Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Off grid-lösning solceller  (läst 359 gånger)

Jollen

Off grid-lösning solceller
« skrivet: 20 sep-20 kl 06:54 »
Jag tänker sätta upp en off grid-solcellssystem i min stuga och tar gärna lite input.

Panelen är inköpt (fick den mkt billigt) 320 W, monokrystall, 24 V.

Till det tänker jag Clas Ohlsons batteriregulator 12/24V, med max 10 A och max 50 V spänning.

SMF batteri 80 Ah, 50% DOD, 12 V

Äkta sinus spänningsomvandlare, Tectake, 12 V till 230 V, 1500 W (kortare perioder 3000 W).

Frågan är om det blir problem med att ha 24 V panel då både batteri och spänningsomvandlare är för 12 V, eller löser sig allt tack vare regulatorn?

Hur stora säkringar tror ni skulle vara bäst och var i systemet ska de placeras (Solcell > regulator > batteri > spänningsomvandlare)?

Om det finns någon som har installerat en liknande off grid-lösning så är jag idel öra.

torbjorn

• Medelpad
SV: Off grid-lösning solceller
« Svar #1 skrivet: 20 sep-20 kl 08:36 »
Förmodligen har regulatorn en inbyggd DC/DC-omvandlare, så att solcellen belastas till dess optimala arbetspunkt oavsett vad det råkar bli för spänning över den, och så ser regulatorn till att hålla lämplig spänning för batteriet på andra sidan.

Om du tänker utnyttja växelriktaren fullt och ta ut så mycket som 1500 W, så bör du nog ha större batterikapacitet så det inte blir så (förhållandevis) hög urladdningsström, på så sätt ökar batteriets livslängd och du kan få systemet att fungera drägligt även då batteriet börjar vara gammalt och i dåligt skick.
Ännu bättre är det om du går upp till en högre spänningsnivå på likspänningssidan, så blir det också mindre problem med spänningsfall, du klarar dig med mindre kabelareor osv. T ex 48 eller 110 V istället för 12 V.
Ta också en funderare på om du har någon växelströmsdriven utrustning som verkligen kräver ren sinusspänning.  En enklare växelriktare som lämnar trappstegsspänning brukar både ha bättre verkningsgrad och vara billigare, driftsäkrare och lättare att reparera än en sinusväxelriktare för samma effekt.

När det gäller avsäkring av systemet så bör du i första hand följa anvisningar som följer med spänningsregulator, växelriktare mm.  I övrigt gäller samma regler som i alla elinstallationer - välja säkring med hänsyn till kabelarea och utlösningsvillkor (i varje punkt måste kortslutningsströmmen vara tillräckligt hög för att en stum kortslutning ska lösa säkringen inom 2 sekunder).

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 20 sep-20 kl 19:46 »
Följdmoderering

En kabeldiameter anges i mm, medan area anges i mm². En som inte kan skilja på de två begreppen ska man inte ta på alltför stort allvar. För övrigt är ju det inget problem i praktiken, man kan mycket väl göra areaändringar t ex genom skarvning längs vägen.
« Senast ändrad: 20 sep-20 kl 20:16 av torpjens »

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 sep-20 kl 20:17 »
 (:)  Städat bort inlägg utanför ämnet. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Jollen

« Svar #4 skrivet: 20 sep-20 kl 20:43 »
Tack torbjorn för utförligt svar!
Jag behöver äkta sinusvåg, då jag tänker kunna jobba i stugan och behöver min dator inkopplad, likaså ladda telefon.

Utöver det är det mest till belysning. Inga planer på att ha kyl eller micro. Kaffebryggare vore gött dock.

Fick för övrigt kommentar från annat håll om att regulatorn klarar max 240 W. Men kan det stämma? Regulatorn har 10 A,

Om uppgiften stämmer. Kan det bli ett problem utifrån att panelen går upp till 320 W?
« Senast ändrad: 20 sep-20 kl 21:11 av Jollen »

JohanGunnar

• Småland
« Svar #5 skrivet: 20 sep-20 kl 22:28 »
Du kan ju fundera på om du verkligen behöver 230V och sinusvåg.
Kan du istället omvandla direkt från 24V till apparaternas spänning så borde det bli mer energieffektivt.
Bara en tanke.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 20 sep-20 kl 22:53 »
Det är ju trevligt att kunna använda 230 V för möjligheten att använda utrustning som tillverkas i stora serier. Det jag skulle tänka på är tomgångsförluster och backup. Om man kör en liten, t ex 300W inverter som grund för laddning och lyse, och har en 1500W som bara slås på då mer kraft behövs så räcker batteriet längre. Och skulle den klena gå sönder så går det ju att köra på den kraftigare.

Om man skall få batterier att hålla länge så skall man titta noga på laddregulatorn. Kan vara värt att gå upp lite i pris om den laddar snällt.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 21 sep-20 kl 07:52 »
Tack torbjorn för utförligt svar!
Jag behöver äkta sinusvåg, då jag tänker kunna jobba i stugan och behöver min dator inkopplad, likaså ladda telefon.

Utöver det är det mest till belysning. Inga planer på att ha kyl eller micro. Kaffebryggare vore gött dock.

Fick för övrigt kommentar från annat håll om att regulatorn klarar max 240 W. Men kan det stämma? Regulatorn har 10 A,

Om uppgiften stämmer. Kan det bli ett problem utifrån att panelen går upp till 320 W?

En dator eller telefonladdare bryr sig inte om kurvformen hos växelspänningen. De har alltid switchade nätdelar, där spänningen först likriktas och glättas innan den hackas upp igen. De fungerar till och med bättre på fyrkantvåg eller trappstegsspänning med en plan "topp" på kurvan, än på en ren sinusspänning.
Om du inte använder stationär dator utan laptop, så är den bästa lösningen att du skaffar en billaddare till den (alltså 12 V DC in, och den spänning datorn ska ha (vanligtvis omkring 19 V DC) ut.  Samma sak med mobilladdare.

De prylar som verkligen kräver sinusspänning, är vissa slags elmotorer (framför allt enfas asynkronmotorer med startkondensator), samt utrustning som regleras på ett eller annat sätt med tyristorer eller triacs (dimmers för glödlampor, en del elverktyg och dammsugare som är varvtalsreglerade eller har mjukstart, vissa svetsar, en del tjock-tv från 70-talet). Gammaldags lysrörsarmaturer med drossel och glimtändare brukar också gå bäst på sinusspänning. Moderna armaturer med elektroniskt drivdon bryr sig vanligtvis inte om kurvformen. Men i ett offgrid-sammanhang är ju LED ändå att föredra för belysning, och i den världen är tillgången på drivdon för 12 V-matning mycket god.

Troligen sköter regulatorn om att strömbegränsa sig själv så det inte är något problem. Det är dock en sak som nasaren som säljer regulatorn förmodligen inte har en aning om, man måste själv plocka isär den och undersöka konstruktionen för att avgöra den saken. Det gäller dock att solcellen, då den är obelastad, aldrig kan lämna högre spänning än vad regulatorns ingång tål.  Typiskt är en solcells tomgångsspänning maximalt ungefär dubbla märkspänningen, och man kan räkna med att dess kortslutningsström är ungefär dubbla märkströmmen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 9 användare (1 dolda)
Lysew Foto, DolbyAtmos, Lasse-hatten, malarmaster, Radar, Banelinjen, alternaiv, Bösahusarn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser