Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brahma gapar och sträcker på halsen hela tiden??  (läst 3432 gånger)

Maja78

• Gäst
Brahma gapar och sträcker på halsen hela tiden??
« skrivet: 20 aug-07 kl 13:30 »
Hej!

Har en flock med unghöns/tuppar som är födda i maj. För några dagar sedan börjar den ena brahmatuppen bli väldigt röd på hans huvud och bete sig konstigt. Börjar gå omkring och låta, tror han försöker gala vilket är ok MEN däremellan går han och gapar och sträcker på halsen hela tiden, till och med när han ligger och vilar. Eftersom han är väldigt tam så har jag tagit upp honom och granskat honom och masserat hals mm men allt verkar vara ok iom att han äter och verkar frisk.

Är helt nu på fjäderfän och undrar nu därför- är han i någon form av könsmognad då han beter sig så och blivit så RÖD i hans "ansikte" eller är han sjuk? Blir lite rädd att han kanske ätit något som fastnat i halsen?

Wolphedog

• Värmland
SV: Brahma gapar och sträcker på halsen hela tiden??
« Svar #1 skrivet: 09 okt-09 kl 20:14 »
Min äldsta brahmatupp gör likadant. Han är drygt 8 månader så jag hoppas att han försöker gala, men det ser verkligen ut som han har satt i halsen. Nå'n som vet?

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 09 okt-09 kl 20:37 »
Hej !
Det brukar vara två saker som ger detta symtomet .
1) halsinfektion / förkylning
2) gapmask

Wolphedog

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 10 okt-09 kl 07:23 »
Vad är Gapmask? Det låter otäkt :P.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 10 okt-09 kl 09:04 »
Mask som lever i halsen på djuren. Öppna munnen och titta noga långt ner i halsen med ficklampa om du ser några vita maskar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Daaniel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 okt-09 kl 09:34 »
Mina gjorde likadant när vi hämtade dom men nu gör dom det inte längre!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 10 okt-09 kl 09:47 »
Mask som lever i halsen på djuren. Öppna munnen och titta noga långt ner i halsen med ficklampa om du ser några vita maskar.

Dock så råkar ju maskarna vara röda. :P Så det är inte konstigt om du inte ser några vita maskar, kolla efter röda maskar. ;)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 10 okt-09 kl 10:35 »
Dock så råkar ju maskarna vara röda. :P Så det är inte konstigt om du inte ser några vita maskar, kolla efter röda maskar. ;)
Sorry, röda...har just avmaskat katterna  ::) ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Wolphedog

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 10 okt-09 kl 19:41 »
Min tupp har slutat gapa (det va som om han gick omkring och gäspade hela tiden) och beter sig helt normalt igen. Han hade nog bara en tupp i halsen ;), men stort tack för hjälpen! Jag är så tacksam över att få lära mig nya saker.

Wolphedog

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 16 okt-09 kl 12:12 »
Det var bara ett kuckelikuu som ville ut! ;D Morgonen efter mitt sista inlägg hörde vi ett konstigt ljud ute på gården och när vi gick dit och tittade var det tuppen som gal. Det var nog nästan som om han inte riktigt kunde tro det själv, för han var tvungen att upprepa sig måååånga gånger.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
Charlotta Andersson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser