Skaka ut eller bara ge upp?

Startat av Tigggern, Igår kl. 14:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tigggern

I höstas så hade jag ett samhälle som jag misstänkte var drottningslöst men de fick även invintras som resten av mina samhällen. När jag gjorde vårkollen så mådde de förvånansvärt bra så jag behandlade dem som alla andra. Nu när andra samhällen börjat lägga yngel så kommer det inga i problemsamhället så jag är ganska säker på att jag inte har en äggläggande drottning. Frågan är hur jag ska hantera samhället.
Känns inte som någon ide att ge dom ett par ramar me spettyngel eftersom det nog är för tidigt för att dra fram en drottning som blir parad. Annat alternativ är att skaka ut dom men gör gamla övervintrade bin någon stor nytta om de bli accepterade i ett nytt samhälle. Sista alternativet är kanska bara att låta dem dö ut.

Ge mig lite ideer och alternativ på hur ni skulle göra.

simon.arvestrand

Ingen i närheten som sysslar med drottningodling?

addebadde

Ett sådant samhälle är bara problem. Det enda man kan göra som jag tycker kan vara lönt är att ge dom max en ram med spätt yngel, men stor risk att dom inte drar upp någon drottning heller.
Jag tycker att sådana här samhällen oftast har en drottning eller motsvarande som inte lägger ägg, och då drar dom inte upp någon visecell och dom accepterar inte en ny drottning. Enda alternativet är att ge en visecell, men det finns ju inga nu.

Tigggern

Det finns väl ingen drottningodlare som har drottningar klara nu och inga samhällen bygger viseceller än. Samtidigt känns det dumt att plocka ur en ram med yngel ur ett bra samhälle nu när de håller på att bygga upp bimassan. Tror bara det återstår att döda samhället eller skaka ur det. Vinner de andra samhällena på att få in lite utskakade bin eller ställer det bara till det? På denna bigård har jag fyra samhällen så jag tar bort detta samhället så finns det tre samhällen som kan fånga upp (eller behöva kriga med) dessa bin.

Mer tips tack!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

409 Gäster, 2 användare
torpjens, Be