolly »

orloff

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 sep-07 kl 06:57 »
Har man fått ILT en gång så väljer man nog att vaccinera.  Det är inget man vill uppleva 2 gånger.  :-X  Det kostar ca 300:-  inkl. allt och är en billig livförsäkring till hönsen.  :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 sep-07 kl 06:59 »
Det är bara hönsfåglar som kan få ILT. Ett osannolikt scenario är att en fasan avlägger visit hos hönsflock A, en sjuk höna nyser på fasanen som blir smittad. Sedan måste fasanen insjukna, knalla iväg till hönsflock B och nysa på fåglarna där. Det är som att få syfilis genom att gå på en offentlig toalett.

Ett annat och mycket mer realistiskt scenario är att ägaren till hönsflock B köper en färdigsmittadhöna direkt från hönsflock A. Det är som att få syfilis genom oskyddat sex med främlingar.

Ägaren till hönsflock B borde förstås istället ha köpt ägg från hönsflock A.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 13 sep-07 kl 09:52 »
Tänk om man får det två gånger på ett år? Då kan man ju lika gärna lägga ner.

Två gånger  ???

Har du fått ILT så har du ju ILT tills du avlivat hönsen och sanerat...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #18 skrivet: 13 sep-07 kl 10:28 »
Som sagt mange, mange ganger her inne bør man kun kjøpe egg, nettopp for å forhindre smittesprdning av div. sykdommer.... der i blandt ILT og Mareks.
Jeg har også fått påvist Mareks og vil egentlig si det er en værre sykdom enn ILT, da det er en sykdom som man nesten ikke blir kvitt. Det går ikke å avlive alt, sanere og starte på nytt.... Viruset lever videre i støvet i vegger og tak i mange mange mnd. Hønsethuset bør stå tomt i flere år....
ILT kan man jo sanere bort, ved nedslakting og desifisering av hønshuset.

Å vaksinere gjør jeg ikke! Vaksinerte høns kan bli utsatt for ILT og bære med seg smitten uten at man vet om det.
Jeg vil heller vite om jeg har ILT eller ikke. Vaksinen hindrer bare sykdom i å bryte ut. Det er VELDIG mange som ikke vaksinere og jeg vet om utstillinger der de som har vaksinert ikke har fått utstille.
Det er vel like mange for som i mot ang. ILT.

Hadde jeg vært deg ville jeg slaktet ned alt, sanert hønshuset og alt som finnes... ryddet ut smitten helt!! Klekket frem nye kyllinger. VI er mange her som sikkert gjerne hjelper deg å samle inn til dine raser ved hjelp av egg... OG til våren har du jo da nye voksne unghøns. Kyllingene får jo da vintern til å voksen seg frem på....
Problemet ditt da i frem tiden vil da være Mareks.... Den blir du ikke så lett kvitt...
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #19 skrivet: 13 sep-07 kl 10:35 »
"jeg vet om utstillinger der de som har vaksinert ikke har fått utstille"
Det stämmer men jag har hört att nu (i Sverige) så får de hönsföreningar som inte tillåter vaccinerade djur på sin utställning inga domare.
Jag vet i alla fall om ett fall där domarkåren nekar att döma på deras utställning pga detta.
SRF:s ståndpunkt är att man bör vaccinera.
« Senast ändrad: 14 sep-07 kl 13:08 av LM »

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare (1 dolda)
Numera, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser