Latrinkompost till grönsakslandet ?

Startat av ärt, 15 Apr-26 kl 23:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ärt

Här var utedass.
Här är wc.
Här kommer utedasset tillbaka.
Trekammarbrunn med slutstation i stenkista där endast wc vattnet hamnar är inte längre godkännt.
 Utedasset blir modernicerat med separerande enhet, så fekalier och urin separeras.
 Fekalierna ämnas komposteras i träkonstruktion under två år.
 Men sen?
En god vän med den Antroposofiska synen i odlandet, menade på att förr var skollärarens barn de mest svår skolade eleverna, då läraren hade tillgång till stor mängd fekalier som användes i trädgårdslandet.
 Blev rekomenderad att lägga det komposterade på frukt och bär växter.
 Har tagit kontakt med Biodynamiska föreningen om hur deras tankar om detta löper, men inte fått nått svar.

Hur tänker ni?

Jag nu tänker: komposterade fekalier på bär, frukt, kål och bönor.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

Det borde inte vara något problem. Virus och bakterier tar sig knappast genom två års kompostering, och dessutom har du väl inte långväga resenärer från infekterade länder som söker sig till ditt dass. Mikroberna har du också varit i närkontakt med innan.

Det som man skulle kunna fundera över är ju anrikningen av tungmetaller som sker då du äter mat odlad på förorenad mark, men det borde inte heller vara någon anledning att inte gödsla med lokalproducerat. Intagna mediciner likaså.

torpjens

Jag har fått lära mig att man lägger människoskit på djurens grödor och djurskit på människornas grödor.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Vagabonde

Det går fint. Gillar du att läsa rekommenderar jag The Humanure Handbook, The Compost Toilet Handbook med flera skrifter av amerikanen Joseph Jenkins.

Själv är bäste dräng

Citat från: torpjens skrivet Igår kl. 08:46Jag har fått lära mig att man lägger människoskit på djurens grödor och djurskit på människornas grödor.

En bra princip om man inte har ett annat steg emellan. När du komposterar så lägger du människoskit till bakterier, småkryp m.m för att sedan lägga deras skit på din gröda.

ärt

Tack för era tankar.
Jag köper tanken om byte avfekalier
Uplever att det lilla har stor betydelse i dessa dagar
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

Jag jobbar ju med täckodling.

Så jag sprider helt enkelt skithuskomposten på en del av gräsmattan som vi inte rör oss dagligdax.
Ungefär nu på året när det finns att sprida.
Det tar några veckor innan det är tid att klippa och då har det säkert regnat ett par gånger också.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

728 Gäster, 0 användare