Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaktlar och höns, går det?  (läst 18282 gånger)

nettitas

vaktlar och höns, går det?
« skrivet: 02 jul-07 kl 17:08 »
Hejsan
Nu har jag en drös med frågor och jag hoppas att någon kan svara?
Går det att ha vaktlar ihop med höns? Flyger de mer än hönor?
Är dom mer benägna att rymma?
Hur mycket ägg lägger dom?
Hur fungerar det med hanar och honor? Jag gissar att vaktelhanen inte gal? Brukar vaktelhanar bråka med varandra?
Är dom mer känsliga för kyla?
Sover dom också på pinne på natten?
Är dom duktiga på att ruva?
En hel drös med frågor, men jag såg några vaktlar idag och blev undrande.
Finns det någon som säljer avelsägg, hur många dagar tar det i kläckaren?

Tacksam för svar ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
Re:vaktlar och höns, går det?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-07 kl 10:08 »
Hej!
Man kan mycket väl ha japanska vaktlar med höns om de är inne eller har en rymningssäker utegård. Vaktlar flyger mycket bra och de försvinner om de har minsta chans till det. En vaktelhöna värper ca 250-300 ägg per år om hon har de rätta betingelserna.

Vakteltupparna galer inte som hönstuppar men har ett spelande läte, men det är inte lika högt som en riktig galning. Tupaprna kan slåss med varandra men det kan också gå bra att ha flera ihop om det är tillräckligt med hönor. Jag har bara en tupp i varje grupp. Jag brukar ha ca 3-5 hönor till en tupp. Om hönorna får en lugn och stor bur kan vissa individer ruva, men det är inte så vanligt.

Jag har mina vaktlar i ett ouppvärmt rum på vintern men har lite höns där så det fryser väldigt sällan, men om det gör det nån natt klarar sig vaktlarna bra ändå. Man får ju tina vattnet flera gånger bara så de får att dricka.

Jag har ägg av japanska att sälja, det tar vanligtvis ca 18 dygn i kläckaren.

Mvh Anette

karlslund

« Svar #2 skrivet: 03 jul-07 kl 10:29 »
mina dvärghöns och en liten flock "Bobwhite"-5st-vaktlar har gått bra tillsammans.Under vår-sommar har jag satt höna-tupp tillsammans då tupparna slogs.Vakteltuppen visslar mkt vackert.1 ägg per dag lägger hönan. Mina höns har ej fått chansen att själva ruva sina ägg.Maskinkläcks,men jag har haft mkt svårt att få kycklingarna att överleva,Jag tycker att de är mkt känsligare än både fasankycklingar o. rapphönskycklingar.
Mottar gärna tips på vaktelkycklinguppfödning.
Jan

nettitas

« Svar #3 skrivet: 03 jul-07 kl 19:28 »
Är det kanske en dålig ide att börja med att kläcka fram vaktlar? Om de är svåra att få att överleva. Jag är inte så van, ganska färsk med fjäderfä. Mina hönor har varit duktiga på att kläcka fram äggen jag ordnat åt dom. Vore inte roligt att alla dör för mig.
Jag tittade lite på blocket och det fanns lite japanska vaktlar men de var i södra sverige. Finns det ingen i västerbotten som kan sälja tro. Att man ska bo så långt från allt :-\

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #4 skrivet: 03 jul-07 kl 20:14 »
Hade vaktlar för ett par år sen och hade oxå svårt att få kycklingarna att överleva, men fick ett tips av en gammal "vaktelräv"....trixet är att få dom att börja äta tydligen och eftersom dom tydligen är nyfikna och förtjusta i blanka saker så lade han blanka 50-öringar i botten på matfatet och strödde maten över lite glest. Och se det funkade....då ökade även överlevnaden bland mina vaktelbäbisar. Kan vara värt att testa ;)
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Fredrikslund

• Södermanland
SV: vaktlar och höns, går det?
« Svar #5 skrivet: 25 sep-09 kl 10:33 »
Först fick jag bara en vaktel kycklingar och den klarade sig inte mer än 4 dagar. Det är otroligt viktigt med mat och värme. Maten brukar vara det största feler. första gången gav jag lite "krossad" höns foder "start" till min vaktel. Funkade ju inte, han dog. Så jag silade maten vääldigt noga till nästa kull. det ska bli så smuligt som möjligt och så gav jag mat på dag 1-2 så att dom börjar äta så fort som möjligt eftersom dom kvräver väldigt mycket mat. och från att min ensamma kyckling dog, överlevde alla 20 friska och krya!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 25 sep-09 kl 12:55 »
hej,

stämmer datumet i detta tråd??

nettias om du söker japanska fortfarande bor jag i vbotten och har ett antal kycklingar som ska flyttar snart....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 25 sep-09 kl 13:56 »
ah, 2007 var tråden startat. men det är inte så aktivit här så jag skrev lite i den ;D

Daaniel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 sep-09 kl 21:09 »
Hejsan
Nu har jag en drös med frågor och jag hoppas att någon kan svara?
Går det att ha vaktlar ihop med höns? Flyger de mer än hönor?
Det beror på hönor till hönor, vissa funkar det bra med och vissa inte, Vaktlar kan flyga högre än två meter och har du e tak i hönsgården flyger dom över och kommer helst inte tillbaka.
Är dom mer benägna att rymma?
Dom är mycket benägna åt att rymma, finns det ett enda litet hål i hönsgården smiter dom ut där.
Hur mycket ägg lägger dom?
tror det är ca 250-300?
Hur fungerar det med hanar och honor? Jag gissar att vaktelhanen inte gal? Brukar vaktelhanar bråka med varandra?
Vaktelhanar är som tuppar och kan bråkar med varandra om det inte finns tillräckligt med honor, men har man syskon funkar det utmärkt, kan bli småbråk då.
Vktel hanen har ett väldigt ljust "gal" vet inte om man kan säga gal är med som en svag ton.
Är dom mer känsliga för kyla?
Nej det tror jag inte, har dom värmelampa och så klarar dom sig.
Sover dom också på pinne på natten?
Nej det tror jag inte då vaktlar är markfåglar.
Är dom duktiga på att ruva?
Kan jag tyvär inte svara på..
hur många dagar tar det i kläckaren?
Har det i bakhuvet, men minns inte just nu.

Vaktel kycklingar är ungefär lika stora som en humla när dom kläcks och derför VÄLDIGT känsliga, och dör oftast om ägaren inte har erfarenhet.
// DANIEL =D

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #9 skrivet: 25 sep-09 kl 22:26 »
japanska vaktlar är inte benägna att ruva.. endast i undantags fall

de är 18 dagar i kläckaren

som daaniel skrev är de mycket känslig i början.. min första laddning blev 7 levande djur.. av de överlevde endast 2 den första veckan.

de första två veckorna fyller jag på vattnet och maten och städa ytligt om det behövs annars är de helt i fred. När de har börjat får fjädrar och ser allmänt starkare ut kan man flyttar de och städa ordentligt.. det är örst efter 3-4 veckor att jag börja ta upp de för att få de relativt tam... det händer ibland att någon dör men oftast är de svaga och sena  jämfört med syskonen.

de är inte känslig för kyla och klara sig bra ner till 30- bara det är dragfritt och mat o vatten finns... men det är nog bättre med någon plus grad... då fryser inte vattnet eller äggen och livet blir lättare för alla...

då de är mark fåglar behöver de ej sittpinnar... jag bäddar med vitmossa och de bygger groppar i den.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

berglundskan

• Västmanland
    • thelifeinmöklinta
« Svar #10 skrivet: 26 sep-09 kl 08:44 »
Skriver lite oxå på den här "ny-gamla-tråden".
Måste berätta hur lätt vi kläckte och klarade vår vaktel Pärlan.
Dottern fick ett ägg och vi la den i en grön ikeaskål som vi ställde på köksbordet. Ägget låg på en gammal tubsocka.
Värmekällan var en skrivbordslampa från Ikea med en helt vanlig glödlampa i. Vändandet på ägget gjordes sporadiskt och vi fuktade aldrig ägget.
Jubel och lyckotårar blev det när ägget började att kläckas. En liten Pärlan var född.
Första dagarna låg den i en kartong med värme från ikealampan. Matade den med krossad allfoder, mosat ägg & potatis.
Fågelbur inköptes och den fick flytta in i den.
När Pärlan var 1 vecka så åkte den med till Härjedalen, en bilresa på 4 timmar. Placerad i skuffen och med ingen lampa.
Nu är Pärlan 3 månader och är en tupp som har fått en höna att bo med.
Våran lilla historia!
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

Daaniel

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 sep-09 kl 10:20 »
Skriver lite oxå på den här "ny-gamla-tråden".
Måste berätta hur lätt vi kläckte och klarade vår vaktel Pärlan.
Dottern fick ett ägg och vi la den i en grön ikeaskål som vi ställde på köksbordet. Ägget låg på en gammal tubsocka.
Värmekällan var en skrivbordslampa från Ikea med en helt vanlig glödlampa i. Vändandet på ägget gjordes sporadiskt och vi fuktade aldrig ägget.
Jubel och lyckotårar blev det när ägget började att kläckas. En liten Pärlan var född.
Första dagarna låg den i en kartong med värme från ikealampan. Matade den med krossad allfoder, mosat ägg & potatis.
Fågelbur inköptes och den fick flytta in i den.
När Pärlan var 1 vecka så åkte den med till Härjedalen, en bilresa på 4 timmar. Placerad i skuffen och med ingen lampa.
Nu är Pärlan 3 månader och är en tupp som har fått en höna att bo med.
Våran lilla historia!

Ha vad kul! :)
Ni gillar ikea va? hehe

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser