Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvarn som kan mala ben?  (läst 6729 gånger)

Charlotte

• -
Kvarn som kan mala ben?
« skrivet: 24 aug-07 kl 18:27 »
 Jag vet inte om denna tråd hamnar rätt...
Men jag undrar om någon vet vilken sorts kvarn som skulle kunna användas till att mala ner "Köttiga ben" till BARF mat för hundar?
 Helst ger jag hela ben, men dom tar sån plats i frysen...
 Skulle vara toppen om man kunde mala ner i alla fall kyckling och kaninskrov, gärna ännu grövre ben som tex revben och frysa in i paket och bara ge nåt tuggben om dagen.
 Bentillgången är ju något säsongsbetonad beroende på när man slaktar och det känns dumt att hiva bort fina Ekologiska ben ;) för att man inte har plats i frysen och sedan köpa in kycklingklubbor från "Industrihöns".
                        Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kvarn som kan mala ben?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-07 kl 11:01 »
När jag var yngre så brukade min kompis föräldrar mala kycklingben till sin hund med en rejäl handvevad köttkvarn (modell större, går kanske att hitta på loppis?). Men, det skulle nog inte funka till rejälare ben.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Charlotte

• -
SV: Kvarn som kan mala ben?
« Svar #2 skrivet: 13 aug-11 kl 12:46 »
Puttar upp en gammal tråd ;)
              Mvh
           Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JAG-VILL

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 aug-11 kl 12:59 »
tack Charlotte!

Får se om det dyker upp några tipps..

A

Ninnae

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-11 kl 13:51 »
Jag är också nyfiken på en "benmalande" kvarn , vi tar tillvara rester från älgjakten och det blir mycket bra ben.

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-11 kl 15:18 »
Är det inte bättre att de får "mala" benen själva? Kycklingben är ju lite mer riskabelt men jag brukar då hålla i benet medan hunden tuggar så att hon inte "inhalerar" hela benet för att det är så gott :)
Och så ger jag aldrig tillagat förstås.

Kanske ska du kolla på blocket efter gammal industriutrustning, typ från nerlagda storkök, korvtillverkare som gått i kk osv? Bara en idé :)

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 14 sep-11 kl 15:43 »
Är det inte bättre att de får "mala" benen själva? Kycklingben är ju lite mer riskabelt men jag brukar då hålla i benet medan hunden tuggar så att hon inte "inhalerar" hela benet för att det är så gott :)

Kanske ska du kolla på blocket efter gammal industriutrustning, typ från nerlagda storkök, korvtillverkare som gått i kk osv? Bara en idé :)
En bra ide:)
Anledningen till att jag skulle vilja mala en del ben är att det är så skrymmande i frysen.
Det vore så bra att kunna spara av överflödet på ben och slamsor som man får över så här på hösten. Jag fryser in en del, men med platta snygga paket så skulle jag kunna spara ännu mer.
Mvh
Charlotte

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 14 sep-11 kl 15:46 »
En bra ide:)
Anledningen till att jag skulle vilja mala en del ben är att det är så skrymmande i frysen.
Det vore så bra att kunna spara av överflödet på ben och slamsor som man får över så här på hösten. Jag fryser in en del, men med platta snygga paket så skulle jag kunna spara ännu mer.
Mvh
Charlotte

Ah, ja det är klart! Vi köpte faktiskt en frysbox när vi bestämde oss för att Barfa våra 2 hundar på heltid :) Men den har vart lite "i vägen" nu när vi flyttat mycket. Kommer vara jäkligt behändigt igen sen när vi bosatt oss på gård för gott :)
Googlade lite på det och Kenwood såg ut att ha en jäkligt rejäl köttkvarn men hittade inget pris. Såg dyr ut :/ Men känner man en del andra som Barfar sina djur i sin närhet kan man ju alltid gå ihop och köpa för att komma undan billigare!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 14 sep-11 kl 16:45 »
Kanske litet OT, men eftersom det nämns här så:

Jag har hört att man inte skall ge hönsfågelben till hundar. Jag blev nästan lynchad en gång när jag varit hundvakt och gett hunden ett sådant. Dom ville stämma mig och allt det där... Jag hade inte en aning om detta för jag var ju inte själv hundägare.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Znibban

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 sep-11 kl 17:42 »

En liten varning:
kycklingben är farliga för de bli så vassa, de ska du absolut mala eller kasta om du inte vill riskera att hunden skär upp mage/tarmar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 14 sep-11 kl 17:47 »
Kycklingben är INTE farliga för hundar att äta hela om dom är färska. Det är en myt. Och ger man dessutom "vanliga" typ kycklingvingar så är det nästan inga ben alls i dom, det är bara brosk. Industrikycklingen hinner aldrig bli så gammal att det blir särskilt mycket benmassa i benen.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 14 sep-11 kl 17:48 »
En liten varning:
kycklingben är farliga för de bli så vassa, de ska du absolut mala eller kasta om du inte vill riskera att hunden skär upp mage/tarmar.

Det gäller tillagade ben, men nog ska man vara försiktigare med F-ben (fläsk och fågel).

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #12 skrivet: 14 sep-11 kl 17:49 »
Tillagade kycklingben är vassa och farliga, inte om de ges råa. Förutsatt att hunden tuggar de och inte inhalerar  8)

Jag har då aldrig sett ett vilt hund-, eller kattdjur som låtit bli benen på den fågel de fångat  ;D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 14 sep-11 kl 23:26 »
Dom blir alltså porösare och splittras lättare efter tillagning? Ja det verkar ju vettigt.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 15 sep-11 kl 15:51 »
Dom blir alltså porösare och splittras lättare efter tillagning? Ja det verkar ju vettigt.

Man kan ganska enkelt se dte själv om man bryter sönder ett kycklingben otillagat och sen gör det med ett tillagat så ser man snabbt varför man inte ska ge tillagade ben :)
Jag ger fortfarande brosk och annat från tillagad kyckling eftersom jag tycker det är äckligt att äta själv :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare
Jägarskägget, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser