Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgkochin ruvat lång tid  (läst 4313 gånger)

Lena A

Dvärgkochin ruvat lång tid
« skrivet: 31 aug-07 kl 18:09 »
Min Polly gick av sin ruvning ikväll och satt på pinnen, när jag var ute och kollade dem.  ;D Hon har legat och luftruvat sedan 15 maj, vilket betyder mer än 100 dagar.  :o

Jag har lyft ut henne regelbundet så att hon kunnat göra ifrån sig och äta/dricka. Jag undrar om det är "normalt" att en höna ruvar så här länge i sträck?  ???

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Re:Dvärgkochin ruvat lång tid
« Svar #1 skrivet: 31 aug-07 kl 18:47 »
Min Polly gick av sin ruvning ikväll och satt på pinnen, när jag var ute och kollade dem.  ;D Hon har legat och luftruvat sedan 15 maj, vilket betyder mer än 100 dagar.  :o

Jag har lyft ut henne regelbundet så att hon kunnat göra ifrån sig och äta/dricka. Jag undrar om det är "normalt" att en höna ruvar så här länge i sträck?  ???

Normalt o normalt... Har också dvärgkochin som legat hela sommaren, de är ju helt otroliga som kan ligga där vecka ut o vecka in på ingenting! Tyckte lite synd om henne så nu ruvar hon äntligen ägg, trägen vinner!
Så länge de mår bra så är det väl okej, synd bara att de inte värper nåt under tiden.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Lena A

« Svar #2 skrivet: 31 aug-07 kl 19:11 »
Jag har också tyckt synd om henne som missat utevistelsen i gröngräset under sommaren. Hennes mor, som höken tyvärr tog förra året, var likadan, låg och ruvade hela sommaren.

Att hon inte lagt ägg under tiden gör inget, för de andra hönorna har skött den biten.  ;)

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 aug-07 kl 23:42 »
Hej Lena A!
Tänk att hon orkat så länge! Jag undrar varför hon inte har lagt ägg? Hon har ju en jättesnygg kavaljer  8) (Kasper), det borde väl bli någon kyckling då? Skönt ändå att hon äntligen gett sig så hon får njuta de sista dagarna innan vintern  ;D.

Lena A

« Svar #4 skrivet: 01 sep-07 kl 11:16 »
Polly låg på ett par ägg i maj och det var meningen från min sida att hon skulle bli mor till ett par kycklingar, men dagen innan de kläcktes råkade en annan höna ta hennes plats när Polly var ute från redet ett par minuter. Kycklingarna kläcktes alltså under "fel" höna. Polly har sedan dess legat och tomruvat och har inte lagt några ägg alls.

Resultatet av kläckningen blev förresten en tuppkyckling, som jag tror ska heta Frasse. Jag ska lägga in en bild på honom här snart.  :). Han är en blandning av dvärgkochintupp och silkeshöna och har blivit ganska fin, tycker jag.  ;)

Nästa år ska jag bevaka dem bättre, då jag vill ha kycklingar efter Kasper och Polly, men mer om det då..... :)

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 sep-07 kl 12:58 »
Polly låg på ett par ägg i maj och det var meningen från min sida att hon skulle bli mor till ett par kycklingar, men dagen innan de kläcktes råkade en annan höna ta hennes plats när Polly var ute från redet ett par minuter. Kycklingarna kläcktes alltså under "fel" höna. Polly har sedan dess legat och tomruvat och har inte lagt några ägg alls.

Resultatet av kläckningen blev förresten en tuppkyckling, som jag tror ska heta Frasse. Jag ska lägga in en bild på honom här snart.  :). Han är en blandning av dvärgkochintupp och silkeshöna och har blivit ganska fin, tycker jag.  ;)

Nästa år ska jag bevaka dem bättre, då jag vill ha kycklingar efter Kasper och Polly, men mer om det då..... :)
;D Vi ser fram emot både bilder och kommande kycklingar! Stackars Polly som blev snuvad på konfekten...

Anna

• -
« Svar #6 skrivet: 01 sep-07 kl 20:04 »
Ett tips inför nästa år är att antingen ge henne nya ägg eller hjälpa henne att avbryta ruvningen. Det är ju så synd om hon ska behöva ligga där och gå miste om hela sommaren. Det finns flera trådar bakåt om hur man hjälper en höna att komma ur ruvlusten. Bäst är såklart att ge henne några ägg... Har man inga egna så kanske man kan köpa av nå'n annan.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Bruja

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 sep-07 kl 20:19 »

Hej!
Varför har hon luftruvat så länge? Får hon inte ta fram kycklingar?

Bara nyfiken!  ;)

mvh Carmen

Anso1971

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 01 sep-07 kl 20:31 »
Jag har en dvärgkochin som också är envis. Har hon bestämt sig så... Vill man inte ha kycklingar så tycker jag ändå det är smidigast att låta henne få åtminstone ett ägg. Då ligger hon ju bara tills det kläckts och sedan är hon igång igen.

Nu har hon lagt sig igen så den här gången fick hon påbörjade ägg som jag tog från en annan höna. Har jag räknat rätt så behöver hon bara ligga en vecka sedan får hon sina kycklingar och blir nöjd och tillfreds med tillvaron.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Bruja

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 sep-07 kl 09:25 »
Hej!

Önskar att jag hade haft så flitiga hönor som ni!  ::)

mvh Carmen

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 02 sep-07 kl 11:55 »
Hej!!
Mina hönor är oxå tossiga! Har två helsystrar, Systrarna Graaf, som nu är inne på sin 6:e kull, som de fostrar tillsammans. Denna gången blev det bara 1 kyckling, men tredje kullen var det 18 stycken. Blir sista kullen för dom i år, men det är inte lätt att få dom att sluta ruva när de vill. Jag brukar alltid låta dom ligga på 2-3 ägg om de inte ger med sej. Annars så flyttar jag dom till en annan avdelning där jag har unghönsen, då brukar de ha fullt upp med att fostra på dom!!

Har en silkeshöna som luggit i 64 dygn, men fick i förrgår ett ägg från enn annan höna, och detta resulterade i en liten svart Marankyckling i går kväll. Nu är hon så nöjd å belåten å går ute med de andra hönorna!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Tindranu

• Småland
« Svar #11 skrivet: 02 sep-07 kl 12:06 »
Hej!
Vi tog bort äggen efter en jättelång ruvning på vår ena dvärgkockin. Slängde dem i en påse o det räckte de nuddade varann så sprack de, luktade apa.
Vi hade lyst dem i vecka två typ och då var där liv... men något gick väl fel... Vi hade några som gick dit o la ägg i smyg också så vi var ju inte riktigt säkra på hur lång tid som var
kvar.
Det har ju varit en ganska konstig sommar med hög luftfuktighet o kyligt, kanske något sånt som stört, vi har ingen aning.

Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Lena A

« Svar #12 skrivet: 02 sep-07 kl 12:19 »
Hej!
Varför har hon luftruvat så länge? Får hon inte ta fram kycklingar?
Bara nyfiken!  ;)
mvh Carmen

Nej, jag har inte velat haft fler kycklingar. Jag har också försökt avbryta ruvningen genom att följa en del råd här på forumet. Inget har hjälpt  :-\. Nu är hon emellertid ute och sprätter med de andra och verkar må hur bra som helst.  :)

Bruja

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 sep-07 kl 18:19 »
Nej, jag har inte velat haft fler kycklingar. Jag har också försökt avbryta ruvningen genom att följa en del råd här på forumet. Inget har hjälpt  :-\. Nu är hon emellertid ute och sprätter med de andra och verkar må hur bra som helst.  :)

Hej!

Ok, då förstår jag.
Men jag hade gärna lånat henne!  ;)

mvh Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser