Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 6662 gånger)

Marm

Nybörjare
« skrivet: 28 aug-07 kl 16:19 »
Hej!
Det är så att jag har precis införskaffat en gård som vi håller på att renovera nu. Men Så snart huset är beboligt och vädret har vänt till mildare vill jag att vi ska skaffa häst.

Men vad jag undrar är om det finns några tips til mig, det är ju så att jag inte´har så värst mycket erfarenhet av hästar.
Vad ska jag tänka på innan jag köper häst? Ska jag gå en kurs? finns det sådana kurser?
??
Jag har ju nu några månader på mig att lära så hjälp mig snälla!

Peace out
/Magnus
Le mot världen och världen kommer att le mot dig.

Elektra

Re:Nybörjare
« Svar #1 skrivet: 28 aug-07 kl 20:54 »
Lär dig rid eller köra först innan du skaffar egen häst, bli medryttare och sedan fodervärd. Köp för allt i världen inte en häst om du är total nybörjare och den dagen du skaffar häst se till att det är en gammal, snäll och trevlig läromästare. :D Låna böcker och läs på vad en häst behöver, kolla även upp vad regelverket säger när det gäller mått vid uppstallning, tänk på att det är minimimått så det är bättre att ta till lite extra. Se även till att du har en bra hovslagare i närheten som kan tänka sig att ta in nya kunder, instruktörshjälp och bra veterinärer.

Lycka till med förberedelserna och de kommande hästplanerna.  ;D
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-07 kl 22:56 »
AMEN!  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

snoffan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 aug-07 kl 20:31 »
du kan ju börja på ridskola. elelr om du vill köra trav så kna du ju börja på en kör skola. det borde finnas i närheten

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 aug-07 kl 21:36 »
med risk för påhopp..Måste jag ändå säga att man löär sig lite mer i ett travstall än på ridskola, där blir det ,mer fokus på själva ridningen än det övriga med häst.I ett travstall är det tvärtom, det blir ingen ridning o körning förran man "lärt sig nåt".

Fast det kanske finns någon med några hästar hemma som önskar lite extra hjälp i stallet mot lite kunskaper..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Elektra

« Svar #5 skrivet: 30 aug-07 kl 09:29 »
Det stämmer nog tyvärr allt för bra. :( Av någon underlig anledning verkar folk inte längre vara intresserade av att betala för teorilektioner utan allt ska vara ridning. Det märks ju sedan när de som ridit ett par år köper en, helst billig, häst utan grundläggande kunskaper i hantering och skötsel av densamma. Av den anledningen tycker jag det är mkt bra att först lära sig om hästar, sen bli medryttare och efter det skaffa en foderhäst, SEN kan man vara mogen att skaffa egen!

isa

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 30 aug-07 kl 11:09 »
hej

Träffade en familj som skaffade gård och ville leva alternativt. Mannen i familjen
gick kurser, och skaffade sig egen ardennerhäst.
Numer använder han hästen till det mesta, och tom verkar själv.
han var vuxen när han började och har hållit på totalt med hästar i 7 år. Blev riktig imponerad av allt han kunde, har man bara rätt inställning och suget efter lärdom går det.
Lakene gård i värmland har körkurser.
Lycka till
« Senast ändrad: 30 aug-07 kl 11:11 av isa »
Gammal är äldst.

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 01 sep-07 kl 15:56 »
Som många andra säger - skaffa inte häst om du är nybörjare!

Det gäller inte bara att kunna rida/köra utan också att ta hand om hästen. Gå in som medryttare så du får mocka skit i några månader, ha häst i snålblåsten eller när det är så kallt att vattnet fryser i stallet. Lär dig räkna ut en ordentlig foderstat samt hästens grundläggande fysiologi samt lite beteendevetenskap. Kolla att du har extra budget för skador och en bra försäkring, hovslagare o veterinär.
Om du trots allt det här vill skaffa häst - go for it!!

Jag skulle vilja rekommendera natural horsemanship. Då lär du känna hästen från marken samt att kommunicera på dens villkor. Jättebra att kunna! Och det hjälper dig såå mycket som du skulle få problem med hästen i framtiden.

Och läs mycket böcker. Olika böcker tar upp olika ämnen från olika perspektiv. Man plockar åt sig det man tycker är vettigt.

Hoppas det går bra.

Lycka till! :)
« Senast ändrad: 01 sep-07 kl 15:57 av Iskristall »
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

Marm

« Svar #8 skrivet: 03 sep-07 kl 15:05 »
Tack alla för tips och ideer. Jag kommer nog att kolla upp den därena Lakene gård.
Le mot världen och världen kommer att le mot dig.

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 04 sep-07 kl 11:28 »
Om du ändå är i dom trakterna så finns det en "Hästgubbe"som kan det mästa om hästar men det är väll mäst ridning, Rolf Karlsson heter han.Sedan så finns hela släkten Haglund,som besitter lika mycket kunskap om hästar.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Elektra

« Svar #10 skrivet: 04 sep-07 kl 17:46 »
Skit i NH, lär dig att hantera och sköta en häst av någon som kan istället så slipper du en massa tjafs och många besvikelser. 8)

buschiq

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 05 sep-07 kl 18:09 »
Här kanske kan vara något - kurs i hästhantering med nordsvenskar...
http://www.blocket.se/vi/13137408.htm?ca=7_s

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #12 skrivet: 28 sep-07 kl 20:59 »
Kan säga som så... har suttit på hästryggen några ggr för typ tio femton år sen. har inte direkt någon erfarenhet av hästar.. Men inom loppet av en månad så hade jag två hästar. Är i full färd med att lära mig rida på ett vettigt sätt. har många omkring mig som är duktiga ryttare med egna hästar som lär mig allt jag bheöver veta och kunna. Tar hand om mina två hästar helt själv(med intresserade barn runt mig) Hästarna litar stenhårt på mig och jag på dom... å vi trivs otroligt bra tillsammans...

Har du människor runt dig som kan ge dig tips och lära dig ett och annat så ser jag inga problem som helst att skaffa egen häst.
Ridskolor plockar pengar för att du ska mocka skit och få fem minuters ridning (lite överdrivet) du lär dig otroligt mycket med att ha häst hemma och med människor runt dig som kan mycket och som vill lära dig.

Jag säger... KÖR PÅ!

LYCKA TILL!

Körven

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 14 okt-07 kl 10:00 »

Det finns en lärare på Lilleruds lantmanaskola,som kör med häst i skogen.Tror att han har kurser hemma hos sig.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 14 okt-07 kl 10:03 »
Citera
Skit i NH, lär dig att hantera och sköta en häst av någon som kan istället så slipper du en massa tjafs och många besvikelser.  

:D

Norrsken

• -
« Svar #15 skrivet: 14 okt-07 kl 11:37 »
Skit i NH, lär dig att hantera och sköta en häst av någon som kan istället så slipper du en massa tjafs och många besvikelser. 8)
??????????????

NH handlar om kropsspråk, kommunikation och närvaro. Nåt som skickliga hästmänniskor har, oavsett vad de kallar det! Att lära sig lite grundläggande principerför hästhantering kan väl inte vara fel??
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 14 okt-07 kl 11:57 »
Nej, precis! Men många tror att NH är nån slags genväg. Det är det ju långt ifrån! Poletten måste ha ramlat ner först ;)

Norrsken

• -
« Svar #17 skrivet: 14 okt-07 kl 12:23 »
Nej, precis! Men många tror att NH är nån slags genväg. Det är det ju långt ifrån! Poletten måste ha ramlat ner först ;)

NH kan vara en hjälp för poletten att trilla ner ;) Men sen är det ju nåt som vissa personer bara har, närvaro alltså! Vissa människor har ju det där som man inte riktigt kan sätta fingret på, som bara funkar helt naturligt med hästar utan att egentligen ha så mycket erfarenhet överhuvudtaget. Men för de flesta så är det inte helt fel att söka kunskap! Och jag  vill trots allt framhålla NH som en bra väg till en del av den kunskapen! Självklart är det ingen magisk lösning.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

drömmer

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 okt-07 kl 11:52 »
Jag sitter lite i samma situation, har en liten liten gård som jag gärna vill bruka med häst och jag älskar att rida...

jag har nu ridit i ett år på ridskola och känner att jag har hittat balans uppe på ryggen men nu vill jag gå vidare och lära mig mer.

Ni tipsar om att börja som medryttare men hur hittar man någon som vill ta in en nybörjare som medryttare och då helst på en nordsvensk eller ardenner, inte helt lätt, har ni några tips? :)

Elektra

« Svar #19 skrivet: 16 okt-07 kl 14:36 »
Annonsera, sätt upp lappar och fråga runt! :D Min sambo hjälpte mig i stallet i ett års tid efter en trafikolycka som hände precis när vi träffades. Han hade inget intresse av hästar specifikt men gillar djur, så han fick hjälpa mig och efter ett år så kom han själv på att han ville prova att rida och på den vägen är det. ;D

För mig är det självklart att man lär sig om hästar och god hästhållning, horsemanship. NH är rena soppan med en massa underliga idéer och hopkok där vem som helst kallar sig för expert med allt från repviftanden till knäppar på mulen och har inget med god hästhållning att göra, enligt min egen högst personliga åsikt. 8) Det ironiska är när sk experter håller kurser för andra och de själva inte kan lasta sina egna hästar eller att de går att leda till eller från hagen. ::) Jepp, har sett det med egna ögon.

Jag har glada och välhanterade hästar utan att syssla med NH, jag är konsekvent, tydlig och har alltid pratat med både röst och kropp, men det är inget som NH har patent på utan det handlar om vanligt hederligt djurkännedom, respekt och kärlek. :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 3 användare (1 dolda)
RickardR, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser