Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en gengastraktor  (läst 1410 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 13649
  • skriva är svårt när man är fängslad... ;D
    • -
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #20 skrivet: 26 dec-20 kl 19:39 »
Det borde vara taget i Sverige.
Står Aredkougs åkeri på bilen i bakgrunden.
Och det är ett aktivt företag i Dösjebro.
Ok, låter rimligt! Vet du om bilden är tagen i Sverige?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #21 skrivet: 26 dec-20 kl 21:52 »
Skogsvilde
Skåne alltså, bra jobbat!
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Carolus

  • Inlägg: 378
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #22 skrivet: 26 dec-20 kl 22:08 »
Rätt landskap, Skåne.

Bilden är tagen någon gång 2005, i Degeberga Hembygdspark. Där brukar Tändkulans vänner och Hembygdsföreningen Gärds Härad anordna en Traktor & Motorträff varje sommar.

Traktorerna/utställarna brukar komma från Skåne och en bit till upp i landet. Samma traktor syns kanske inte varje år.

Men om du kontaktar Tändkulan (facebook) kan det finnas en hyfsad chans att de känner till just denna traktor samt ägare. Just för att utrustningen med gengas är så ovanlig. Andra i landskapet med kunskap är Traktorparaden i Harlösa. Eller varför inte Skånes MrJohnDeere själv, Nils Gunnar Fredriksson i Hjärup.

Allmänt om gengastraktorer: landets två traktortidingar, Traktor och TraktorPower, kan ju haft reportage om gengas. Kan vara värt att kolla med redaktionerna.


länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #23 skrivet: 27 dec-20 kl 09:12 »
Mycket bra tips!
Jag får kolla upp detta mer imorgon när det är vardag. Tidningen traktor verkar ju riktigt trevlig :)
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #24 skrivet: 01 jan-21 kl 10:40 »
Nu har jag gjort ett avsnitt där jag sumerar lite av vad vi kommit fram till och presenterar vad det blir jag ska bygga på.
Gott nytt år!

https://youtu.be/dsKJX2sMQZs
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Carolus

  • Inlägg: 378
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #25 skrivet: 01 jan-21 kl 17:37 »
Resonemangen kring ditt projekt framgår bättre av parallelltråden på maskinisten än av tubklippet.

www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=62&t=330134&lv=0&hilit=gengas

Om jag fattat allting rätt så har du nu bestämt dig vilken traktor, att det skall vara en Fordson Super Major.
Och att i första hand försöka få fatt i en Fordson fotogen motor från den föregående Major-generationen?

Tror att det skiljer mellan olika delar av landet hur lätt eller svårt det kan vara med detta.

Här i södraste ändan skall visst danskar ha köpt upp fotogentraktorer billigt då Danmark fortsatte att ha fotogen längre än Sverige.

Sedan sägs det att engelsmännen i nyare tid när det blev inne att ta tillvara äldre traktorer skall ha varit över här och köpt Fordson fotogen Majorer. För det fanns knappt några i England då det begav sig. Om det nu kan ha berott på tillgången på fotogen.

Vad beträffar att få ihopa en fungerande fördelare till fotogen majoren kan det vara värt att kolla på Fords andra motorer. Har varit med om just fördelare som nästan osannolikt passat mellan olika fordmotorer, 1960tal crossflowblocket och vissa årgångar Ford Fiesta blocken. När det gäller Volvo så vet jag att vissa har tröttnat på magnettändningen på t20-t30 traktorerna och istället, med vissa modifikationer, monterat fördelare från b18-b20 motorer.
Motorrenoveringsfirmor brukar kunna renovera fördelare. Antagligen nytillverkar de själva vissa delar. Gissar att fördelarlocket kan vara det svåraste, det är ju av plast (bakelit?). Men de senaste åren har ju 3D skrivare kommit. Vet inte om det inneburit någon skillnad.

Apropå Majorer. Det har intill nyligen funnits ett utmärks forum för dessa,  fordson.se  Men verkar ha upphört, kanske blivit slukat av Maskinisten
Men via Wayback Machine kan man komma åt fordson.se



länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #26 skrivet: 01 jan-21 kl 20:01 »
Carolus
Helt klart är tråden på maskinisten utförligast!
Jag tänkte att jag tar de grova dragen i avsnittet på kanalen och så hänvisar jag till trådarna, så att de som är riktigt intresserade kan leta vidare.
Det är ju det där att göra lagom långa klipp.
Förhoppningen är ju också att någon som sitter på en motor ser klippet och hör av sig.

Det stämmer bra. Har fått mer info på paralelltråden om att super majoren också skulle ha bättre hydraulik, diffspärr och skivbromsar utöver dubbel koppling. Så en super major får det bli.
Skulle det vara mycket svårt att hitta någon får det bli en äldre major så länge och prova in motorn på.
Planen är att traktorn ska vara klar till vårbruket i april.
Det var ju mycket populärt att sätta i lastbilsmotorer i fotogenarna och då blev det ju många över. Tyvärr hamnade väll många på skroten.
Jag har fått tips om att fergusons fördelar ska funka, talade med en gubbe som hade satt det på sin fordson när han inte fick tag på fördelarlock.
Detta ska kollas upp.
Ska absolut kolla upp fordsonforumet :) Det kanske finns något internationellt?
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

torbjorn

  • Inlägg: 11947
    • Medelpad
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #27 skrivet: 01 jan-21 kl 20:42 »
Beträffande fotogentraktorer så ändrades ju skattereglerna i Sverige någon gång på 1960-talet, så motorfotogenen blev inte längre lönsam att köra på jämfört med bensin.  I samma veva betalade staten ut en kontant summa till alla ägare av fotogentraktorer, som skulle ungefärligen motsvara den bensinskatt som ägaren kunde tänkas få betala under traktorns återstående livslängd. Villkoret för detta var dock att traktorn konverterades för endast bensindrift och besiktigades efter konverteringen. Det verkar dock inte ha ställts några större krav på hur konverteringen skulle göras, ofta var det frågan om att spärra diverse förvärmningsspjäll i bensin-läge, och ändra bränslekranen så den bara kunde ta bränsle från huvudtanken. Jag skulle tro att drivmedlet angavs som bensin i regbeviset efter en sådan besiktning.

När det gäller gamla fördelare och i synnerhet brittiska sådana (CAV och Lucas), så är de ingående delarna MYCKET väl standardiserade. Med största sannolikhet kan man hitta samma servicedelar (brytare, fördelarlock, kondensator mm) på en mängd brittiska personbilar av ungefär samma generation, och det innebär att reservdelstillgången fortfarande är god om man bara vet vad man ska söka efter.
Ett tips är att snoka fram underleverantörens (alltså t ex Lucas) serviceblad, reservdelslista mm för fördelaren, och sedan söka på de reservdelsnummer man hittar där (alltså inte traktor- eller motortillverkarens nummer).

När det gäller att ersätta en tändmagnet med batteritändning, så är det vanliga att man behåller tändmagnetens mekanik och rensar bara bort permanentmagneten och tändspolen, sätter dit en vanlig batteritändspole utanför. Problemet med att ersätta den med en fördelare är, att tändmagnetens ingående axel ska gå synkront med motorns vevaxel, medan en fördelare ska gå med halva vevaxelns varvtal.
Det är dock sällan det verkligen är så allvarliga problem med en tändmagnet av 1940-50-talstyp att man verkligen måste ersätta den. Det är i stort sett bara om någon klåpare har lyckats förstöra saker som det kan bli nödvändigt.

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #28 skrivet: 01 jan-21 kl 21:42 »
torbjorn
Tackar för historiken runt fotogenarna. Hade ingen koll på detta.
Mycket bra tips att kolla på underleverantörens nummer och därefter se vad delarna använts till mer :)

Det är ju det som man i praktiken gör med kullager. Det är många gånger som lager jag behövt " inte går att få tag på" och när man rivit isär och kollat numret är det vilket standardlager som helst :)

Det är inte bara att byta till fördelar från magnet som du säger.  Även om det är fördelare och man ska byta till en annan måste man ha koll på åt vilket håll de går.
Annars blir det inte heller bra.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Carolus

  • Inlägg: 378
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #29 skrivet: 02 jan-21 kl 05:23 »
Jag får också tacka för historiken.

En liten kommentar kring engelska firman LUCAS - tillförlitligheten var väl inte den bästa. Så firman kallades skämtsamt för 'Prince of Darkness'.
Det finns en hel internetsida med enbart skämt om LUCAS.
www.mez.co.uk/lucas.html

På reservdelar till engelska Ford stod det ofta FoMoCO. Bland annat på deras fördelare. Kvalitén på dessa fördelare kunde nog ha en dragning åt LUCAS hållet. Jag hade en gång Ford Crossflow med FoMoCo fördelare, lyckades aldrig få nån bra tändinställning med den. Fick så tipset om att fördelarna på vissa Fiesta passade. Och dessa fördelare var av märket BOSCH. Fick tag i en sådan och tändinställningen blev bättre. Jag misstänker att när engelska Fordmotorer började sättas i tyska Fordbilar så vägrade verkstäderna i Tyskland att befatta sig med FoMoCo fördelarna... .

torbjorn

  • Inlägg: 11947
    • Medelpad
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #30 skrivet: 02 jan-21 kl 08:44 »
FoMoCo-märkta saker har också förekommit på tyska Fordmotorer.  T ex satt det sådana förgasare på V4-motorerna som Saab använde, ungefär 1972-1976.

Min åsikt är förresten att det aldrig har varit något större fel på Lucas bilelektriska prylar. Det stora felet är hur brittiska biltillverkare har installerat dem. Generatorer som har hamnat mitt i oljedroppet från en ständigt läckande ventilkåpa, startmotorer som bränns sönder av strålningsvärme från grenröret, laddningsregulatorer som råkar hamna i det hörn av motorrummet som är allra värst utsatt för både vägsalt och syraångor från batteriet, osv osv...

Carolus

  • Inlägg: 378
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #31 skrivet: 02 jan-21 kl 16:15 »
FoMoCo-märkta saker har också förekommit på tyska Fordmotorer.  T ex satt det sådana förgasare på V4-motorerna som Saab använde, ungefär 1972-1976.

Min åsikt är förresten att det aldrig har varit något större fel på Lucas bilelektriska prylar. Det stora felet är hur brittiska biltillverkare har installerat dem. Generatorer som har hamnat mitt i oljedroppet från en ständigt läckande ventilkåpa, startmotorer som bränns sönder av strålningsvärme från grenröret, laddningsregulatorer som råkar hamna i det hörn av motorrummet som är allra värst utsatt för både vägsalt och syraångor från batteriet, osv osv...

Citat: Generatorer som har hamnat mitt i oljedroppet från en ständigt läckande ventilkåpa

Kanske Landrover? sagt om denna tillverkare:

- Landrover fick en gång för sig att de skulle börja tillverka datorer. De gav upp när de inte lyckades få datorerna att läcka olja.

- En gång sålde Landrover ett fordon som inte läckte olja. Ägaren klagade, och Landrover åtgärdade så bilen började läcka olja så att ägaren blev nöjd.

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #32 skrivet: 02 jan-21 kl 19:16 »
Den svenska uttrycket jag hört några gånger är: Lucas, mannen som uppfann mörkret :)

Som Carolus skrivit innan är det på maskinisten som själva konverteringen diskuteras mest, så välkomna att kolla tråden där också.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=62&t=330134
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

torbjorn

  • Inlägg: 11947
    • Medelpad
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #33 skrivet: 02 jan-21 kl 21:35 »
Det lär ha varit någon Vauxhallmodell som led av problemet med oljedropp på generatorn.

Apropå anekdoter om oljeläckage så kan jag bidra med några fler:

1) Jag har en engelsk körskolelärobok från 60-talet, där det varnas för halka pga oljespill t ex vid taxistationer.

2) Tyska husbilskonverterade gamla VW-bussar har ofta ett klistermärke där det står något i stil med "Alte VW verlieren kein Öl. Sie marken ihr Revier."

3) En svensk fallskärmshopparklubb hade på 90-talet ett ryskbyggt flygplan, en gammal AN-2. En sommar hade man hyrt in en pilot från något av baltländerna som var van vid den flygplanstypen. Vid något tillfälle frågade man piloten om det verkligen var normalt att motorn stänkte så mycket olja omkring sig. Han svarade att han nog snarare skulle bli orolig om motorn slutade stänka olja.

TW

  • Inlägg: 2651
    • Finland
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #34 skrivet: 02 jan-21 kl 22:16 »
Städar idag bland bilderna i datorn. Fann den här.
Det där är väl en Oliver?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Carolus

  • Inlägg: 378
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #35 skrivet: 03 jan-21 kl 00:47 »
Ja, det kan det nog vara.. är osäker då traktorn inte har originalfärg. Men grillen putar ut på ett sätt som påminner mer om Oliver än John Deere.

Carolus

  • Inlägg: 378
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #36 skrivet: 03 jan-21 kl 19:02 »
Letade lite på nätet om Fordson Major fotogen versionen.

Enligt : www.fordsontractorpages.nl/story_bdye9.htm

så tillverkades bensin/fotogenversionen mellan 1952 och 1955, och i ca 29 000 ex jämfört med dieselns ca 155 000 ex. Viss produktion också av fotogenare efter 1955, men inte för europamarknaden.

En annan information i länken är att i England så konvertertades inte fotogenarna med Ford lastbilsdiesel, utan med Perkins L4 diesel. Detta block verkar vara samma som BMC 3.4L bensin som ofta satt i Nuffield traktorer. En hel del Nuffar såldes i Sverige. Skulle inte förvåna mig ifall Nuffield fotogenmotorerna i Sverige också åkte ut för att ersättas av Perkins. Eller senare med Fordson.

I forumstråden https://thefarmingforum.co.uk/index.php?threads/is-there-anyone-still-around-that-converted-tvo-tractors-to-perkins.306940/
berättas det om en 1949 Nuffield traktor med (Perkins?) diesel som konverterades till en BMC 3.4L bensin. Varför? Ägaren inte tyckte om lukten av dieselavgaser !!  :P :P
« Senast ändrad: 04 jan-21 kl 01:59 av Carolus »

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #37 skrivet: 03 jan-21 kl 22:34 »
Intressant läsning!
Jag tycker också det låter lite märkligt att de satte i Perkinsdieslar i fotogenmajorerna istället för sina egna motorer?
Har insett att dessa traktorer är populära i många länder och kommit fram till att jag behöver lära mig att texta mina avsnitt.
Blir genast några fler som kan få glädje av det :)
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

torbjorn

  • Inlägg: 11947
    • Medelpad
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #38 skrivet: 03 jan-21 kl 22:53 »
Perkins hade på 50- och 60-talet mycket större kompetens på dieselområdet än alla andra brittiska motortillverkare tillsammans. Så det är kanske inte så konstigt att man föredrog att köpa in motorer från någon som visste hur slipstenarna skulle dras, hellre än att lägga en massa pengar på en egen motorutveckling och dessutom ta risken att få problem i efterskott.
Även om man ser på personbilssidan är det värt att notera att europeiska Ford aldrig försökte ta fram några egna dieselmotorer, man köpte från Peugeot istället.

 

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #39 skrivet: 14 jan-21 kl 13:44 »
Nu har jag hämtat en motor som jag ska börja med. Jag letar fortfarande efter en bensin/ fotogenmotor till fordson major som jag kan plocka delar ifrån. Har fått reda på två hela traktorer, men vill helst offra en komplett traktor till detta.
https://youtu.be/rjOf196hwDU
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 9 användare (1 dolda)
DkY, Skröpeltorparn, skogaliten, Boanerges, Thomas_, Abysseri, LimJans, växA

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser