Tips och tankar kring projektet "Ladugårdskonverteringen"

Startat av Petter B, 25 Feb-26 kl 17:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Petter B

Som ni kanske sett i senaste Åter så har jag påbörjat ett projekt som går ut på att ta fram en metod för att varmbona utrymmen i gamla ladugårdar till bostäder, verksamhetslokaler och annat. Det är sorgligt att så många tomma ladugårdar nu förfaller när de kunde vara till nytta för både landsbygd och omställning.

De första trevande stegen togs i höstas och det kan ni läsa om här: Första steget i ladhusprojektet. (olåst för alla fram till 25/3).
Vi är fortfarande i "fundera- och experimentera-stadiet", så alla tankar, synpunkter och idéer är väldigt välkomna : ) Jag tänkte en tråd här är ett bra ställe att vända och vrida på detta.

Det som 

Anders Flix

Jätteintressant!

Vi har en fin lada i ganska bra skick. Förutom en ca 9x9 m yta där det varit några djur, 2 kor och kalvar. Där är det fuktigt pga betongen i golvet.
Jag har funderat på att bila upp det för att få bort fukten.
Väggar och tak runt det rummet är inte så bra skick, skulle behöva bytas.

Övriga ladan är i fint skick, frisk och fin. Kanske lite trämask på några ställen.

Jag har ett stort utrymme som fungerar som verkstad, tyvärr med trägolv och väggar så det går inte att svetsa där. Funderat på att bygga en brandsäker cell runt den delen för att kunna ha den som en redig verkstad.

Här har jag skrivit lite om det projektet:
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=123861.msg1135320#msg1135320

En fin del i sydläge kan ganska enkelt byggas om till ett stor rum med högt i tak, speciellt om man nöjer sig med oisolerat. Några fina gamla fönster i söder och västerläge.
Livet är för kort för att sura - lev livet!

Petter B

Jag har fyllt på med en massa extra bilder som inte fick plats i artikeln, skrolla längst ner för att se: åter.se/126-40

Och lagt upp ett upprop om bygghelger här

Anders Flix

Vad kommer materialkostnaden bli? På ett ungefär
Livet är för kort för att sura - lev livet!

Petter B

Jag har inte hunnit ännu, men kommer föra noggrann bok över detta. Än har vi inte hunnit längre än att det fortfarande går att skriva allt vi använt. Också intressant för att kunna jämföra utsläppen vid ett sånt här bygge med en nybyggd villa.
Men jag återkommer med pris. Kan iaf säga att det blir under 200K. Och garanterat billigare än ett nybygge.

Petter B

Jag får ibland frågor om man får göra så här, och i ett senare skede kan det vara aktuellt att reda ut det noga men här är en sammanfattning. 

Det har blivit betydligt enklare att använda gamla uthus och ekonomibyggnader till annat än jordbruk. Många känner kanske redan till "Möjligheternas byggregler" som infördes vid årsskiftet, där det blir mycket friare att bygga utan bygglov på villatomter. Här är de viktigaste ändringarna som trätt i kraft (främst genom lagändringar vid årsskiftet 2025/2026) och hur de påverkar oss som vill varmbona och inreda gamla ladugårdar:

50-kvadratmetersregeln för lokaler
En av de största nyheterna för landsbygden är att du nu får inreda en lokal på upp till 50 m² i en befintlig byggnad (utanför detaljplan) utan att behöva söka bygglov för ändrad användning.

Vad betyder det? Om du har en gammal lada eller ett uthus kan du nu inreda det till t.ex. en gårdsbutik, ett hemmakontor, en verkstad eller en ateljé så länge ytan inte överstiger 50 m².

Varmboning: Eftersom du får inreda lokalen, får du också isolera den. Du behöver alltså inte tillstånd för att "göra byggnaden varm", så länge syftet ryms inom dessa 50 kvadratmeter.

"Möjligheternas byggregler" och tekniska krav
Den största tekniska förändringen är Boverkets nya regelverk som fokuserar på funktion istället för exakta mått.

Förr: Om du skulle varmbona en gammal lada för att bo där, var du tvungen att följa stenhårda krav på takhöjd, isoleringstjocklek och fönsterstorlek som ofta krockade med den gamla byggnadens karaktär.

Nu: De nya reglerna är mer flexibla. Du kan lättare argumentera för alternativa lösningar som bevarar byggnadens stil, så länge du kan visa att slutresultatet är brandsäkert, varmt nog och har bra ventilation.

Viktigt att skilja på "Lov" och "Anmälan"
Även om du inte behöver bygglov för att inreda en lokal på 50 m², kan det fortfarande krävas en anmälan till byggnadsnämnden.
Du måste göra en anmälan om du:
  • Drar in vatten och avlopp.
  • Ändrar den bärande konstruktionen väsentligt.
  • Påverkar brandskyddet (vilket man ofta gör när man varmbonar och inreder en lada som tidigare varit oisolerad).

Vad gäller för stora byggnader?
Om du vill konvertera en hel stor ladugård till t.ex. fem lägenheter eller en stor restaurang krävs fortfarande bygglov för ändrad användning. Men även här är de nya reglerna till din fördel:

15-årsregeln: Om byggnaden ligger i ett område med en gammal detaljplan (där genomförandetiden gått ut för mer än 15 år sedan) har kommunen nu större frihet att godkänna projekt som egentligen strider mot planen.

Sammanfattningsvis: Om din plan är att ta en del av ett uthus (upp till 50 m²) och göra det till ett isolerat kontor eller en butik, är vägen nu mycket rakare än för bara ett år sedan. Är det däremot en hel permanentbostad du siktar på, krävs fortfarande bygglov, men de tekniska kraven är mer tillåtande.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

416 Gäster, 4 användare
alternaiv, javill, kleo_bart, Berberis