Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering av gammalt hus.  (läst 6391 gånger)

Marm

Renovering av gammalt hus.
« skrivet: 28 maj-07 kl 13:56 »
Hej!!

Jag och min käraste har just köpt en liten gård i Värmland, Charlottenberg. Och har således en hel del att göra på vårat ny projekt. Det handlar om en helrenovering av ett gammalt hus på ca55kvm med timmerstomme, från golv till tak (tak till golv)?.

Så vad jag vill ha är tips om hur vi ska gå till väga. Andras erfarenheter,kunskaper. Ja tips och trix helt enkelt.

Verken jag eller min käraste är vidare erfarna på renovering så allt är av intresse.

Tack på förhand för hjälpen
/Magnus
Le mot världen och världen kommer att le mot dig.

A.Viking

Re:Renovering av gammalt hus.
« Svar #1 skrivet: 28 maj-07 kl 21:37 »
Jag tycker att ni först o främst ska ta kontakt med ert länsmuseum för att få goda råd om åtgärdsplan  , det brukar de ställa upp på utan större kostnader. Det är ju ett stort projekt så det gäller att börja i rätt ände, annars kan det bli både dyrt o fel...  För mej är det lite svårt att komma med råd när jag inte vet husets skick... Är taket tätt? hur ser grunden ut? Vatten avlopp el ?
Behöver fönstren renoveras , inner golv/trossbotten?, är ev. murar/ eldstäder besiktade av en sotare? Jag har själv renoverat ett timmerhus från början av 1900-talet , och hade stor hjälp av dels Västerbottens museum och gels av en gammal skicklig timmerman.

Lycka till ! Viking

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 28 maj-07 kl 21:53 »
Jag brukar alltid (med risk för att vara lite tråkig) rekomendera folk att ta det lugnt. Inte vända ut och in på huset innan man bott in sig lite. Se till att få lite kunskap om vad ni vill göra, då kan ni själva avgöra vad som ska göras, vad det kan kosta, tid det tar osv..
Boktips finns i denna tråd: http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=66;action=display;threadid=11503;start=msg62975#msg62975

Sen finns det redan en massa skrivet här på forumet, sökfunktionen visar vägen :)
/Attis

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 29 maj-07 kl 10:59 »
Vill varmt rekommendera Gysinges katalog där det står mycket om renovering. Samt att vara noga med färgvalet, absolut ingen plastfärg!

A.Viking

« Svar #4 skrivet: 29 maj-07 kl 12:14 »
Instämmer , sar!
Sedan har dom en jättebra bok-serie om utvändig o invändig renovering , för mej var de böckerna oumbärliga..
Viking

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 29 maj-07 kl 13:04 »
Tyvärr så undviker de flesta böckerna att gå till botten med de svåra problemen, nämligen reparation av grund och golv och timmerstomme. Det leder till att man ibland får se amatörrenoverare som har ödslat mycket tid och pengar på att göra saker i fel ordning. Det är ingen ide att skåla väggarna raka om grunden sjunker hela tiden.

Om golvet ligger direkt på marken, som det ofta gjorde så skall man först av allt riva ut golvet och reparera eventuella rötskador i nedersta stockvarvet. I värsta fall kan man tvingas lyfta upp hela huset och byta flera hela stockvarv. Sedan tar man upp ventilationshål i stenfoten och
bygger trossbotten (torpargrund).  Om grunden har sättnat måste den repareras eller förnyas innan man gör någonting annat. Om det finns rötskador i stommen skall de repareras med nytt timmer innan man har byggt någonting som kan skadas av rörelserna som kommer då man arbetar med stommen.
Gör skitarbetet och grovarbetet först så sparar du både tid och pengar totalt sett och så har du det roligare arbetet kvar på slutet då orken börjar ta slut.
Om du har tur så kan både golvbjälklaget (gammal torpargrund) och stommen vara i gott skick men man måste veta att de är i gott skick innan man går vidare.
Det mesta renoveringsarbetet är i sig själv hälften enklare än det verkar. Den stora konsten är att göra allt i rätt ordning och på rätt sätt.

Om huset är beboeligt och ingenting förvärras av att vänta ett par år så håller jag med Attis att det lönar sig att bo i huset en tid först.

Jag är ung men har varit med på några renoveringar och lärt mig litet av andras och mina egna misstag.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 maj-07 kl 22:35 »
Usch vad tråkig renovering.. men inser att jag också borde göra så. Kolla under golven alltså. Men, om man inte märker av några tecken på att nåt är fel, bör man ändå göra det?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 29 maj-07 kl 22:58 »
Håller helt med ovanstående om att bo in sig ett tag innan man börjar renovera och ändra en massa. Sen vill jag rekommendera boken "Så renoveras Torp och Gårdar" också!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 30 maj-07 kl 16:42 »
Lollo
Jag har inte sett huset ditt och kan inte svara på vad du skall göra. Fast jag skulle ha sett det vet jag inte heller om jag skulle ha kunnat svara för det finns gränsfall. Jag vet inte heller hur mycket du menar renovera ovanför govnivå. Det är inte speciellt klokt att renovera grundligt ovanför golvnivå och lämna golvet till senare. Åtmistone skall du ta reda på hur det är byggt och att det inte fins röta eller mögel.

Litet allmänt om gamla golv. Jag är bara en ung byggare själv men jag har varit med och renoverat en del och blivit lärd av demn med mera erfarenhet.
Tre vanliga golvkostruktioner från förr, det finns flera:

1 Plankgolv på jord. Plankorna ligger på nedgrävda vasor(bjälkar). Jorden ligger mot nedersta stockvarvet, ibland med näver imellan.

2 Enkelt plankgolv med luftrum under och mullbänkar(jordvallar) mot ytterväggarna för att isolera mot kölden från stenfoten. Vasorna ligger med ändorna i mullbänkarna. Jorden ligger mot nedersta stockvarvet, ibland med näver imellan.

3 Torpargrund (alla vet väl vad det är?)

Nummer 1 och 2 bygger på principen att golvet är otätt och utan plastmatta. Då vandrar fukten upp i huset innen den hinner göra för stor skada. Ofta lade man in plankorna löst för att det skulle vara enkelt att ta upp golvet och reparera. Man räknade med att ta upp golvet med 20-30 års mellanrum och kanske byta vasor. Syllvarvet ruttnade ofta men på den tiden hade man ofta bara timmerväggar så det var inte så svårt att byta sytllvarv efter 50-100 år. Man hade golvkallt i stugorna men det var man van med.
Då man sätter plastmatta eller lackar på ett sådant golv slutar det att torka uppåt och då börjar allt ruttna snabbare. Ofta märks ingenting innan man trampar igenom.
Exempel 1:
En kamrat bor i ett gammalt hus som är byggt på resvirke och har mullbänkar i golvet. Han märkte ingenting innan väggarna började bulna 1/2 m upp. Fukten hade vandrat genom mullbänkarna in i väggarna där den lämnade i sägspånsfyllningen. Syllen och nedersta metern av stolparna var genomruttna och väggen började bulna då stolparna knäcktes. Det är ett under att inte hela huset rasade. Han fick bråttom att riva upp alla bärande väggar nertill och byta stomme.
Exempel2
Jag har varit med och skyfflat ut mullbänkarna ur ett timmerhus byggd 1879. Nedersta varvet var friskt bakom nävret. Vi bytte 2 korta stockar i hela huset.

Enligt vad jag har sett och vad jag har hört från de som har mera erfarenhet så är torpargrund det enda som verkligen fungerar poå lång sikt i ett gammalt hus. Jag kan förståss ha fel.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 maj-07 kl 17:02 »
Enligt vad jag har sett och vad jag har hört från de som har mera erfarenhet så är torpargrund det enda som verkligen fungerar poå lång sikt i ett gammalt hus. Jag kan förståss ha fel.

Beroende på vad man tycker är lång sikt kanske. Vi hade tidigare ett hus från 1700-talet med mullbänk. Golvet i ett rum var uppruttet på grund av en läckande hängränna i kombination med plastmatta. Det golvet hade inte klarat sig oavsett konstruktion. Golvet som grannen bytte mot betong var 80 år gammalt.

Jag fick intrycket att så länge fyllningen under golvet inte är blöt och man inte lägger på plastmatta är mullbänk en mera hållbar konstruktion än man skulle tro.

Mullbänk skall för övrigt inte vara ventilerad. Det är tydligen viktigt.

drömmer

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 maj-07 kl 18:05 »
Torpargrund är en konstruktion som bygger på att det eldas varje dag så att murstocken värms upp och den värmer i sin tur upp utrymmet under huset. Många har idag problem torpargrunden dels på grund av att el infördes (=man slutade elda varje dag) och dels på grund av att husen står tomma (=det eldas inte alls).

Det är också som någon redan har sagt inte så bra att lägga in en plastmatta som inte är fuktgenomsläpplig. Fukten som vill vandra uppåt tvingas då att stanna kvar i grunden och fuktproblem kommer.

Det finns egentligen ingen grund som fungerar perfekt, alla grunder kräver att man sköter dem och bygger dem på rätt sätt. Eftersom det är både tråkigt och farligt att ha mögel i grunden skulle jag som flera andra här börja med att renovera nerifrån.

Tapio

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 30 maj-07 kl 18:08 »
Så vad jag vill ha är tips om hur vi ska gå till väga. Andras erfarenheter,kunskaper. Ja tips och trix helt enkelt.

Halaj!

du får nog bättre svar om du preciserar dig lite.
ämnet är något...brett kan man säga.

angående boken så renoveras torp och gårdar så tycker jag att den är helt OK. Fast den går inte så mycket in på djupet på saker utan är mer övergripande. Den finns att handla här på alt.nu:
http://alternativ.nu/shop/item_list.php?maingroup=Åters%20bokklubb&secondgroup=Bygga%20och%20Bo

vill du ha mer konkreta tips kan jag istället rekommendera Husets ABC:
http://www.bokus.com/b/9153422996.html

Till skillnad från de andra så tycker jag att du skall köra järnet direkt!
I början så rider man på en tsunami av energi och vilja!
Utnyttja den!
tids nog kommer du ändå att krokna. Trots att du älskar ditt hus så hatar du renoverandet. Du spyr på stukade tummar, damm i luftvägarna hela vägen till lungorna, värkande rygg, tom plånbok mm mm.

//T

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 30 maj-07 kl 23:03 »

Till skillnad från de andra så tycker jag att du skall köra järnet direkt!
I början så rider man på en tsunami av energi och vilja!
Utnyttja den!
tids nog kommer du ändå att krokna. Trots att du älskar ditt hus så hatar du renoverandet. Du spyr på stukade tummar, damm i luftvägarna hela vägen till lungorna, värkande rygg, tom plånbok mm mm.

//T

Men, Tapio om man inte rivstartar så kroknar man inte lika lätt och slipper då flera av de andra problemen också!  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tapio

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 31 maj-07 kl 13:32 »
Halaj!

Min uppfattning är att kroknandet är en tidsfråga. Eller rättare sagt, man kroknar inte utan det hela planar s.a.s. ut. Man försöker att också ha ett liv helt enkelt.
Har man hunnit till 75% av renoverandet när det händer är det ju bättre än att bara ha kommit till 25%.
Det som är positivt med att det inte går för fort är att man ibland hinner ändra sig både 3 och 4 ggr. Vad gäller hur det skall vara i ett givet rum.
De säger att man skall bygga sitt första hus till sina ovänner, det andra till sina vänner och det tredje till sig själv.

Jag har också funderingar på hur man skall planera:
Hur man BORDE göra
Man skall sätta sig med papper och penna och klura ut vad som behöver göras och i vilken rangordning. Det viktigaste först naturligtvis.
Man skall se vad som kan göras parallellt och vad som måste göras i serie.
Man skall sätta upp en tidsplan för allting.
Man skall ha regelbundna uppföljningar på tidsplanen. Och reda ut varför den inte hålls.
Man skall revidera sin plan med jämna mellanrum allteftersom.
Man skall hålla hårt på tidsplanen. Annars går planen överstyr.
OCH MAN SKALL HA EN KICKOFF-KVÄLL!!!!!
På det hela taget borde renoveringen skötas så som man sköter projekt ute i näringslivet.

Hur JAG har gjort.
Inga tidsplaner. Ingen uppföljning. Jag gör det jag tänker/retar mig på mest. Inte det som är viktigast.
Ett ex.: när jag flyttade in fanns det inget vatten i huset. Borde ju vara prio ett eller hur?
Jag hade ett gammalt nerslitet furubord i köket. Jag gick och retade mig på att det var så jackigt och repigt så jag la ner en massa tid på att slipa ner det istället för att driva vattenfrågan. Vettigt? Nej, men jag såg det där bordet varje dag och var bara tvungen att fixa det.
Min slutsats: gör det du VILL och inte det du BORDE.

Förresten så sa gamle Artur Schopenhauer att man ändå inte kan övervinna sin egen vilja hur mycket man än försöker.

//T

A.Viking

« Svar #14 skrivet: 31 maj-07 kl 14:22 »
O.K , Tapio! visst kan man göra en spontanrenovering vartefter problem o önskemål dyker upp , MEN jag tycker likafullt att man måste se på de bärande delarna först o se om någonting där kräver en direkt insats ;
1: Taket , är det tätt , hur ser anslutningen vid skorsten ut?
2 : Grunden och golven
3: Timmerstomme : hur ser syllen ut . Rötangrepp på stockar ? Går utmärkt att byta ut delar som är dåliga.
4: Fönster , i vilket skick / renoveringsbehov
5 Murar , går det att elda i spisarna? Har en sotare provtryckt ? ( vid en ev. brand gäller inga försäkringar om man eldat utan besiktning)
6 El, - många gamla eldragningar är livsfarliga
7 Vatten o avloppslösningar, vilken standard har de och vad har familjen för behov?

SEDAN kan man ägna sig åt trivselrenovering , färgval golvmålning, inredning o.s.v.

Anser Viking , som själv ägnat 5 år åt att renovera ett timmer-ruckel till beboeligt skick!  ;)
« Senast ändrad: 31 maj-07 kl 17:31 av A.Viking »

Tapio

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 31 maj-07 kl 16:12 »
Halaj!

Skall man sätta upp en priolista så tycker jag att vatten är nr. 1
Som ovan: kolla att taket är tätt.
Och också att centralvärmesystemet inte läcker nånstans.
Likaså vatten och avloppsystem.
Och inte att förglömma: hela tomtens dränering.
Hittar man en fuktskada måste man försöka se om den är färsk.
Det kan ju vara så att t.ex. taket har läckt för länge sedan, men har blivit åtgärdat.
Den hittade fuktskadan kanske inte var så allvarlig att det krävdes byte av material.

//T, som själv ägnat 6 år åt att renovera ett timmer-ruckel till beboeligt skick!

A.Viking

« Svar #16 skrivet: 31 maj-07 kl 17:30 »
Tapio ! vi som ägnat oss åt att renovera timmer-ruckel under ett flertal år , kanske skulle satsa på att tillsammans genomföra en renoveringskurs , för medlemmarna på alternativ?  ;)

Viking

Tapio

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 31 maj-07 kl 19:19 »
Halaj!

Ofyfan!
Näee. Jag har många färdigheter, men räknar inte snickeri som en av dem.
Så mycket som jag har klantat mig här skulle jag kanske kunna hålla en kurs i hur man inte skall göra saker och ting.  :P

Mina kunskaper rör mer metalljobb. Tyvärr efterfrågas aldrig kunskaper i svarvning, svetsning, fräsning mm. på detta forum.

//T

Marm

« Svar #18 skrivet: 04 jun-07 kl 10:42 »
Tack!! till alla som vill hjälpa.

Har fått en hel del att tänka på.

Oroar mig lite för er som har svarat och säger att ni har hållit på i flera år. vad jag då undrar är hur har ni jobbat?? har ni renoverat 100% eller lite då och då?
Vi har ju en önskning att komma in i huset till vintern.

Vårat hus är helt obeboligt, ingen har bott där sedan 50-60-talet
och då hade han som bode där ingen el, inget avlopp, inget rinnande vatten. Det är timmerstomme på nedre plan och en oinredd övervånging med regelverk. Men allt verkar ha varit ordenkligt byggt på sin tid.

Efter vad jag har hört och läst så kommer vi att börja med taket och sedan ta golvet. Fast jag tror som några sa att det är viktigt att ta det med ro och försöka ha roligt, inte stressa och måsta.

Tror att jag kommer göra många fel jag också men tillsammans med er kanske vi kan minimera dom  :)
så ni får gärna fortsätta att diskutera och skriva inlägg, så hörs vi.

Önska mig lycka till

Peace
/Magnus
Le mot världen och världen kommer att le mot dig.

Tapio

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 04 jun-07 kl 22:53 »
Halaj!

För mig har det varit olika. I början när jag flyttade hit hade jag inget jobb, utan levde på sparade pengar från oktober –01 till mars -02. Då slet jag tills kroppen sa stopp varje dag.
När jag sedan fick ett 40 timmars jobb så blev det ju mest på helgen jag fick tid.
Jag måste tillägga att de första två åren jobbade jag med tomten all tid jag kunde vara utomhus och jobba. Jag har flyttat kubikvis med jord för hand. Jag har släpat tonvis med sprängsten för hand.
Hussnickerierna har jag mest hållit på med på vintern när det ändå är mörkt och kallt ute.
Det var kanske efter 3 år som jag började att försöka ha ett liv. Satte på TV:n ibland. Läste en bok. Ringde vänner och bekanta. Sånt som folk gör.  :)

Om ni kan flytta in till vintern beror ju också på vilken standard ni kräver.
Man kan leva utan el, avlopp och rinnande vatten. Det enda man måste ha är värme.
Jag utgår från att det finns någon form av vedeldning.
Det första du måste göra är att tryckprova skorstenen. Ring den lokala skorstensfejarmästaren. Det är bra om du gör det hyfsat snabbt, för om den inte klarar testet så har du ju lite tid på dig att fixa det innan vintern.

Det som är jobbigt med att vara utan el och VA är att det känns som om all ledig tid åtgår till att hålla huset och sej själv varmt, att hålla sej själv och sina kläder rena och att ha mat i magen. Det blir lixom ingen tid över till annat än basfunktioner.
Bara att diska blir ett helt kvällsprojekt som suresh beskriver i någon tråd.

Lycka till!!

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 2 användare
Carolina, bonne48

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser