Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen hittar inte ut!!!  (läst 7965 gånger)

Lena A

Re:Hönsen hittar inte ut!!!
« Svar #20 skrivet: 02 aug-07 kl 10:33 »
Nu vet jag att sättet med att milt visa dem vägen ut (och in igen...) fungerar. I dag stod de och väntade på att bli utsläppta!  ;D
Jag har förstått att höns ogillar förändringar i vanor och miljö!

;D ;D ;D

Oj, vad roligt! (den där luckan tog inte lång tid att fixa...hm.. ;)).  Jättefin stege.

Yes, höns ogillar förändringar (precis som vi  :-\), men när de väl vant sig är livet toppen för dem! Tänk att kunna gå uuuuut genom egen dörr 8) :D.

Lena A

« Svar #21 skrivet: 02 aug-07 kl 10:36 »
Margit, nu när du haft hönorna ett tag, vad tycker du om dem? Motsvarar de förväntningarna?  ;)

Lena A

« Svar #22 skrivet: 02 aug-07 kl 10:37 »
Tuve, du måste berätta hur det går med dina ansträngningar att få dina hönor att traska ut.  ;)
« Senast ändrad: 02 aug-07 kl 10:37 av Lena A »

Margit

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 aug-07 kl 12:03 »
Margit, nu när du haft hönorna ett tag, vad tycker du om dem? Motsvarar de förväntningarna?  ;)

Ja! jag är så glad att jag genomförde mitt hönsprojekt! Tack för all support  ;) Nu är jag helt såld!!! Och faktiskt även min tveksamme man, hi hi... ;D ;D  Och det känns sååå skönt att de nu kan gå ut när de vill!  ;)
Nästa steg blir att låta dem få ströva lite fritt i resten av trädgården, men än så länge har de inte sprätt "sönder" den inhägnade gården, och jag vill att de ska känna sig helt trygga först.

Lena A

« Svar #24 skrivet: 02 aug-07 kl 12:33 »
Ja, det går ju inte att motstå de här obeskrivligt charmiga hönorna, att iaktta deras liv och beteende.  :D Nu när jag är på semester, kan jag sitta ute (om vädret tillåter) och se på dem i timmar...... ;)

Tuve

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 13 aug-07 kl 22:09 »
Tuve, du måste berätta hur det går med dina ansträngningar att få dina hönor att traska ut.  ;)

Det gick jättebra!
När jag kommit hem från min resa, för en vecka sen, började vi med att putta ut dem genom luckan var morgon. Jag fick kolla så att jag inte puttade en unghöna på den gamla, för då blev de hackade! Sen fick vi leta upp dem och putta in dem på kvällen. För de sex unga hönsen gick det på ca 3-4 dar, så behövs inte mer än att vi öppnar luckan, så sköter de resten själva. Härligt att se dem ute, äntligen!

Vad som är konstigt är att tuppen (1 år gammal) och den enda gamla hönan (3 år), väljer att gå för sig själva. Resten, kläckta i våras, (köpta utan mor), har bildat en egen flock, med egen tupp, som dock inte verkar ha tagit på sig tupprollen än.

Den gamla tuppen och hönan går alltid runt ladan och in genom kattluckan, fiffigt, javisst, men de kan inte komma in i hönshuset det hållet, om inte vi öppnar för dem. Vilket vi i och för sig gör varje kväll när vi ska stänga luckan. De tillbringar stor del av dan med att gå runt inne i ladan bland traktorerna! Så ohönsaktiga är inte de unga, de stannar ute.

En effekt av att de börjat gå ut är att gamla hönan som inte värpt på över en månad började med det nästan direkt efter att hon började gå ut igen. Men i en vrå i ladan! ::)

Lena A

« Svar #26 skrivet: 14 aug-07 kl 10:18 »
Vad skönt att det löste sig!  ;D Tålamod är det som gäller.  ;)

mirremask

« Svar #27 skrivet: 30 aug-07 kl 14:49 »
Hej! det gjorde inte våra heller i början utan vi fick lära dem det. Efter at de lärt att hitta ut så hittade de inte in igen heller utan vi fick lära dem det också........  Använd lugna rörelser för att få dem på rätt väg så fixar de det själva efter ca en vecka. Lycka till!

Helenan

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 30 aug-07 kl 20:44 »
Tuve: de unga är nog lite för stökiga för det äldre paret. När de har blivit vuxna bildar de nog en gemensam flock. Har man ungdomar brukar de bilda ungomsgäng som håller sig lite vid sidan om.

morAkka

« Svar #29 skrivet: 01 sep-07 kl 15:52 »
Mina har som en ridå mot skator i luckan.
Jag skar en gummimatta i strimlor, men ilämnade kanten på ena sidan att hänga upp i. För att de skulle fatta att gå ut knöt jag upp ett par av strimlorna, så det blev lite öppet, då fattade de att gå ut. Nu när det börjar bli svalare har jag släppt ned strimlorna igen, med resultatet att hönsen stannar inne på grund av att de inte ser ut. Jag får fösa ut dem varje morgon.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare
Erik Forsman, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser