Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen också sjuk! (Dagnys änkling)  (läst 6098 gånger)

Tuve

• Skåne
Tuppen också sjuk! (Dagnys änkling)
« skrivet: 06 jun-07 kl 13:10 »
Ni har kanske läst tråden för en tid sen om min höna Dagny som till slut dog. Det är ett par veckor sen nu, och i förrgår började tuppen verka sjuk! Den här gången avvaktade jag inte, utan ringde veterinär. Han sa att det troligen var en tarmparasit som heter koccidier. Vi har köpt Esbetre, en medicin mot det, och gett dem i vattnet. Både till den sjuke och till hönan och de fem kycklingarna vi köpt, och till myskankorna, för säkerhets skull.

Stackars Edward, tuppen, kan inte riktigt stå på benen. Han försöker, men faller baklänges. HU, jag hoppas vi får bukt med detta!

Fick förresten ett tips av veterinären (som alltså bara skrev ut recept per telefon, tittade aldrig på tuppen), om en effektivare metod mot benskabb än tjära och vaselin, som vi hittills använt. Det är Frontline spray. Vi ska testa det, men vill vänta tills Edward tillfrisknat. Hoppas, hoppas, hoppas! Håll tummarna för att diagnosen var rätt, och att han blir bra nu!

LEK

Re:Tuppen också sjuk! (Dagnys änkling)
« Svar #1 skrivet: 06 jun-07 kl 14:59 »
Hej!
Min tupp var som sagt oxå sjuk härom vecka. Han var riktigt dålig. Även jag fick medicin utskriven, visserligen inte samma som du, jag fick Terramycin. Det tog fyra dagar innan jag såg resultat så det jag vill säga till dig är att "ge inte upp"!!! Ge tuppen ett antal dagar innan du tar beslut om nackning eller så. Min tupp är nu, två veckor senare helt frisk!
Håller tummarna för dig och din tupp!!!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 06 jun-07 kl 18:48 »
Är Terramycin receptbelagt i Sverige?

Häröver köper man terramycin för höns nöt och svin, distempervaccin, parvovaccin, adenovirusvaccsin, caronavirus-parainfluensavaccin m.m för hunden osv. nere i traktorbutiken.
Kommer snyggt inpacketerat med spruta och kanyl för 5 dollar.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 06 jun-07 kl 20:19 »
Är Terramycin receptbelagt i Sverige?

Japp.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

LEK

« Svar #4 skrivet: 06 jun-07 kl 20:23 »
Ehhh, kan bara meddela att min burk med Terramycin kostade 520 kr inkl. veterinärens arvode på 150 kr...

Tuve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 jun-07 kl 22:03 »
Ehhh, kan bara meddela att min burk med Terramycin kostade 520 kr inkl. veterinärens arvode på 150 kr...

Då var Esbetre ett klipp, då, det kostade typ 280 kr, räcker till 1000 höns! Men, som vetrinären jag pratade med sa -Är det kelehöns, så går det ju på nöjeskontot.

LEK

« Svar #6 skrivet: 06 jun-07 kl 23:24 »
Då var Esbetre ett klipp, då, det kostade typ 280 kr, räcker till 1000 höns! Men, som vetrinären jag pratade med sa -Är det kelehöns, så går det ju på nöjeskontot.

Exakt ;)! Veterinären trodde dock att min tupp kunde lida av både koccider och en luftvägsinfektion, därav Terramycis som botar båda. Har dock börjat fundera på om han kan ha blivit förgiftad!!! :o Har konstaterat att min trädgård, vilken är en gammal sådan, innehåller vildkaprifol :o, snöbär i mängder :o,fingerborgsblommor här och var :o och massor av liljekonvaljer :o. Har iofs haft höns i två år innan utan att någon blivit sjuk men man vet ju aldrig, skulle kanske kunna vara så!?! Vågar numera inte längre släppa ut dem ur hönsgården utan försöker göra det mysigt för dem där, utan räckhåll för giftiga växter, rävar, duvhökar och mårdar (vi har haft besök av dem all).
Håller tummarna för dig! (eller eg din tupp ;D)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Tuppen också sjuk!
« Svar #7 skrivet: 07 jun-07 kl 21:18 »
Stackars Edward, tuppen, kan inte riktigt stå på benen. Han försöker, men faller baklänges.Håll tummarna för att diagnosen var rätt, och att han blir bra nu!
Faller han baklänges  ???
det är väl inget coccidios symptom....
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

LEK

« Svar #8 skrivet: 07 jun-07 kl 22:56 »
Hur går det med tuppen???
Du kanske skulle tala med en vet. om att få Terramycin utskrivet iaf. Håller nog med Grimla om att det inte låter som coccidossymtom... Coccidos ger ju diarré. Låter som om han hade ngn form av infektion också som min hade och Esbetree biter inte på det enl. min vet.
Skickar en klapp på axeln...det är jobbigt att ha sjuka djur, oroligt, jag vet...

Tuve

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 jun-07 kl 12:25 »
Nu ringde jag veterinären igen, som lät rätt blasé, och tyckte att coc au vin var en bra idé i det här läget.
Han snackade om virus, eller nåt som heter hoppande senor eller liknande, men det skulle visst mest gälla broilers.
Jag fick heller inget vettigt svar på hur jag ska skydda mina 5 kycklingar, som går helt skilda från de två vuxna, från att smittas. Han ville inte spekulera innan vi hade en diagnos=obduktion. Ja, det var kanske dumt att vi inte obducerade Dagny, men vi trodde ju inte att de andra skulle få det... Lät så krångligt att skicka till SVA, men nu visade det sig att man kan lämna in dem på Analysen i Kristianstad.

Vet inte om han hade en dålig dag idag, för han var trevligare förra gången jag pratade med honom, men idag lät allting hopplöst, och inget att öda tid på. Skaffa en ny tupp, tyckte han. Samtidigt som han säger att koccidieäggen ligger i marken i 150 år, och virus sprider sig inom gården oavsett om de går skiljda eller inte. Då skulle ju allt vi rör vid dö direkt, och det skulle inte finnas nån poäng med att skaffa nya.

Jag fortsätter hoppas på att det blir bra med Edward, jag vill inte ge upp honom än, men det ser för bedrövligt ut att han inte kan stå på benen. :'(

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 08 jun-07 kl 12:28 »
Ring en annan veterinär !! Låter inte kul att bli bemött sådär.

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Tuve

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 jun-07 kl 12:40 »
Ring en annan veterinär !! Låter inte kul att bli bemött sådär.

Han var den enda som kunde nåt om höns av dem jag ringt.

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 08 jun-07 kl 13:01 »
Hej, jag vet en bra vet som kan höns. Hon jobbar på Farsta djurklinik och heter Anette i stockholm. tel ; 08-604 80 70 .
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Lena A

« Svar #13 skrivet: 08 jun-07 kl 13:05 »
Bedrövligt att bli bemött så där av en veterinär!  >:(

Det är väl självklart att du vill det bästa för Edward. Jag skulle försöka ringa någon annan veterinär, trots allt, även om det är långt hemifrån för dig. Du kan ju alltid få råd från någon, hoppas jag.

Pröva att ringa Collins Clinic i Jönköping. Det står i Gula Sidorna att de kan fåglar. Vi var där med en av våra gäss för något år sedan och de var trevliga och kunniga.

Tel nr dit är 036-60523. Du kan ju alltid få muntliga råd.

Berätta hur det går.

Tuve

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 jun-07 kl 13:05 »
Nu ringde jag killen som jag köpt kycklingarna av. En himla juste uppfödare och bonde, som verkligen inte tar till yxan om han tror att en tupp eller höna kan botas!

Han hade en kompis som sett just trilla-baklängessymptomet på tuppar som fått koccidios. Det finns en chans att Edward blir bra, men det kan också vara att det gått för långt, och balanssinnet är permanent skadat. Trots att vi satte in behandling när han varit (synligt) dålig i ca 2 dar. Uppfödaren sa att när det bröt ut hos tuppar, så var det i regel längre gånget än hos höns. Hönor blir mer som Dagny, slöa.

Detta lät trots allt mycket mer hoppingivande! Då har vi i alla fall rätt läkemedel. Och fick veta att kycklingarna behandlats förebyggande vid 3 v ålder (viktigt med rätt tidpunkt, sa den sure veterinären), så då är det troligen ingen fara med dem. Fick också tips om en bättre veterinär.

Man ska ge Esbetre 2 ggr per år, förebyggande, har jag lärt mig nu. Och flyttning av höns kan utlösa sånt här, sa uppfödaren. Vi flyttade ju de tre vuxna med oss för två månader sen när vi köpte gården.

Så nu har jag i alla fall gjort mitt bästa för att sprida den här kunskapen, så ni andra inte behöver göra samma misstag som vi! Esbetre i samband med flytten direkt hade nog varit klokt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 08 jun-07 kl 13:18 »

Hade du skickat ut en fråga att du behövde kunde du fått av mig, har en burk hemma till ingen nytta. Om inte kaninerna skulle bli snuviga förståss  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 08 jun-07 kl 16:11 »
Vi har rätt så många stora äggproducenter runt häromkring, det är väl därför jag är så bortskämd med veterinärer på vanliga distr.vet. stationen som kan och är intresserade av höns.

Litet tips: Tidiga symtom på coccidios hos kyckling kan hävas med filmjölk fick jag veta när jag var och tittade på mina blivande höns.
« Senast ändrad: 08 jun-07 kl 16:14 av Anna Ho »

Tuve

• Skåne
När ska man avliva?
« Svar #17 skrivet: 11 jun-07 kl 11:44 »
Nu sitter jag i den sitsen att min tupp, efter vad det verkar, fått balansrubbningar av koccidios. Jag har behandlat mot koccidiosen i en vecka nu, men stackarn kan inte stå på benen.
Den svåra frågan nu är hur länge jag ska hoppas att han repar sig utan att vara grym. När ska jag ge upp hoppet och avliva honom?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:När ska man avliva?
« Svar #18 skrivet: 11 jun-07 kl 16:06 »
Oj...hur ska man kunna svara på det.
Lider han så tjänar väl varken du eller fågeln på att hålla honom vid liv i onödan.
Jag hade plockat fram bössan eller yxan å det snaraste.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Tuve

• Skåne
Re:När ska man avliva?
« Svar #19 skrivet: 11 jun-07 kl 21:39 »
I kväll har det skett. Det var inte kul, men nu kände vi att hoppet var ute att han skulle tillfriskna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser