Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roligt i hönsgården  (läst 13523 gånger)

MEG

• Östergötland
Re:Roligt i hönsgården
« Svar #20 skrivet: 03 sep-07 kl 23:06 »
Kålrot, vitkålshuvud och fodermorötter brukar vara populärt vintertid.
Det tar lite tid att äta så det ger sysselsättning på köpet.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 04 sep-07 kl 06:18 »
jag brukar ställa in granar i hönsgården, 3-4 stycken oc h sedan hämtar jag ris och gör stora kojor typ tipi modell.
de gillar att picka bort barren ifrån grenarna och så hjälper det till att skydda mot vind och snö.
mina hönor lägger sig under granarna och myser där det är torrt.
sedan sätter jag presenning över halva hönsgården så att det alltid finns en torr del och en fuktig. ankorna är på den blöta och hönorna på den torra.
nässlor brukar jag binda ihop i knippen och så hänger jag en på väggen hos hönorna.
mycket uppskattat.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #22 skrivet: 04 sep-07 kl 09:06 »
Är det någon som brukar gro frön på vintern till hönorna? Kanske solrosfrön, havre eller vanliga gräsfrön?
Jag "sår" helt vete i sålådor och krukor. Låter det växa upp nån dm. slipper av och ger hönsen, även rötterna med jord på får dom att krafsa i.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Anna

• -
« Svar #23 skrivet: 04 sep-07 kl 09:38 »
Det där med lingon är smart. Funkar om man har en massa vinbär man inte gör nå't av också.
Höns brukar uppskatta grönkål. Finns sällan att köpa men man kan odla det själv. (För sent i år alltså :-\) Man låter de bara stå kvar i landet och så går man dit och sparkar undan snön och tar med en till hönsen lite nu och då. Väldigt uppskattat. De fryser liksom exakt i det utseendet de har och behåller formen. Ser fina ut där de sticker upp lite ur snön alldeles gröna mitt i vintern. Ett tips inför nästa år alltså.

Man kan sätta upp stora spikar på väggen inne hos hönsen och sätta fast äpplen, vitkål, blomkål mm på. Då får de stå och picka en stund = uppskattat. Förra vintern slängde jag in grankvistar ibland till hönsen. Det uppskattades också. Alltid tinade nå'n kuse fram som de glatt roade sej med. Bara att det händer nå't som fångar deras uppmärksamhet är ju bra så de inte får det så tråkigt. Nu måste jag genast ut och plocka lingon. Har alldeles  fullt på berget bakom huset och plats i frysen.
Bra tråd, mera tips tack!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Nypålandet

« Svar #24 skrivet: 04 sep-07 kl 20:50 »
Kinapuffar! Man ligger å lurar i spånet, sedan när hönsen precis somnat så tänder man en jävel å kastar mot sittpinnen!

Tindranu

• Småland
« Svar #25 skrivet: 05 sep-07 kl 07:54 »
Skrivet av: Nypålandet  Postad: 04 Sep, -07, 20:50  
Kinapuffar! Man ligger å lurar i spånet, sedan när hönsen precis somnat så tänder man en jävel å kastar mot sittpinnen!  //

Hihi! Det hade nog blivit livat en bra stund! Jag har fortfarande i färskt minne årets tuppslagsmål, när vi bestämt oss för att göra EN hönsgård... HU! Vi gjorde precis som vi hört, om man flyttar ALLA samtidigt till en annan tredje bur, då blir det så att de får göra upp igen. USCH!! Jag konstaterade mellan tårarna att " Jag ÄÄÄR ingen bond-flicka (läs rätt nu Nypålandet!!) Vi måste få deeeem att sluuuuta!"
SUCK!! Där hade nog några kinapuffar behövts o gjort succé!
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #26 skrivet: 05 sep-07 kl 08:39 »
Angående att plocka mossa till sina höns så funkar det bara om man har egen skog. Det är nämligen förbjudet att plocka mossa på andras mark. Det ingår inte i Allemansrätten. Men har man egen mark så är det ju toppen för hönorna  :D

Helenan

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 06 sep-07 kl 11:50 »
:-[Eller så kan man ställa in en spegel i hönsgården. Då blir det livat! :-[ Man lär känna sina hönor lite också. Pöna och Gulda tog på sig att försvara flocken medan tuppkycklingen sprang långt bort och gömde sig. Jag trodde han skulle gå till attack! Lågstatus hönan Lakrits tittade bara åt ett annat håll och låtsades inte av något.

Margit

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 06 sep-07 kl 17:32 »
Vilken bra idé! Kul! ;D

Tindranu

• Småland
« Svar #29 skrivet: 06 sep-07 kl 20:33 »
:-[Eller så kan man ställa in en spegel i hönsgården. Då blir det livat! :-[ Man lär känna sina hönor lite också. Pöna och Gulda tog på sig att försvara flocken medan tuppkycklingen sprang långt bort och gömde sig. Jag trodde han skulle gå till attack! Lågstatus hönan Lakrits tittade bara åt ett annat håll och låtsades inte av något.

Hehe! Och så får man dubbelt med höns i hönsgården?? ;)
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

yezzika

• Bohuslän
SV: Roligt i hönsgården
« Svar #30 skrivet: 02 mar-08 kl 18:11 »
Jag plockade rönnbär ett år och stoppade i frysen.
Hann tyvärr inte ge hönsen så många innan räven hann före mig från jobbet :'(

Hönsen brukar oxå annars uppskatta att man slänger in en hög med hästgödsel som har legat på stacken ett tag & som masken har flyttat in i.
« Senast ändrad: 02 mar-08 kl 18:14 av yezzika »
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

sian21

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 01 apr-08 kl 15:39 »
Hej!

Glöm inte att köpa en julkärve till hönsen när det är dax  ;)

Mycket uppskattat o bra sysselsättning märkte jag i julas. Tä den på en låg stör så att kärven är i kontakt med backen.

Mvh

Sian21

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #32 skrivet: 23 okt-08 kl 16:56 »
just nu värkar hönorna förtjusta i äpplen som de enärgiskt atakerar. riktigt roligt att se ;D

Tindranu

• Småland
« Svar #33 skrivet: 23 okt-08 kl 21:38 »
Jag tiggde lite gammalt hos lokala konsum...
Fick två stora kassar med bröd, bananer, persikor, äpplen,
o en fin tårtbotten!

Jösses!! Ni skulle se minen när jag rullade in fem stora fina feta persikor!!  :P
Ikväll fanns inte en liten gnutta persika kvar, bara en stor fin kärna av varje...!

Fick en massa annat godis också, naturella krutonger var snabbt en favorit.... :-*
TUR jag vågade fråga.... ;)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #34 skrivet: 23 okt-08 kl 21:56 »
visst är det härligt att se på när de går in med liv och lust på de saker vi slänger in.  ;D

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #35 skrivet: 24 okt-08 kl 12:11 »
När man jobbar på bageri kan det följa med en hel del godsaker hem som inte går att sälja.
När hönsen får tårtor, bakelser och semlor ser de kul ut. Godsakerna ska attackeras. När de är färdiga ser de ut som vandrande bakelser själva ;). Grädde och annat klet över hela kroppen för de var naturligtvis tvugna att sprätta i grejerna. ::)
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #36 skrivet: 24 okt-08 kl 12:22 »
Något som mina höns alltid har uppskattat i hönsgården är att kunna hoppa/klättra upp på olika nivåer. Att bara ha en platt backe att gå på är nog så lagom roligt.
I vintergården är det massor av stora stenar som de kan fara runt på, vilket de också gör. De tycker även att det är kul att leka nån sorts kurragömma bakom dem.

I sommargården har det ännu inte blivit nåt klätterland men där har de syora gräs och nässeltuvor att springa runt i och gömma sig i.

Orkar man inte bära in stora tunga stenar kan man tex ställa in utekukor som man vänder upp och ner för att klättra på och nån som man lägger ner för att gömma sig i.

Ibland sår jag persilja, vete, havre, ringblommor, luktärt mm mm i krukor och när de vuxit upp en bit ställer jag in dem till hönsen. Detta är mycket uppskattat. En liten varning med detta bara. Om hönsen kommer på rymmen kommer de med all säkerhet att ge sig på DINA krukor. Allt som odlas i dem 'måste' ju vara hönsmat. ;)
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #37 skrivet: 25 okt-08 kl 13:22 »
Poppis här är att köra in skottkärran full med jordkokor! Det är grejer det  ::)
Fullt med kryp, myror och mask! Efter nån dag i hönsgården blir nästa anhalt för kärran komposten!

Mvh
Johanna och de Svarte
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Bergslagsflickan

• -
« Svar #38 skrivet: 02 nov-08 kl 23:56 »

Här har den första snön kommit. När jag går in till hönsen pickar de snö från mina stövlar. Så idag fick de en snöaktiveringslåda där de fick leta majs och gratängost i snölager, vilket de tyckte var spännande.
Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #39 skrivet: 03 nov-08 kl 11:35 »
Va otroligt kreativa alla människor är med att hitta på kuliga saker till sina pullor. Kul!

Men gör inte som jag gjorde för ett par år sedan när jag kokade saft i saftmajan. Det bli ju en massa urkokta bär som jag tyckte var synd att slänga så jag gav dem till hönsen som tyckte det var jättegott och roligt.
Men tydligen är urkokta vinbär med lite sockerrester väldigt starkt eller något för alla kycklingar dog en efter en innan jag begrep att det var jag som dödade dem med min utfodring  :'(. Det misstaget gör jag inte om även om det fortfarande tar emot att bara kasta bärmoset som ser så gott ut.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare
eriksjos, Karlsdotter, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser