Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kall kyckling  (läst 4288 gånger)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
kall kyckling
« skrivet: 05 aug-07 kl 23:05 »
Sitter med en liten vithättekyckling som kläcktes i onsdags. Den är jättesvag och äter inte,mycket vinglig på benen. Har nu blött upp kycklingfoder och tvångsmatar den. VAD SKA JAG GÖRA??????? Vill EJ förlora den lille!!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

saint206

• Småland
Re:HJÄLP OMGÅENDE!!
« Svar #1 skrivet: 05 aug-07 kl 23:09 »
var den svag från början eller har det hänt något? testa med lite sockervatten , det brukar pigga upp.. hur man tvångsmatar fåglar vet jag inte, men med andra djur är det ju , lite och ofta, lugnt och stadigt, pressa inte då kan du få ner maten i lungorna i stället.. ha den nära kroppen, lägg den typ på din mage eller liknande. hoppas det går vägen, jag vet hur det känns.. :-\
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

älglund

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 05 aug-07 kl 23:12 »
Den har varit hur pigg som helst förut,men mamman har inte lämnat redet så ofta så jag tror att den inte fått tillräckligt med mat för att den låg hela tiden under mamman. Förut så sprang den runt när man tog fram den men nu kan den knappt gå alls.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 05 aug-07 kl 23:19 »
men testa då med lite sockervatten... brukar hjälpa dom så dom blir så pigga att dom orkar äta iaf...
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

älglund

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 05 aug-07 kl 23:20 »
Kämpar med sockervatten nu för fullt!!! Hoppas att det funkar!! :'(

Silverfallet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 aug-07 kl 23:38 »
Jag blandar fruktsocker eller druvsocker med ljummet vatten !!!
Köper dextrosol naturell och löser upp en tablett i ljummet vatten.

älglund

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 05 aug-07 kl 23:40 »
Tyvärr har jag ej fruktsocker hemma och allt har hunnit stänga nu så jag kan inte köpa det ikväll. Lever han imorron så åker jag och köper det på affärn. :'(

Sally

« Svar #7 skrivet: 05 aug-07 kl 23:51 »
Jag har aldrig behövt "tvångsmata" en kyckling. Vuxna höns ger jag genom en spruta med gummislang (typ ventilgummi) ner i krävan. Detta för att det inte ska hamna i lufthålet på tungan. Är de piggare öppnar jag gapet och stoppar ner kattmat i bitar. För en liten kyckling är nog sockervatten en bra idé så att den snabbt får krafter. Ska hålla tummarna!

Sally
Går det...så går det!

älglund

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 06 aug-07 kl 00:10 »
Har nu matat den lille med sockervatten och har den nu innanför min tröja så att den ska få lite värme. :-\

lindelou

• -
« Svar #9 skrivet: 06 aug-07 kl 00:11 »
Honung! Jag kör några teskedar honung i mikron och blandar med vatten. Sen tar jag kycklingen i handen och doppar hans näbb i vätskan.Sen får dom oftast energi att äta av bara farten.Bara dom har värme,sen beror det ju på varför han blivit dålig,förståss. Så värmelampa också-Duger med vanlig glödlampa ,bara det är rätt gradantal under. Svärfar introducerade en gammal metod då man blötade näsborrarna med tops (vattendränkta) då tvingades kycklingen dricka på något vis.Men detta har jag aldrig behövt ta till. En av mina bästa värphöns var minst av alla och fick aldrig komma fram till maten när hon var liten och efter min honungskur blev hon lika tuff som Bamse:-) Man tager vad man haver och är det kris så är det! Har du inte druvsocker hemma eller honung så måste vanligt socker funka akut.

älglund

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 06 aug-07 kl 00:44 »
Honung hade jag hemma!! Men kan jag sen lägga tillbaks han under mamman under natten????

lindelou

• -
« Svar #11 skrivet: 06 aug-07 kl 01:00 »
Det är verkligen en chansning även om det vore det bästa. Du kan ju inte se vad som händer under natten och om du verkligen vill rädda livet, tycker jag personligen värmelampa.Sen kan du testa imorgonbitti när du kan kolla upp hela tiden.Dom blir fort kalla!Vill du vara säker kör värme,såvida det inte är något fysiskt fel på lilleman-då är det ju som det är.
Jag skulle ta in lilleman och doppa hans näbb i honungsblandningen-låta honom vara under värmelampa en stund och prova igen.Ställ mat intill och picka med finget i så han förstår vart maten är.Och värmelampa. Har mamman engång stött ifrån så kan det finnas anledning till detta-för henne,oavsett orsak.Det behöver absolut inte vara ngt fel på kycklingen).
Håller tummarna! Värme och honung är mitt tips.

älglund

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 06 aug-07 kl 01:23 »
Hans mamma har inte stött bort honom,men hon lämnar inte redet så ofta,bara ett par gånger om dagen. Hon ligger och värmer lillen hela tiden. har nu gett honom honungsvatten ett par gånger. Har försökt detta med att picka med fingret i maten men han bryr sig inte.
Har nu lagt honom under mamman och hon blev så nöjd att få tillbaka sin unge. Ska ge mer honungsvatten imorron bitti om han fortfarande lever då!!
Tack för alla era svar!!!

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 06 aug-07 kl 01:46 »
Hoppas han klarar sig, håller verkligen tummarna! :-\
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Tingeling

• -
« Svar #14 skrivet: 06 aug-07 kl 12:16 »
Undrar så hur det gick för din lilla vithättekyckling ??
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Silverfallet

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 aug-07 kl 15:33 »
Har nu matat den lille med sockervatten och har den nu innanför min tröja så att den ska få lite värme. :-\
Lycka till !!!

älglund

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 06 aug-07 kl 23:03 »
Tyvärr dog Lilleman!!!! Blir begravning i morgon! SUCK!!! Tack till alla som svarade och engagerade sig!  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser