Borde egen ved beskattas?

Startat av fri, 11 Mar-26 kl 18:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Själv är bäste dräng

Citat från: fri skrivet Igår kl. 09:37Bortser du från värdet av den grova döda veden  i skogen, allehanda insekter kanske skulle haft en större nytta än du av björken?

Här har en större markägare tagit in ett bolag som skördar och kör ut. De har fina, lite lättare skördare och skotare, och gör säkert sitt bästa för att minimera skadorna, men det är vår och det ser inte kul ut. Men de följer nu gällande lagar och förordningar. Och det är troligt att markberedare dyker upp snart... Men jag får inte köra ut i skogen med en fyrhjuling och hämta ett rådjur jag skjutit, enligt terängkörningslagen.

Fast jag kan ju lämna det där, för det finns andra som har större nytta av det än vad jag har ;D

Ljunghonung

Citat från: Själv är bäste dräng skrivet Igår kl. 17:47Man skall nog inte ha en övertro till andras kunskap, och framför allt inte till vad myndigheterna tycker och bestämmer. Jag försöker alltid göra en rimlighetsanalys om jag skall följa vad som sägs eller göra på annat sätt. Regler kan ofta krocka med varandra, eller svänga från en dag till en annan.

Men man bör nog alltid fråga sig om det är rätt att bryta mot regler och förmaningar, de kan ju vara bra.
Kanske bara jag, men det är sällan jag funderar på om regler är bra eller inte, finns massa regler som jag överhuvudtaget inte tänker på att bryta. Trafikregler till exempel, jag vill ju inte bli skadad eller skada någon i trafiken. Trafikreglerna är ju en förutsättning att alla gör på samma sätt i trafiken, annars blir det lätt anarki.
Allemansrätten är också rätt bra som regel att följa, jag hoppas att folk är nöjda med den som den är.

Jag är kanske gammaldags, men jag har väldigt stort förtroende för människor som är utbildade. Har jag skurit mig går jag till vårdcentralen och blir ihopsydd, inte skräddaren, även om båda kan sy.

Finns många människor idag som inte har förtroende för utbildning eller forskning, och det är inte speciellt lyckat, se på USA, där konspirationsteoretiker o fanatiskt religiösa människor idag styr stora delar av samhället.

Men nu är vi långt från ämnet så jag släpper detta.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

662 Gäster, 0 användare