Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantbruksfastighet  (läst 24169 gånger)

Anders

• -
    • felicia.se
Lantbruksfastighet
« skrivet: 27 okt-04 kl 10:17 »
Om man köper hus på landet så är det en oerhörd ekonomisk fördel om fastigheten är klassad som lantbruksfastighet (taxeringskod 199). Men ibland är husen avstyckade och klassas som småhusenhet (kod 220). Man bör eftersträva ett hus med en rejäl markbit. Gärna mer än 2 hektar (20.000 kvadratmeter). Droliver har tagit fram ett bra exempel. Priset är lika för två nästan likadana hus. Det ena är upprustat för en 10 år sedan medan det andra har man mycket att göra med (som kommer att kosta pengar). Dock är det sistnämnda en lantbruksfastighet och jag skulle inte tveka en sekund med att välja detta. Småhuset är ett pendlarhus med det andra är för folk som vill bo, verka och pendla.
« Senast ändrad: 28 okt-04 kl 20:05 av admin »

Monica

Re:Lantbruksfastighet
« Svar #1 skrivet: 27 okt-04 kl 21:50 »
Men även om det är en lantbruksfastighet och du driver det som t ex enskild firma, så får du inte dra av kostnaderna på boningshuset. Det taxeras för sej.......men det var kanske inte det du syftade på när du pratar om lantbrukstaxering.... :-\
« Senast ändrad: 28 okt-04 kl 20:04 av admin »

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #2 skrivet: 28 okt-04 kl 08:38 »
Helt rätt. Men investeringar i de delar som inte hör till själva boningshuset är avdragsgilla. Även om den enskilda firman går med förlust så betalar Staten tillbaka momsen, vilket innebär en rabatt på 20% på de utgifter man har. Skall man t.ex. investera i nytt grus på vägen till det gamla stallet och vägen går förbi boningshuset så är även den kostnaden avdragsgill och man får "rabatten" och man kan utnyttja det nya gruset som en bieffekt när man åker till boningshuset.

Lantbruksfastighet och enskild firma kombinerat är ett mycket bra komplement till ett levande på landet. Även om man har huvuddelen av inkomsterna från arbete (tjänst).

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 okt-04 kl 11:53 »
HEj, det här är intressanta fakta!

jag tittar alltid på ställen med mer än 3 hektar, för där går nedre gränsen för vad man får räkna som lantbruksfastighet, har jag hört.
Stämmer detta?
Vem säger det, skattemyndigheterna?
Vad finns det för EU-bidrag att söka för nystartande lantbrukare?

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Lantbruksfastighet
« Svar #4 skrivet: 28 okt-04 kl 20:02 »
Skapar en ny tråd och flyttar hit några av inläggen från tråden "Hustips" då den var ämnad som just tipstråd och inte "prattråd". ;)

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #5 skrivet: 18 sep-05 kl 17:15 »
Det finns ingen nedre gräns när det gäller antal hektar för att det ska klassas som lantbruksfastighet. Det är nåt man väljer vid avstyckningen av fastigheten.
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Valma

« Svar #6 skrivet: 18 sep-05 kl 17:20 »
Skaffar man ett hus som är klassat som lantbruksfastighet så får man inte bara tillbaka momsen på allt man köper till fastigheten utan man kan även göra avdrag för resorna. Dessa resor kan man ta upp i deklarationen som tillsynsresor och man får yrka avdrag med 16 SEK/mil.
Det finns ingen begränsning av hur många tillsynsresor man får göra så i princip är alla resor till huset avdragsgilla.

Valma

« Svar #7 skrivet: 18 sep-05 kl 17:25 »
Har man mark så  kan man söka sk stödrätter som berättigar till bidrag från staten på den givna arealen.
Dessa stödrätter kan endast sökas under 2005 och kommer aldrig mer kunna sökas igen.
Den som besitter stödrätter kan antingen få bidrag av staten eller så kan man fr.o.m. 2006 sälja, (och naturligtvis köpa), stödrätterna.

Valma

« Svar #8 skrivet: 24 sep-05 kl 21:46 »
Efter mitt senaste samtal med lantmäteriet, som hänvisade mig  till skatteverket, har jag fått veta att det kanske finns en nedre gräns för lantbruk på "kanske 2 ha".
Lantmäteriet säger att skatteverket bestämmer och vice versa varpå  skatteverket tror att jag kan ha egna önskemål som köpare.
Glasklart sa Bill, glasklart sa Bull.

Electronica

« Svar #9 skrivet: 24 sep-05 kl 22:04 »
Att en fastighet skall klassas som lantbruksenhet eller inte beror på om lantmäteriet gör bedömningen att det är en fastighet där det går att bedriva jordbruksverksamhet eller inte. Svårare än så är det inte, består marken av kvalitet som duger till nån form av  lantbruksverksamhet och ifall köparen har detta för avsikt så kan den klassas som en sådan.

Det stämmer att man brukar inte klassa en fastighet under 2 hektar som jordbruksfastighet.

För att få din försörjning som jordbrukare eller lantbrukare behöver du ansöka om f-skatt. Det ansöker du om hos skattemyndigheten som vilken företagare som hellst.
Om du sen gör det på en fastighetet som är jordbruksklassad eller tex.arrenderad har inte med saken att göra. Villkoren för att erhålla f-skatt hittar du hos skattemyndigheten. Beroende vad du skall hålla för djur och för verksamhet så måste du ha godkända lokaler för ändamålet. (Kommunen)

För att erhålla stöd så är det riktigt att du skall ha en jordbruksfastighet, men vad spelar det för roll om det rör sig om några hektar? Dom pengarna kan du tjäna lättare på något lönearbete ett par dagar om året! Och slippa massa krångel.
« Senast ändrad: 24 sep-05 kl 22:05 av Electronica »

take

• Östergötland
    • De Klomp
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

trädman

SV: Re:Lantbruksfastighet
« Svar #11 skrivet: 16 maj-09 kl 00:14 »
Det finns ingen nedre gräns när det gäller antal hektar för att det ska klassas som lantbruksfastighet. Det är nåt man väljer vid avstyckningen av fastigheten.

Det tror jag inte på. Fastigheten måste i praktiken uppnå en viss storlek, även om det kanske inte finns någon exakt gräns och fylla sitt ändamål. Även om jag skulle vilja ha min 1000m2s villatomt klassad som lantbruksfastighet så kommer knappast skattemyndigheten att godkännada det.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Lantbruksfastighet
« Svar #12 skrivet: 06 jul-15 kl 10:05 »
Är det någon som har ny info gällande vad som är bra att ha om man vill klassa om sin småhusenhet till lantbruksenhet?

Har själv två fastigheter som tillsammans är lite över 2 ha. Inte mycket till lantbruk men ved till mej själv och en rejäl betesmark några får, kanske man kan sälja en stock eller ett får om något år. Byggnaderna är ju inte mycket till ekonomibyggnader i dagsläget men det finns onda planer på att göra om min "man cave" till ett stall.

Jag funderar ju att konvertera mitt liv till företagare och då kanske få slippa att vara med på Aftonbladets listor över dom största tomterna i din kommun...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser