Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man åka på semester om man har höns?  (läst 17562 gånger)

Nypålandet

Re:Kan man åka på semester om man har höns?
« Svar #40 skrivet: 20 aug-07 kl 07:28 »
Att se till att det finns vatten & foder innan man åker en sväng kan knappast betraktas som lagbrott?
Ständig tillgång till vatten i en automat är väl i själva verket ett strå vassare än att få vatten 2 gånger per dag?

Lena A

« Svar #41 skrivet: 20 aug-07 kl 08:40 »
hur kan den elaka tonen av den som svarar avskräcka den som svarar ? Det avskräcker bara den som fråga. Stackars tjejen har inte vågat höra av sig igen...

Den som svarar och blir avsnäst kanske har mycket kunskap om djur eller om liknande situationer, som vi i så fall skulle missa, om hon/han inte svarar vid annat tillfälle.
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 08:41 av Lena A »

blåöga klint

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 20 aug-07 kl 09:41 »
Tyvärr har din man rätt. Hönsen ska ha passning varje dag! Och med ditt resonemang så borde du inte få ha djur heller!

Blir så förbannad när jag läser sån rappakalja. Tänk om jag skulle resonera som dig och lämna mina djur vind för våg. Ställa in några rundbalar till djuren samt några badkar med vatten till alla 40 kor. Åhh, nu klarar de sig.

I helvete heller att de klarar sig. Jag skulle få dåligt samvete om jag gjorde så. >:(

Lena A, läs detta citat en gång till.
tror du inte man kunde ha sagt det snällare ? även med jättestor kunskap som nu gå oss förlorad... (men det gjorde det ju inte, Christine hackade ju tillbaka, vad den stackars nya tjejen inte vågade. Det vågar man inte så lätt om man är ny.)

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #43 skrivet: 20 aug-07 kl 10:00 »
Hejsan!
Tur att inte alla tänker likadant.
Minns en av mina första svar när jag frågade när en kyckling kunde gå.
Fick ett svar att det va något fel på den om den inte kunde gå med en gång. Därför hade mamman ratat den.
Stämde inte alls hon hade gått ur redet för hon inte fick fäste.
Kycklingen va då svag och klen.
Nu är hon störst av alla kycklingar.
Sen kom ett underbart svar ha sjukgymnastik med den lille.
Alla är vi olika men endel kanske formelerar sig fel fast inte menar något illa med det.
Någon dag tror jag hönsen kan ha sitt vatten om det står lite upp så inte sand och spån och sånt kommer i det.
Min lilla hund vägrar att dricka vatten som är nytt ur kran har då egen brunn och helt underbart vatten hon dricker ur inomhus dammen karparnas vatten.
Och hon är frisk som en nötkärna.
Tänker också på när vi va knallar och det kom utlänska killar till oss och frågade ni har inget gamalt vatten som stått nägra dagar i bilen.
Dom blev jätte sjuka av vårt svenska kranvatten i storstäderna.
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

Lena A

« Svar #44 skrivet: 20 aug-07 kl 10:07 »
Lena A, läs detta citat en gång till.
tror du inte man kunde ha sagt det snällare ? även med jättestor kunskap som nu gå oss förlorad... (men det gjorde det ju inte, Christine hackade ju tillbaka, vad den stackars nya tjejen inte vågade. Det vågar man inte så lätt om man är ny.)

Jo visst kunde man sagt det snällare. Jag ger mig.  ;)  :-[ Själv hade jag inte uttryckt mig på det sättet och jag försökte nog bara vara litet väl överslätande.

Nu tycker jag vi avslutar den här diskussionen, tycker ni inte. Vi lär inte komma mycket längre.
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 10:12 av Lena A »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #45 skrivet: 20 aug-07 kl 11:02 »
Nu kanske jag är dum som skriver när diskussionen redan är avslutad.

Jag började läsa mappen från första början så jag har följt hela diskussionen.

Hoppas stackars Jenny hör av sig igen och att hon får tag i någon som kan passa sina höns så hon kan skaffa dem.

Vad jag tänkte säga är att det troligen är en fråga som löser sig själv i sista änden. Kanske att man tänker så innan man skaffar sig hönor, att det går bra att åka från dem några dagar.

Sen när man väl blivit hönsmamma är det en helt annan sak! Jag är kanske fånig men jag har svårt att vara från dem en hel dag, alltså, att vi släpper ut dem i hönsgården på morgonen, ser till att de har mat och vatten, och inte kommer hem förrän de har gått in i hönshuset och somnat.

Jag har till och med tvingat maken att åka de fem milen extra för att kolla till dem mitt på dagen...

Om man har en hönsgård som är hundra procent rovdjurssäker (och det är inte så lätt att veta kanske, hur de tar sig in?) kanske man kan vara borta ett par dagar. Om man har foderautomat och vattenautomat som står på ett par tegelstenar eller hänger i kedja så det inte blir skräpigt.

Sen tror jag inte det är så svårt att få hönsvakt. Jag pratade med min f d granne i går, hon och hennes man skulle vara hönsvakt en sommar, hon hade nyfött barn och tvingade i väg maken för hon tyckte inte hon hann men en gång kunde inte han så hon fick gå, efter det fick han inte ta hand om hönorna för det ville hon göra!

Apropå hur länge vatten håller sig fräscht så har jag märkt på vatten som stått i en kattskål länge får en liksom geleig äcklig botten som är nästan svår att diska bort. Antar att hela vattnet blir liksom lite sånt, blä... men då handlar det om en vecka eller mer.

(obs, jag byter vatten åt mina katter varje dag, detta var vatten som blivit stående på landet eller i stan som jag diskade ur när vi kom dit sen)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #46 skrivet: 20 aug-07 kl 12:54 »
Hej!
Jag är ny i detta forum, har smygläst tidigare. Har två barn, två katter, stor trädgård och två bisamhällen. Bor i villa i södra Stockholmsområdet.

Jag tycker att höns är mysiga och skulle gärna ha en flock i min trädgård. Min man vägrar, och påstår att vi inte skulle kunna åka på semester mer om vi skaffar höns, för de behöver passning varje dag. Det är lite väl mycket att be kattvakten ta hand om även höns...

Min idé är att bygga ett hönshus, med "kattlucka" så att de kan släppa in och ut sig själva i en hönsgård med tak. När vi är hemma får de komma ut även i resten av trädgården.

Med tillräckligt mycket mat och vatten borde man väl kunna åka på semester en vecka om året med ett sådan arrangemang?

Men vad säger ni som har höns? Tror ni att detta skulle kunna gå?

Hälsar JennyN

Hej Jenny.

Jag ber om ursäkt för mitt bryska inlägg. Och hoppas du skaffar höns. Se dock till att ha en hönsvakt när du åker på semester. Höns är roligt och inspirerande djur att ha omkring sig. Fler borde ha höns.

Ibland tänker man sig inte för och ska vakta min tunga framöver.   :-[

Mvh Christine
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 12:55 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Helenan

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 20 aug-07 kl 13:10 »
Ja vist borde fler ha höns! Det borde finnas en flock i var fämte villa i staden så skulle hönsfabrikerna i det närmaste inte behövas längre. ;)

På jobbet vet jag de som häller upp vatten för hela veckan på måndag och inte byter förränn det är slut. Vatten blir inte dåligt om det inte kommer träck eller annat skräp i.

Men tänk om man lämnar hönsen en vecka och en dör av någon anledning. Sedan komma hem och det ligger en halvrutten höna med likmask och stinker... Nej tillsyn behöver de för tillexempel risken av dödsfall. Även om det är osannorlikt så kan någon få äggstopp och dö på något dygn.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #48 skrivet: 20 aug-07 kl 13:12 »
Äggstopp? Vad är det?? vad gör man åt det? Kan det vara det Agda råkat ut för?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Helenan

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 20 aug-07 kl 13:15 »
Ja vad heter det. Det kan väl hända att ett ägg fastnat och det blir liksom stockning. Då dör hon ganska fort. Nej din hade väl värpt ett skinnägg som kanske gått sönder?
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 13:16 av Helenan »

Tingeling

• -
« Svar #50 skrivet: 20 aug-07 kl 14:05 »
Tips
Det brukar gå att få blå plastbackar från affärer
De är stapelbara och alldeles förträffliga att ställa vattenautomaterna på.
Jag gör så ;)

Och jag har två tegelstenar under vattenautomaten...funkar också, inget strö i vattnet mer, och de välter inte ut det.
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Vågar man svara......
« Svar #51 skrivet: 20 aug-07 kl 16:19 »
Hoppas stackars Jenny hör av sig igen och att hon får tag i någon som kan passa sina höns så hon kan skaffa dem.

Vadå stackars ?
Ingen har väl slagit människan, att få olika formulerade svar hör väl till på ett diskussionsforum.

Alla uttrycker väl sig olika och Christine var lite rakare i sitt svar på frågan än andra. Kanske man kan förstå att de som lever med "milimeterregler o kontroller" till vardags, ibland blir lite lite slarviga med att linda in självklarheter i silkespapper eller....

Min åsikt.

/Rosa
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 16:20 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #52 skrivet: 21 aug-07 kl 09:42 »
Tack för alla engagerade kommentarer! :)

Om inte annat så förstår jag ju hur passionerat fäst man blir vid sina höns.

Jag har fått en inbjudan att komma och besöka en av er forumister för att se hur man kan ordna det för hönsen i en villaträdgård. Naturligtvis skall maken släpas med. Fantastiskt snällt!

Sedan gäller det "bara" att "lobba" för grannarna, då jag förstått att utan engagerade medhjälpare blir det svårt att ro detta projekt i hamn.  ;)

Margit

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 21 aug-07 kl 09:52 »
Lycka till!! Du kommer inte att ångra dig!  ;D ;D

blåöga klint

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 21 aug-07 kl 16:59 »
Det var jättesöt av dig, Christine, det du sa.
Jag ber ochså om ursäkt, det lär väl inte hjälpa att få ett bra klimat om vi skäller på varandra hit å dit.

Jenny, hoppas vi hör av dig igen och du kommer att ha höns. :)

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 21 aug-07 kl 17:39 »
Jag har fått en inbjudan att komma och besöka en av er forumister för att se hur man kan ordna det för hönsen i en villaträdgård. Naturligtvis skall maken släpas med.

Så klart han ska !!!!! ;) ;D
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #56 skrivet: 21 aug-07 kl 23:10 »
Hallå Jenny !!

Du får gärna komma förbi o titta på våra höns.
Vi bor mitt på Enskedefältet.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #57 skrivet: 22 aug-07 kl 10:58 »
Hej!
Jag har inte haft problem med detta. Genom att öppna mitt hem, och låta folk bo här medans vi är borta (det har varit svärmor, ibland med svärfar och iblad med väninna, min syster erbjuder sig hela tiden också) så får de komma utanför asfalten i några dagar och så pysslar de om mina djur. Ska säga att det sällan är så fint i stallet som när de varit här!  ;)
Vissa kvällar vill de hellre vara istan och då åker de bara ut och ser till djuren.
Om vi bara varit borta en natt eller sen kväll, brukar grannen snällt traska ner och stänga till. Kan inte påstå att grannarna älskar höns och tuppar, men jag  min sida hjälper dem med post, katter eller kaniner när de är bortresta. Det känna bra och naturligt att hjälpa varandra så.

Det inte bara för att se om djuren är friska jag tycker att de behöver daglig tillsyn. Jag vill också ta in äggen dagligen, så att det inte blir ruvprocesser i dem, eller ibland när något ägg gått sönder.

Förhoppningsvis hittar du någon person som kan hjälpa dig, och som du i din tur kan hjälpa med något annat!

Lycka till!

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #58 skrivet: 29 aug-07 kl 20:47 »
Du fixar ett par grannar som ser till hönsen o får plocka ägg... det är lugnt !!  ;D

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser