Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linoljefärg - spä m lacknafta lr terpentin?  (läst 43383 gånger)

louise

• Gäst
Linoljefärg - spä m lacknafta lr terpentin?
« skrivet: 29 jun-07 kl 11:20 »
Pratade precis med min färghandlare som sa att man numera spär linoljan med lacknafta och förr var det terpentin. Fick inte ur honom varför.

För och nackdelar lacknafta kontra terpentin?

Ska alltså måla om mina fönster..

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Linoljefärg - spä m lacknafta lr terpentin?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-07 kl 11:54 »
Terpentin har/hade ursprungligen vegetabiliskt ursprung.

Lacknafta är gjort av mineralolja.

Om man talar om industriellt tillverkad färg, är den troligen anpassad för lacknafta, och om man spär med terpentin kanske saker händer.

Ren linolja för grundning tycker jag man ska spä med terpentin, en urgammal metod.

Sedan tror jag lacknaftan är billigare.

Edgar

Färgstark

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 16:51 »
Pratade precis med min färghandlare som sa att man numera spär linoljan med lacknafta och förr var det terpentin. Fick inte ur honom varför.

För och nackdelar lacknafta kontra terpentin?

Ska alltså måla om mina fönster..

Lacknaftan kan göra att färgen förändras kulörmässigt, de flesta ställen som säljer äkta linoljefärg säljer även terpentin. Men om du bara typ ska olja in nånting med kokt linolja så gör det kanske inte den stora skillnaden om du häller dit en svätt lacknafta... I en "linoljeförstärkt alkydfärg" är det förmodligen lugnt att spä med lacknafta. För konstnärsändamål är det terpentin som gäller!

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 jun-07 kl 16:52 »
Halaj!

Såhär har jag hört det hela:
Med rå linolja så behövs inget terpentin el. lacknafta.
Molekylkedjorna är så korta att oljan sugs in gott ändå.

Kokt olja har så långa kedjor att det vill gärna bara lägga sig som en hinna på ytan av träet. Därför blandar man i terpentin som är lättflyktigt och drar lätt in i träet.
Terpentinet drar då med sig oljan och man får därigenom en djupare oljemättnad av träet.

När jag läser ovanstående så tycker jag att det låter litet konstigt.
Men visst är väl terpentinet bara ett lösningsmedel i oljan?
Som sedan dunstar bort utan att någon kemisk reaktion har inträffat?
Någon som har synpunkter?

En fråga till: jag har varit på jakt efter kallpressad linolja runt hela stan idag. De hade bara varmpressad överallt. Till slut fick jag tag i det.
Jag såg att den varmpressade kostade 190 Kr och den kallpressade 350 Kr för 3 L.
Är det högre priset motiverat?
Vad är det för skillnad i praktiken?

//T

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 29 jun-07 kl 17:24 »
Halaj!

En fråga till: jag har varit på jakt efter kallpressad linolja runt hela stan idag. De hade bara varmpressad överallt. Till slut fick jag tag i det.
Jag såg att den varmpressade kostade 190 Kr och den kallpressade 350 Kr för 3 L.
Är det högre priset motiverat?
Vad är det för skillnad i praktiken?

//T

Hittade lite om linolja här:
http://www.shenet.se/ravaror/linolja.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linolja

Edgar

Färgstark

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jun-07 kl 17:34 »
Hittade lite om linolja här:
http://www.shenet.se/ravaror/linolja.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linolja

Edgar

Boställets linolja (som jag tror har återförsäljare lite här och där) har linoljor av ruggigt fin kvalitet!

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 jun-07 kl 21:40 »
Nu blev det Tranemos linoljefärg + lacknafta. Vad tror ni?

Färgstark

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 jun-07 kl 19:23 »
Nu blev det Tranemos linoljefärg + lacknafta. Vad tror ni?
Om färghandlaren har rekomenderat det så ska det ju funka, nån garanti måste han väl lämna på det han säljer! Jag har ingen erfarenhet av Tranemos färg. Generellt kan man väl säga att det är bra att använda samma produkter till hela arbetsstycket, dvs fortsätt inte med en annan sorts blandning om du skulle behöva köpa mer färg eller lösningsmedel.

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jul-07 kl 11:01 »
Synd att jag inte såg tråden tidigare.... Då hade jag tipsat om Mäster Olof i Rydal. En gammal målarmästare av den riktigt gamla skolan som säljer outspädd klassisk linoljefärg till bra pris (bättre än vad man hittar i byggnadsvårdsbutiker).

Om Mäster Olof fortfarande är aktiv så har han tel nr 0320-93425, han blandar på beställning och kan bryta utifrån NCS-koder.

marivio

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 jul-07 kl 14:50 »
Jag använder aldrig terpentin när jag målar med linolja. Målar man tunt och arbetar in oljan behöver man inte hålla på med giftiga lösningsmedel (för även terpentin är ju inte hälsosamt även om det är bättre än lacknafta).
Har målat fönster samt väggar inomhus och det fungerar suveränt!

Färgstark

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 jul-07 kl 10:35 »
Jag använder aldrig terpentin när jag målar med linolja. Målar man tunt och arbetar in oljan behöver man inte hålla på med giftiga lösningsmedel (för även terpentin är ju inte hälsosamt även om det är bättre än lacknafta).
Har målat fönster samt väggar inomhus och det fungerar suveränt!
Riktigt...men om man vill lägga flera lager färg...exvis på en fasad eller möbel eller nått för att uppnå ett helt täckande resultat med slutfärgen, så är det viktigt att man målar FETT på MAGERT annars kan färgen flagna...och då vill man kanske späda ut underliggande färglager med en magrare färg...

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 24 jul-07 kl 19:32 »
Rå linolja passar torkar aldrig ordentligt och får algpåväxt lättare än kokt linolja.
Terpentin rekommenderas, det luktar så gott så får ett vällustrus medan man kluddar  :)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

donderboss

• -
« Svar #12 skrivet: 16 sep-07 kl 09:31 »
linolja pris!
I danmark køber jeg koldpresset økologisk linolja til 35 dkr pr.liter
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

donderboss

• -
« Svar #13 skrivet: 16 sep-07 kl 09:34 »
Iøvrigt er der ingen grund for at komme terpentin i linolja ,og det forringer også virkningen ,dertil kommer at tepentin transporterer de naturlige olier der er i træet ud ,så det er der slet ingen ide i
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 16 sep-07 kl 12:30 »
linolja pris!
I danmark køber jeg koldpresset økologisk linolja til 35 dkr pr.liter

Halaj!

Jag gillar också att köpa saker billigt, men just när det gäller färger, oljor, lacker o.d. så är jag lite skeptisk. Jag misstänker att när det är billigt så är det också utspätt med lösningsmedel.
Man får se upp, läsa på förpackningen och göra jämförelser.

//T

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #15 skrivet: 16 sep-07 kl 17:21 »
Halaj!

Jag gillar också att köpa saker billigt, men just när det gäller färger, oljor, lacker o.d. så är jag lite skeptisk. Jag misstänker att när det är billigt så är det också utspätt med lösningsmedel.
Man får se upp, läsa på förpackningen och göra jämförelser.

//T

Dessvärre har prislappen väldigt lite att göra med vad som finns i burken.
Givetvis så är dom allra billigaste märkena av enklare kvalitet, men det kan vara befogat i många fall.

Linolja för 35 danska per liter kvalar inte heller in som billigt men å andra sidan så kanske det är värt några extra kronor om den är ekologisk.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

imze

• Brors
« Svar #16 skrivet: 18 sep-07 kl 18:27 »
Du kan jämföra linolja med olivolja. Det vill säga, den kallpressade oljan är absolut finast och den varmpressade är skräpet som kommer på slutet.

Jag tror att moderna tiders målare vill använda lacknafta för att det finns luktfri sådan. Vi "bakåtsträvare" tycker ju om doften av terpentin, men det är sant att den inte är helt nyttig i för stora mängder... ;)

Resin Wood har bra linolja till humana priser.

leifhh

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 sep-07 kl 19:00 »

Linolja skall väl målas fetare för var lager. Dvs rejält utspätt (m terpentin) första lagret, lite utspätt andra lagret och outspätt tredje. Och givetvis tunt. Gärna så tunt att man har mer kvar i burken när man är färdig än när man började  ;)

stigman

« Svar #18 skrivet: 19 sep-07 kl 08:13 »
rå linolja från glanshammar eller hög ca 20 kr litern
tillsätt lite gift som tjära, zinknaftenat, zinkvitt
brukar spraya på linolja och sedan måla på med outspädd tjock pigmentfärg, man slipper dropp

imze

• Brors
« Svar #19 skrivet: 19 sep-07 kl 13:36 »
Tjock linoljefärg? Rynkar den sig inte då? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 3 användare (1 dolda)
johber, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser