Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svenska Hästavelförbundet och stoavgifter  (läst 2121 gånger)

George Holmer

• Gäst
Svenska Hästavelförbundet och stoavgifter
« skrivet: 11 sep-07 kl 10:35 »
Hur många här har hästar på lösdrift och blandar ni ston och hingstar? Jag har mina hästar blandade: en valack, två hingstar och åtta ston. Några shetlandsponnys, några haflinger och några varmblod. Nu kräver SH att jag ska skicka in betäckningsrapporter och betala en avgift för varje sto och betäckning, dvs även om fölet går gall. Jag kallar detta ganstermetoder rent ut sagt och funderar allvarligt på att skita i det helt och hållet.

Det är knappast naturligt att göra så, att hålla hästar isär och mina hingstar kommer ju inte må bra av att gå bara två hingstar. Allt detta är ju uppenbarligen riktat till människor som av någon underlig anledning behandlar sina hästar som barn och håller dem i små hagar, tar in dem om natten och sätter på dem täcken och gud vet allt.

Är det bara jag eller kan vi starta en "våga vägra SH"?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Svenska Hästavelförbundet och stoavgifter
« Svar #1 skrivet: 11 sep-07 kl 12:03 »
Jag hade inte valt att ha en sådan blandad flock. Vad är ditt syfte med flocksammansättningen? I våra flockar har det passat bäst med stoflock/valackflock. Någon gån har en valack fått gå med stoflocken. I valackflocken har vi haft unghingst men där får inte hingstarna gå kvar efter 3 års ålder. Blandade hagar kan fungera men det blir oftast stora problem när man släppen på ytterligare djur (speciellt valacker) då de andra vaktar stona. Hög skaderisk med andra ord.
Jag (som inte sysslar med trav) ser överhuvudtaget ingen anledning att hålla hingst om man inte har som syfte att godkänna den för avel.
I din flocksammansättning kan jag rent teoretiskt (jag har ju ingen aning om hur det fungerar för dig i praktiken) se valacken och den mindre dominanta hingsten som de som skulle kunna råka mest illa ut om hingsten (speciellt om den är av större ras) skulle få ett hormonsläpp.

Jag ser ingen naturlighet i din flocksammansättning, två hingstar och en valack hade aldrig fått vara med i en naturlig flock som brukar bestå av ston, föl, ungston och hingst. Unghingstarna drivs bort och bildar egna "ungkarls-grupper", jag tror därför visst att det kan fungera för dig att ha dina två hingstar ihop skilda från flocken. Det finns dock alltid risker med att ha äldre hingstar ihop.  

Angående SH:s krav så verkar det lite märkligt att avgift skulle tas ut öven om stoet går gall. Att det förs språngrullar (hur mkt det nu kan vara värt vid fribetäckningar) är väl mer naturligt. Jag som har ASVH har inte behövt betala in någon avgift för stoet än.  
« Senast ändrad: 11 sep-07 kl 12:05 av Sar »

George Holmer

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 sep-07 kl 13:53 »
Detta är ju faktiskt inte helt sant. Tittar man på till exempel mustanger så jagar förvisso hingsten iväg unghingstarna och ungstona men det beror ju på att de inte kan avla tillsammans. Flera icke besläktade hingstar kan gå tillsammans om de har ett antal ston var. En hingst dominerar oftast men när detta har avgjorts är det väldigt sällan problem.

Våra två hingstar, en shetland och en haflinger, kom hit när de var knappt ett år och är idag 18 månader, de växer således upp tillsammans och är goda vänner.

Våra 11 hästar har tre hektar som de går på och har delat upp sig i två flockar, Shetland för sig och Haflinger/varmblod för sig. Nästa år, när hingstarna är lite äldre, kommer vi kanhända dela upp så att Shetlandsponnyna går för sig i en egen hage.

När man skiljer ut hingstar och låter dem gå ensamma, vilket tycks vara normen i Sverige, blir hingsten aggressiv och svårhanterlig. Hingstar är sociala djur och behöver sällskap.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 11 sep-07 kl 16:17 »

När man skiljer ut hingstar och låter dem gå ensamma, vilket tycks vara normen i Sverige, blir hingsten aggressiv och svårhanterlig. Hingstar är sociala djur och behöver sällskap.

Det behöver inte alltid stämma. Vill man dock att ens äldre hingstar ska gå med sällskap så gör man bäst i att kastrera dem om man inte tänkt att de ska användas till avel.

Jag har varit med två slagsmål, ett mellan hingst-hingst, ett mellan hingst-valack, som slutade mkt illa med stora skador. I båda fallen hade hästarna växt upp tillsammans och delade hage.

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 11 sep-07 kl 18:48 »

Angående SH:s krav så verkar det lite märkligt att avgift skulle tas ut öven om stoet går gall. Att det förs språngrullar (hur mkt det nu kan vara värt vid fribetäckningar) är väl mer naturligt. Jag som har ASVH har inte behövt betala in någon avgift för stoet än.  

Det tycker jag med, men så sent som igår fick jag en faktura på just SH-avgiften. Jag blev lite paff, dels för att stoet ju aldrig tog sig, och dels för att jag trodde att det gick via ASVH jag med. (Det var den jag betäckte med Wladimir.)

Brokullen

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 12 sep-07 kl 11:02 »
Min hingst går med både ston och vallacker det går jättebra,den som kan vara problemet när det kommer en ny häst är mitt ledarsto,men hingsten har det aldrig varit några problem med,det enda är att jag får se till att han inte går ihop med ston som inte skall bli betäckta.
Jag tror ju på att en hingst blir mycket trevligare att hantera och mår bättre av att få gå ihop med andra hästar än att stå ensam i en liten hage som man kan se ibland.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser