Kogödsel från bonde

Startat av siggeliten, Igår kl. 09:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

siggeliten

Hallå!
Jag fick kogödsel från bonden att använda i helt nytt odlingsland.
Gödsel är doftfritt och i stora kockor typ. Jag har blandat ner det tillsammans med jord från marken och matjord, dock tycker jag inte att gödsel har "löst upp sig" speciellt mycket.
Har odlat olika typer av grönsaker i detta (allt från sallat till squash)

Min fråga är om grönsakerna som nu börjar bli klara är ok att äta? Har läst att för mycket gödsel riskerar att skapa giftiga växter.

Är första året jag odlar med gödsel direkt från bonden.
Tack för hjälpen!

Berberis

Citat från: siggeliten skrivet Igår kl. 09:24Hallå!
Jag fick kogödsel från bonden att använda i helt nytt odlingsland.
Gödsel är doftfritt och i stora kockor typ. Jag har blandat ner det tillsammans med jord från marken och matjord, dock tycker jag inte att gödsel har "löst upp sig" speciellt mycket.
Har odlat olika typer av grönsaker i detta (allt från sallat till squash)

Min fråga är om grönsakerna som nu börjar bli klara är ok att äta? Har läst att för mycket gödsel riskerar att skapa giftiga växter.

Är första året jag odlar med gödsel direkt från bonden.
Tack för hjälpen!
Ät och var glad!

Skogsvilde

Citat från: siggeliten skrivet Igår kl. 09:24Hallå!
Jag fick kogödsel från bonden att använda i helt nytt odlingsland.
Gödsel är doftfritt och i stora kockor typ. Jag har blandat ner det tillsammans med jord från marken och matjord, dock tycker jag inte att gödsel har "löst upp sig" speciellt mycket.
Har odlat olika typer av grönsaker i detta (allt från sallat till squash)

Min fråga är om grönsakerna som nu börjar bli klara är ok att äta? Har läst att för mycket gödsel riskerar att skapa giftiga växter.

Är första året jag odlar med gödsel direkt från bonden.
Tack för hjälpen!

Det är inget farligt alls med kogödsel.
Så ät och var glad...

När det gäller nerbrytning av det så är det absolut inget konstigt att en del inte har brutits ner.
Har kokorna råkat torka så kan det ta väldigt lång tid.
Dom behöver bli rejält blöta för att microlivet ska gå igång på det.
Men oroa dig inte, efter torka kommer det alltid regn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

Det är ju vissa giftiga växter som blir extra giftiga när de får gott om kvävegödsel.


Så häller man färsk hönsskit på Ruccolan så blir den totalt oätlig  Yess ;D  (Bara gissar)

Skogsvilde

Citat från: Själv är bäste dräng skrivet Igår kl. 20:19Det är ju vissa giftiga växter som blir extra giftiga när de får gott om kvävegödsel.


Så häller man färsk hönsskit på Ruccolan så blir den totalt oätlig  Yess ;D  (Bara gissar)

Det blir en jävla fart i den... 😂
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

199 Gäster, 1 användare
LimJans