Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Balk av c14, håller lika bra som C24  (läst 227 gånger)

Byggbyn

• Södermanland
Balk av c14, håller lika bra som C24
« skrivet: 03 jan-26 kl 11:29 »
Jag har haft ett projekt som jag vilat uppfylla under flera år, tanken var at jag ville bygg lgh i c14 virke även kalat bondsågat. men jag har haft ett problem med att mitt tänkta virke är för klent och gör att det blir en gungbrädd som golvbjälkar. hur funderat lite till och från, och från och haär om dagen fick jag svaret. Jag anv min tänkte golvbjälke 50*200 (den är för klen) men jag lägger till en 50*125 på topprn så det bildar ett T och sen frågade jag AI vad den ansåg om min lösning...och här är svaret.
Svar:
Din T-balk blir mycket styv mot nedböjning och har en bärförmåga i nivå med en C24 45x220 mm, trots det svagare C14-virket. Den avgörande faktorn för att nå denna styrka är att fogen mellan delarna blir helt stum genom konstruktionslim och tät skruvning; utan limning kommer delarna att glida mot varandra och balken tappar över 50 % av sin tänkta styrka. Tänk på att balken blir tung (ca 8-10 kg/m beroende på fuktkvot) och att den totala bygghöjden på 250 mm kräver utrymme.

Om jag som outbildad kan se detta utan att ha för hög utb, så snser jag att dom som påstår siig veta borde kommit på detta för flera år sedan (har ju pratat om det här åxå) men som vanligt är dom pålästa inte så smarta som dom vill oss att tro

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Balk av c14, håller lika bra som C24
« Svar #1 skrivet: 03 jan-26 kl 11:41 »
Enkel hållfasthetslära som det är frågan om i detta fall, är inte något som nödvändigtvis ingår i "högre utbildning". Det är ju något som varenda en som på sin tid läste 4-årig teknisk linje på gymnasiet fick räkna på.
Sen finns det ju många som har låtit utbilda sig högt inom andra inriktningar där det inte ingår någon hållfasthetslära i kursplanen.
Och till sist sådana som bara har snappat upp lösryckta fragment här och var och kombinerat det med lite väl mycket självförtroende.

Jag har för min del en känsla av att "halvkunnigt" folk i byggbranschen numera hänger upp sig alldeles för mycket vid olika klassningar av virke, utan att ha en aning om vad som ligger bakom respektive klassning. Den som snickrar för egen del och kan behandla varje planka som en individ och sortera bort de sämsta bitarna, kan nog strunta i vad det står för klassbeteckning på virkespaketet. Men det är ju en annan sak på storbyggen där den som beställer virket aldrig ser det med egna ögon, och hantverkarna inte bryr sig mer än vad som behövs för att ackordet ska gå ihop.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 03 jan-26 kl 12:03 »
Hej och välkommen till forumet!

Tänker du bo själv i din lgh eller ska du hyra ut den?

Jag tänker att det man bygger för sitt eget bruk kan man experimentera mera med, det går ju att förstärka konstruktionen efteråt om man upplever svikt medans det som ska hyras ut behöver uppfylla dagens krav och regler.

Själv skulle jag inte säga att bondsågat automatiskt uppfyller kraven för C14 utan skulle vilja kalla det oklassat virke.
Om man sågar själv bör man lära sig att välja tillräckligt bra virke för ändamålet, ett golvbjälklag i en permanentbostad anser jag behöver betydligt bättre virke än en icke bärande innervägg eller för den delen en vanlig väggregel i en yttervägg, stockar med grov sprötkvist bör undvikas till bjälklagen
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Byggbyn

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-26 kl 12:19 »
fattade att ni med lite utb skulle oponera er...lite typiskt att ni fokuserar er på fel saker
forstod att ni med lite utb skulle opponera er mot mitt uttalande, lite typiskt att ni fokuserar er påå fel saker...vssar var ni har era prio
Har för mig att ni påpekade att min uteplats i EK åxå skulle bli gungbräda och att den inte skullle hålla/fungera och att jag var otroligt dum som inte anv stolpfötter får mina plintar i ek, utan bara körde ner dom i jorden för dom skullr börja ruttna efter ett tag, hadde en eksockbit på  ca 60 cn som legat i jord under ca 15 år (jorden just där är fuktig/torr eller stenhård beroende på årstid och vist den hadde fåt lite småskador på undersiden men dom var i stl klassen 1,5 cm djupa så i minst 50 år till skulle den ha vart så pass kraftig att den skullle kunna bär upp en bil. en lite bild på allt, jag vet att det inte är rakt eller kosmetiskt. det roliga i kråksången är att mitt bygge kostade mig 20,000 kr totalt och det kan ingen här matcha
Enkel hållfasthetslära som det är frågan om i detta fall, är inte något som nödvändigtvis ingår i "högre utbildning". Det är ju något som varenda en som på sin tid läste 4-årig teknisk linje på gymnasiet fick räkna på.
Sen finns det ju många som har låtit utbilda sig högt inom andra inriktningar där det inte ingår någon hållfasthetslära i kursplanen.
Och till sist sådana som bara har snappat upp lösryckta fragment här och var och kombinerat det med lite väl mycket självförtroende.

Jag har för min del en känsla av att "halvkunnigt" folk i byggbranschen numera hänger upp sig alldeles för mycket vid olika klassningar av virke, utan att ha en aning om vad som ligger bakom respektive klassning. Den som snickrar för egen del och kan behandla varje planka som en individ och sortera bort de sämsta bitarna, kan nog strunta i vad det står för klassbeteckning på virkespaketet. Men det är ju en annan sak på storbyggen där den som beställer virket aldrig ser det med egna ögon, och hantverkarna inte bryr sig mer än vad som behövs för att ackordet ska gå ihop.
« Senast ändrad: 03 jan-26 kl 12:37 av Byggbyn »

Byggbyn

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-26 kl 12:24 »
enl AI är denna T-balk iklassen med en limtråäbalk ( tror beteckningen var L30 xx) men det är ju bara för dig att kolla med AI. skriv in mina mått och be den kolla böjning/hållfasthet osv så får du en bild iaf. AI i helt kass på mänsklig relation men oslagbar på logil ppch matte. Hela mitt koncept har den "köpt" och godkänt med allt , allt från bygg till isoleroing och el + värm+brand+vent och sist men inte minst personal. alla som gör som alla andra fastnar i ett stillastående varv, man kan inte ta sig utanför och se hur värden ser ut utanför sin egen lilla bubbla. lika så är det med utb om man lärt sig en sak så hållerman fast i den till s man är begravd, du gör samma sak (alla säger samma sak om AI den är extremt duktig på matte menändå när man visar något som den har plockat fram så tvivlar dom utb på resultat fast det är just AI som gjort beräkningarna. detta gör att alla som inte tror på det dom själva har plockat fram är extrem opålitliga och genuint falska!!!!

Hej och välkommen till forumet!

Tänker du bo själv i din lgh eller ska du hyra ut den?

Jag tänker att det man bygger för sitt eget bruk kan man experimentera mera med, det går ju att förstärka konstruktionen efteråt om man upplever svikt medans det som ska hyras ut behöver uppfylla dagens krav och regler.

Själv skulle jag inte säga att bondsågat automatiskt uppfyller kraven för C14 utan skulle vilja kalla det oklassat virke.
Om man sågar själv bör man lära sig att välja tillräckligt bra virke för ändamålet, ett golvbjälklag i en permanentbostad anser jag behöver betydligt bättre virke än en icke bärande innervägg eller för den delen en vanlig väggregel i en yttervägg, stockar med grov sprötkvist bör undvikas till bjälklagen
« Senast ändrad: 03 jan-26 kl 12:43 av Byggbyn »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 03 jan-26 kl 14:13 »
fattade att ni med lite utb skulle oponera er...lite typiskt att ni fokuserar er på fel saker
forstod att ni med lite utb skulle opponera er mot mitt uttalande, lite typiskt att ni fokuserar er påå fel saker...vssar var ni har era prio
Har för mig att ni påpekade att min uteplats i EK åxå skulle bli gungbräda och att den inte skullle hålla/fungera och att jag var otroligt dum som inte anv stolpfötter får mina plintar i ek, utan bara körde ner dom i jorden för dom skullr börja ruttna efter ett tag, hadde en eksockbit på  ca 60 cn som legat i jord under ca 15 år (jorden just där är fuktig/torr eller stenhård beroende på årstid och vist den hadde fåt lite småskador på undersiden men dom var i stl klassen 1,5 cm djupa så i minst 50 år till skulle den ha vart så pass kraftig att den skullle kunna bär upp en bil. en lite bild på allt, jag vet att det inte är rakt eller kosmetiskt. det roliga i kråksången är att mitt bygge kostade mig 20,000 kr totalt och det kan ingen här matcha

Då tycker jag att du ska låta bli att ställa frågor på forumet och i stället lita på AI....

Forum är typiskt ett ställe där man interagerar med människor, människor har egna erfarenheter och tolkar frågor olika.
Som just nu när du drogs in i en helt annan diskussion.  ;D

AI är väldigt korkat egentligen, den sitter på en väldigt massa information som den kan sammanställa och framstå som väldigt trovärdig.
Men....  Den kan allt för ofta inte göra en bedömning om informationen faktiskt är realistisk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jan-26 kl 15:13 »
Är ditt bondsågade virke hyvlat? För att få till en bra limning anser iaf jag att det är viktigt med släta, torra och rena ytor och att man kan sätta styckena i press då man limmar. Har du funderat på hur och var du ska bygga dina T-balkar?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-26 kl 20:38 »
Får en känsla av -Goddag, yxskaft.

AI borde egentligen bara få användas av de som redan kan svaret, för han ljuger så trovärdigt de gånger han har fel.

Skall du göra en limbalk så gör en I-balk istället, då får du ju bättre styrka. Men det går ju att kottla också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser