Utrota brännässlor

Startat av SvartKatt, 23 Apr-26 kl 07:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

SvartKatt

Ingenting har skapat sådan konflikt i vårt äktenskap som dessa satans nässlor!

Vi har runt ett tunnland mark runt huset, merparten är gammal hästhage som innan vi köpte stället fått växa igen, så nu är det nässelåker och fullkomligt obrukbart.

Kommentarer som "gör soppa på det" undanbedes. Ja, nässelsoppa kan vara gott, men inte när vi hade kunnat fylla ett gäng IBC-tankar med det.

Vi vill kunna odla på marken sen, är förhoppningen, annars hade vi för all del kunnat asfaltera allt.

Tankar på grisar finns, men här går familjens åsikter lite i sär. Det blir ju hur man än vrider på det en förlustaffär, men jag är blödig och hade nog inte kunnat slakta sen. Kan man hyra in grisar? Livdjur på "sommarkollo"?? Jag vet inte. Alla förslag mottages tacksamt. Jag har annonserat att vi erbjuder mark men inget napp och jag har gått bet på länsstyrelsens betesförmedling.

Hjälp, snälla, så jag kan rädda trädgården och äktenskapet.

fri

Citat från: SvartKatt skrivet 23 Apr-26 kl 07:09Kan man hyra in grisar?
Javisst, problemet är nog att kunna betala ägaren så bra att det upplevs lönsamt..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

En möjlighet, som dock är arbets- och tidskrävande, är ju att klippa ner hela nässelbeståndet med gräsklippare eller slåtterbalk och konsekvent hålla det kortklippt under hela vegetationssäsongen, så nässlorna aldrig får chans att utveckla några gröna blad och därmed med fotosyntesens hjälp spara energi i rotsystemet. På så vis borde man förr eller senare kunna utarma nässelrötterna så att växterna ger upp. Men det kan nog ta flera år.

En annan möjlighet som kanske går något fortare, är att kortklippa en gång och sedan täcka marken NOGA med något ljustätt (t ex svart plast) som får ligga kvar i två år.

Ännu en möjlighet skulle kunna vara att kortklippa, luckra upp markytan och så något snabbväxande, helst ettårigt gräs som hinner före nässlorna upp och kväver dem. Även detta kanske måste göras några år i följd.

När man klipper nässlorna bör man föra bort klippet från marken så det inte komposteras på plats och bidrar till att göra jorden ännu mer näringsrik.

Anders Flix

Jag skulle nog göra som Torbjorn föreslår, klippa kort med åkgräsklippare och samla upp klippet. Kanske slå marken med trimmer nära marken och är elak mot brännässlorna. Gräs är nästan det enda som gillar detta.

Klippa minst 2 ggr per vecka. Riktigt kort. 1 cm.

Trimmer är billigare att köpa in men tar mer tid i anspråk, speciellt att räfsa och samla in. En större trimmer behövs, ingen liten elgrej.

Klippet lägger man på hög så får det förmultna till en fin kompost.

Kanske hyra in en bonde som plöjer och sår gröngödsling om det går och finns plats. Och sen plöjer nästa år igen och gör det man vill ha av marken. Gräs t ex.

OM man verkligen vill ha nässlor för gödsel eller soppa kan man behålla max 10 kvm för detta. 5000 kvm (ett tunnland) är omänskligt. Om den ena partnern vill ha kvar nässlor så får denna sköta den biten och ta vara på det som behövs.

Är det ojämnt är det mer arbete men går att bekämpa med trimmer.

Vi delar på jobbet, jag sitter på min åkgräsklippare och frun gillar klippet till landen. :)

Att sen göra om gräsmattan till odling är förstås jobbigt, men det jobbet kommer man aldrig ifrån. Men börja med liten del varje år och låt det växa sakta.

Allt är bättre är ett kraschat äktenskap. IMHO
Livet är för kort för att sura - lev livet!

borsdorfer

Att nässlorna trivs tyder på att marken innehåller mycket kväve.

Skogsvilde

Jag har mycket nässlor och dessa hålls korta med hjälp av gräsklipparen.
När dom hålls korta så kommer gräset tillbaka och hjälper till att undertrycka nässlan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

SvartKatt

Ja, vi får nog investera i en rejäl åkgräsklippare i så fall. Maken har varit ute med röjsåg och trimmer timmevis. Att klippa flera gånger i veckan på det viset är omöjligt. Att täcka med duk eller plast går knappt heller, vi har försökt. Dels är marken ojämn och dels hittar de ta mig fasen varje liten skarv eller reva och sticker ut en kvast genom. Vi har till och med några som vuxit in genom springor i stallväggen!

Jag är den sista att förorda gift men till och med jag börjar snegla mot Roundupen nu...

Gubben min är inne på att schakta bort översta lagret jord och alla rötter, men jag tror ju bara vi flyttar problemet och sönderdelar rötterna så vi får ännu fler plantor. Dessutom står vi då med en grop som vi inte vet vad vi ska göra med.

SvartKatt

Citat från: fri skrivet 23 Apr-26 kl 10:07Javisst, problemet är nog att kunna betala ägaren så bra att det upplevs lönsamt..

Vi är nog villiga att investera en del i det ändå, i utbyte mot allt blod, svett och tårar som att gå med trimmer kostar, så har du tips på hur man hittar en "gris-pimp" är jag intresserad!  ;D

Skogsvilde

Citat från: SvartKatt skrivet 23 Apr-26 kl 16:55Ja, vi får nog investera i en rejäl åkgräsklippare i så fall. Maken har varit ute med röjsåg och trimmer timmevis. Att klippa flera gånger i veckan på det viset är omöjligt. Att täcka med duk eller plast går knappt heller, vi har försökt. Dels är marken ojämn och dels hittar de ta mig fasen varje liten skarv eller reva och sticker ut en kvast genom. Vi har till och med några som vuxit in genom springor i stallväggen!

Jag är den sista att förorda gift men till och med jag börjar snegla mot Roundupen nu...

Gubben min är inne på att schakta bort översta lagret jord och alla rötter, men jag tror ju bara vi flyttar problemet och sönderdelar rötterna så vi får ännu fler plantor. Dessutom står vi då med en grop som vi inte vet vad vi ska göra med.

Det är ruskigt effektivt att klippa ner det.
Och med rätt åkklippare så har ni stor nytta av maskinen till annat också.
Och det behövs inte att gå över det många varv för att gräset ska börja komma. Och det räcker bra att klippa nån gång var vecka i början.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

Citat från: SvartKatt skrivet 23 Apr-26 kl 17:00Vi är nog villiga att investera en del i det ändå, i utbyte mot allt blod, svett och tårar som att gå med trimmer kostar, så har du tips på hur man hittar en "gris-pimp" är jag intresserad!  ;D
Börja med att höra efter i er närhet om nån har gris att hyra ut, samt annonsera under djur sökes på det här forumet.
Det kommer sannolikt kosta en del svett och penningar att bygga stängsel också om ni inte väljer att leja ut det med, (då blir det sannolikt ordentligt dyrt)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

Grisar gillar verkligen nässelrötter, men ett tunnland är rätt mycket för ett par nassar. Men det är ett trevligt sätt att lösa problemet, grisar är både kul och goda. Och lätta att stänga med el. Förstår dock att det kan bli tungt att slakta, men så är det med djur man har nära.

Nässelsoppa är som sagt inget man behöver så mycket nässlor till, men här har jag faktiskt varit sugen på att anlägga en liten yta för skörd av nässlor till fåren. torkade eller ensilerade nässlor är fint foder. Vi har ett bete där det finns rätt mycket nässlor. Jag slår dem med lie och fåren äter direkt när de ligger ner.

Nässlor är inte så illa, kunde ju varit vägtistel...

SvartKatt

Citat från: Själv är bäste dräng skrivet 23 Apr-26 kl 23:03Grisar gillar verkligen nässelrötter, men ett tunnland är rätt mycket för ett par nassar. Men det är ett trevligt sätt att lösa problemet, grisar är både kul och goda. Och lätta att stänga med el. Förstår dock att det kan bli tungt att slakta, men så är det med djur man har nära.

Nässelsoppa är som sagt inget man behöver så mycket nässlor till, men här har jag faktiskt varit sugen på att anlägga en liten yta för skörd av nässlor till fåren. torkade eller ensilerade nässlor är fint foder. Vi har ett bete där det finns rätt mycket nässlor. Jag slår dem med lie och fåren äter direkt när de ligger ner.

Nässlor är inte så illa, kunde ju varit vägtistel...

Eller parkslide!

Vi hade behövt dela av i mindre fållor gissar jag. Och vissa delar av marken är inte så illa att det behöver vändas upp och ner.

Och jag har egentligen inga problem med att slakta och äta. Det är snarare att jag ser ett bekymmer med att transport och slakt blir ett stressmoment jag inte vill utsätta dom för.

Hade jag vetat att grannen kunde komma och sätta ett skott i pannan på dom när de precis fått något gott att mumsa på så hade det varit prima. Det kan han säkert, men sen ska man ta hand om kropparna också och det är inget vi kan lösa, är jag rädd.

Be

Frågan är kanske hur ni tänkt odla. Håller med Torbjorn om att slå och täcka, men om ni inte tänkt odla upp hela ytan på en gång och inte har större jordbruksmaskiner, är det kanske lite enklare att försöka göra om små odlingsytor i taget. När man täcker med riktigt tjockt lager jord/kompost o.d. kväver det rätt effektivt. Sen en "skyddszon" runtom där ni slår nässlorna och täcker med t.ex. papp och bark, för att sedan successivt utvidga odlingszonen anefter vad ni hinner och orkar. Löser ju inte problemet på en gång, men då börjar man iaf se ljuset i tunneln.
Ingen människa är illegal

Anders Flix

Citat från: SvartKatt skrivet 23 Apr-26 kl 16:55Ja, vi får nog investera i en rejäl åkgräsklippare i så fall.

Med uppsamlare förstås! Annars blir det jobb att räfsa efteråt.  ::)

SvartKatt

Citat från: Anders Flix skrivet 24 Apr-26 kl 08:33Med uppsamlare förstås! Annars blir det jobb att räfsa efteråt.  ::)

Ja det är lite här våra äktenskapliga problem kommer in. Nu har visserligen gubben min gått med röjsåg, men det föll på mig att städa efteråt och det vill jag inte göra om!!

torbjorn

Och se då upp med vilken typ av uppsamlare det blir.

De uppsamlare som bygger på att luftdraget från åkgräsklipparens knivar ska blåsa iväg klippet till en säck, fungerar bra på kort gräs men inte alltid så bra om det är frågan om blött eller storbladigt klipp.

Och de uppsamlare som man drar efter åkgräsklipparen, med en borstvals som drivs av uppsamlarens hjul, kräver dels att det är bra väggrepp (inte för blött eller slirigt) och dels att man kör ganska fort med gräsklipparen, för att det ska bli något uppsamlat. Det kan vara nödvändigt att köra över ytan två gånger om man har en åkgräsklippare med sådan uppsamlare - först en gång med låg fart för att få ordentligt klippt och sedan en gång med hög fart för att få upp så mycket som möjligt i uppsamlaren.

Anders Flix

Vi har uppsamlare som hänger på där bak. Det krävs lite teknik och är det lite högre gräs får man tömma ofta, kanske 20-30 ggr på våra 5000 kvm som jag klipper. :)

Att köra med en extra vagn är ogörbart här. Sväva svängar runt träd, buskar, blommar och hus.

Men första gångerna känns lite speciellt och man får hjälpas åt att få någorlunda rent och kort överallt.

Sen gäller det bara att köra varje vecka. :)

Dre

Att slå/klippa ner innan de satt frö stoppar spridning denna säsongen och att dra upp rötterna försvagar beståndet, både i år och på sikt. Båda behövs till en början.

Ju mer "hål" i nässelmattan ni skapar desto mer kan annat konkurrera med nässlorna.

Nu är en bra tid eftersom de inte gått i blom än och är späda och enklare att hantera än när de når midjehöjd.

Låter fiffigt med en liten åkklippare med uppsamlingsvagn för att hålla beståndet stången!
Gå sedan och dra rötter. Byts av i uppgifterna för att fila på detaljerna, det är jobbigt att "städa" efter någon annan.

Samla in resterna och bränn och viktigast: dra upp så många rötter ni kan. Det är det som gör skillnaden till nästa år. Till tröst: det är färre rötter än nässelblad.

Personligen finner jag det lättare att dra rötterna när nässlorna är okapade, iallafall så långa att jag kan greppa dem runt stammen och dra upp, men i dessa mängder får ni experimentera vad som blir hanterbart såklart.

Arbetsoverall, tjocka handskar, spett, kratta, planteringsspade, långarmad sekatör är bra redskap för rotsystemen.

Det är inte kul, men heller inte omöjligt. Tog hem många kubik finfin tång från viken till ett större land och till en början exploderade det nässlor höga och mörka och vbrännande. Drog och grävde upp allt jag kunde under ett par år och nu är landet nässelfritt.

En välpackad fikakorg kan göra under både för äktenskap och arbetsmotivation.

Heja heja, detta fixar ni pö om pö!

SvartKatt

Tack för hejarop!! Vi köpte en åkgräsklippare igår, så nu jäklar! I år blir nog mest att sikta på att "utarma" och köra ofta. Gräva upp rötter får vara ett lite senare projekt, vi har så många saker på gång i år (blir väl så när man köper en gammal billig fastighet...). På vissa ställen har vi lyckats gräva upp rötter och jag minns att det var lättast i högsommartorkan när nässlorna var lite slokiga, då var rötterna också lite mjukare och inte som annars, när det känns som att man försöker karva fram armeringsjärn ur jorden.

Anders Flix

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

715 Gäster, 4 användare (1 Dolda)
Bokohammare, Nataliia, Anita Abrahamsson