Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i nedlagd fabrik?  (läst 13 gånger)

Urban Scavenger

• -
Bo i nedlagd fabrik?
« skrivet: Idag kl. 11:33 »
Hallå hallå! Jag är av någon outgrundlig anledning orimligt sugen på att bo i en nedlagd industri. Är det någon som har gjort det? Är det något särskilt jag behöver känna till och ta reda på innan? Jag förutsätter att odlingsförutsättningarna kan bli begränsade och att olika typer av saneringen kan komma att bli aktuella. Vad är för- och nackdelarna med att köpa en industritomt att bo på?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bo i nedlagd fabrik?
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 13:07 »
Precis som du är inne på, så kan ett av de största problemen vara om du blir ansvarig för tidigare verksamheters miljösynder på tomten. Det kan vara en god idé att läsa på noga i gällande lagstiftning och, inte minst, att ta reda på vad det har drivits för slags verksamheter på stället under årens lopp. Ofta finns det kartläggningar över förorenade områden mm som länsstyrelser eller kommuner har gjort, och det kan gå att hitta industrihistoriska fakta t ex hos länsmuseet eller hembygdsföreningar.

Tänk på att gamla industrilokaler ofta är dåligt isolerade, så uppvärmningen kan bli ett dyrt och svårt problem om man inte är beredd att kosta på en större ombyggnad. Ofta finns det förstås någon mindre kontorslokal som har bättre isoleringsstandard men sen är ju frågan hur det var tänkt att den skulle vara uppvärmd. Ofta har det rört sig om antingen direktverkande el eller vattenburen värme som har försörjts från en större panncentral som kanske har levererat ånga och varmvatten inte bara för lokaluppvärmning utan även till de industriella processerna. Och en sådan panncentral är det ju orimligt att hålla igång bara för att hålla några boningsrum varma.

Det är inte säkert att elanslutningen från nätet är sådan att det går att komma undan med lika måttliga nätavgifter mm som för en vanlig servisledning till privatbostad, i synnerhet inte om industrin i fråga har haft högspänningsanslutning till nätet och egen transformator.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 3 användare
torbjorn, ärt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser