Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Navare  (läst 655 gånger)

KimJarl

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
Navare
« skrivet: 09 aug-20 kl 00:47 »
Har hittat två spiral-navare med 40 mm och 41 mm i diameter. Tänkte använda dem till att borra ur hål vid krympburktillverkning. Vad jag förstår så är det skruven som drar borren nedåt? Men det fungerar inte med dessa två. Trots både normalt och hårt tryck så får jag inte de att skära mer än ett varv. Antar att de behöver slipas men funderar om jag gör något fel. De är ju i grövsta laget....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 10801
    • Östergötland
SV: Navare
« Svar #1 skrivet: 09 aug-20 kl 09:47 »
Svårt att missa att man skruvar åt fel håll ;)

Tror att de är slöa. Slipa så skall du se att det går bra. Ibland kan man få ett spån under skäret som borret glider på, då går det inte bra.

KimJarl

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
SV: Navare
« Svar #2 skrivet: 09 aug-20 kl 10:26 »
Nej, fel håll blir svårt  :D

Har aldrig slipat förr och vet inte hur jag ska gå till väga. Några tips/idéer?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 10801
    • Östergötland
SV: Navare
« Svar #3 skrivet: 09 aug-20 kl 11:54 »
Jag tycker det är enklast med diamantbrynen, men snobbarna/proffsen har förmodligen andra åsikter. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/knivar/brynen/diamantbrynstalset-120059/

Jag använder liknande till knivar, saxar, stora borr, yxor, lien mm och det fungerar bra. Skall man ha superskärpa går det förstås att läsa på och bli riktigt duktig.

KimJarl

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
SV: Navare
« Svar #4 skrivet: 10 aug-20 kl 23:53 »
Tack för svar! Får införskaffa några sådana och prova då  :)

TW

  • Inlägg: 2652
    • Finland
SV: Navare
« Svar #5 skrivet: 11 aug-20 kl 06:41 »
Jag vässer mina navere med fil.

Då skruven blir nött och litet rostig kan det löna sig ibland att rensa ur och kanske rentav fördjupa gängan med en liten trekantfil.

Skären skall vässa på insidan med rundfil eller frekantfil. Börjar man vässa på utsidan med något jäkla diamantbryne blir skärvinkeln fel och borren går inte ned i träet. Man kan ta något tag på utsidan med diamantbryne eller en enkelhuggen flatfil för att få bort rost och andra ytskador men då gäller det att hålla exakt rätt vinkel annars är navaren förevigt förstörd.

Navare vill inte riktigt dra in sig i ändträ. Där gäller det verkligen att skruven är i skick och skären rätt vässta. Dessutom måste man trycka på riktigt hårt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 10801
    • Östergötland
SV: Navare
« Svar #6 skrivet: 12 aug-20 kl 10:17 »
Ja, vinklar är alltid viktigt när det gäller skär, så vill man slippa problem så håller man sig på insidan.

Varför gillar du inte diamantbrynen TW? Någon anledning förutom att de inte är tidsenliga?

TW

  • Inlägg: 2652
    • Finland
SV: Navare
« Svar #7 skrivet: 29 aug-20 kl 17:55 »
De diamantbrynen jag har sett brukar ha fel form för att komma åt insidan/översidan av skäret utan att ändra vinklarna.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser