Utrota brännässlor

Startat av SvartKatt, Idag kl. 07:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

SvartKatt

Ingenting har skapat sådan konflikt i vårt äktenskap som dessa satans nässlor!

Vi har runt ett tunnland mark runt huset, merparten är gammal hästhage som innan vi köpte stället fått växa igen, så nu är det nässelåker och fullkomligt obrukbart.

Kommentarer som "gör soppa på det" undanbedes. Ja, nässelsoppa kan vara gott, men inte när vi hade kunnat fylla ett gäng IBC-tankar med det.

Vi vill kunna odla på marken sen, är förhoppningen, annars hade vi för all del kunnat asfaltera allt.

Tankar på grisar finns, men här går familjens åsikter lite i sär. Det blir ju hur man än vrider på det en förlustaffär, men jag är blödig och hade nog inte kunnat slakta sen. Kan man hyra in grisar? Livdjur på "sommarkollo"?? Jag vet inte. Alla förslag mottages tacksamt. Jag har annonserat att vi erbjuder mark men inget napp och jag har gått bet på länsstyrelsens betesförmedling.

Hjälp, snälla, så jag kan rädda trädgården och äktenskapet.

fri

Citat från: SvartKatt skrivet Idag kl. 07:09Kan man hyra in grisar?
Javisst, problemet är nog att kunna betala ägaren så bra att det upplevs lönsamt..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

En möjlighet, som dock är arbets- och tidskrävande, är ju att klippa ner hela nässelbeståndet med gräsklippare eller slåtterbalk och konsekvent hålla det kortklippt under hela vegetationssäsongen, så nässlorna aldrig får chans att utveckla några gröna blad och därmed med fotosyntesens hjälp spara energi i rotsystemet. På så vis borde man förr eller senare kunna utarma nässelrötterna så att växterna ger upp. Men det kan nog ta flera år.

En annan möjlighet som kanske går något fortare, är att kortklippa en gång och sedan täcka marken NOGA med något ljustätt (t ex svart plast) som får ligga kvar i två år.

Ännu en möjlighet skulle kunna vara att kortklippa, luckra upp markytan och så något snabbväxande, helst ettårigt gräs som hinner före nässlorna upp och kväver dem. Även detta kanske måste göras några år i följd.

När man klipper nässlorna bör man föra bort klippet från marken så det inte komposteras på plats och bidrar till att göra jorden ännu mer näringsrik.

Anders Flix

Jag skulle nog göra som Torbjorn föreslår, klippa kort med åkgräsklippare och samla upp klippet. Kanske slå marken med trimmer nära marken och är elak mot brännässlorna. Gräs är nästan det enda som gillar detta.

Klippa minst 2 ggr per vecka. Riktigt kort. 1 cm.

Trimmer är billigare att köpa in men tar mer tid i anspråk, speciellt att räfsa och samla in. En större trimmer behövs, ingen liten elgrej.

Klippet lägger man på hög så får det förmultna till en fin kompost.

Kanske hyra in en bonde som plöjer och sår gröngödsling om det går och finns plats. Och sen plöjer nästa år igen och gör det man vill ha av marken. Gräs t ex.

OM man verkligen vill ha nässlor för gödsel eller soppa kan man behålla max 10 kvm för detta. 5000 kvm (ett tunnland) är omänskligt. Om den ena partnern vill ha kvar nässlor så får denna sköta den biten och ta vara på det som behövs.

Är det ojämnt är det mer arbete men går att bekämpa med trimmer.

Vi delar på jobbet, jag sitter på min åkgräsklippare och frun gillar klippet till landen. :)

Att sen göra om gräsmattan till odling är förstås jobbigt, men det jobbet kommer man aldrig ifrån. Men börja med liten del varje år och låt det växa sakta.

Allt är bättre är ett kraschat äktenskap. IMHO
Livet är för kort för att sura - lev livet!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

498 Gäster, 3 användare (1 Dolda)
Berberis, Anders Flix