Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äpple, behöver sorttips: fast, syrligt och robust  (läst 189 gånger)

chicketiwowow

• Dalsland
Äpple, behöver sorttips: fast, syrligt och robust
« skrivet: 01 aug-20 kl 22:07 »
Behöver hjälp med att välja sorter för nya äppelträd!

Jag gillar äpplen med mycket syrlighet och mycket äppelsmak och låg sötma. Köttet måste vara fast och krispigt, inte alls mjöligt.

Också bra om trädet blir stort och är tåligt mot sjukdomar. Och om äpplena klarar att lagras (men inte måste lagras innan de blir goda).

Det behöver vara härdigt för zon 3.

Så svårt att leta bland beskrivningar av sorter... Nån som känner till nån sort som passar mina önskemål?

torbjorn

• Medelpad
SV: Äpple, behöver sorttips: fast, syrligt och robust
« Svar #1 skrivet: 01 aug-20 kl 23:36 »
Kanske Gyllenkroks Astrakan eller Sävstaholm?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 02 aug-20 kl 09:13 »
Det här äpplet hade jag i en trädgård i sundsvall. Det har en god syra. Men i sundsvall så går norrgränsen och äpplena mognade inte på trädet utan fick läggas in på vinden och mogna efter. ca jultid var lagom. https://sv.wikipedia.org/wiki/Wealthy

Du bodde ju i zon 3 så är nog enklare, tittar du på de äpplena som pollinerar wealthy så finns tex filippa och risäter som också är lätt syrliga.

kretslopp

• 68 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 02 aug-20 kl 09:42 »
Vårt bästa äpple är Ingrid Marie. Ett gott hållbart äpple som gett skörd alla år. Vi har det bara på ymp, men dom ymparna är dom friskaste.
kretslopp

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 02 aug-20 kl 13:14 »
Det här äpplet hade jag i en trädgård i sundsvall. Det har en god syra. Men i sundsvall så går norrgränsen och äpplena mognade inte på trädet utan fick läggas in på vinden och mogna efter. ca jultid var lagom. https://sv.wikipedia.org/wiki/Wealthy

Du bodde ju i zon 3 så är nog enklare, tittar du på de äpplena som pollinerar wealthy så finns tex filippa och risäter som också är lätt syrliga.

Båda sorterna har fungerat bra i min närhet just i Sundsvall. Ett Gyllenkroks Astrakan finns fortfarande kvar i föräldrahemmets trädgård, det är lite egenartat genom att det blir högst olika storlek på äpplena - allt från "fullstora" äpplen till nyponstorlek.  Sävstaholm har funnits i den trädgården, men det trädet drabbades av röta och dog för något tiotal år sedan. Ett gammalt Sävstaholmsträd fanns i trädgården vid ett ödehus söder om Sundsvall, det gav bra skörd trots total brist på omvårdnad tills det (och huset) strök med pga ett vägbygge för en del år sedan.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 02 aug-20 kl 13:29 »
Vet inte varför du citerar mig i ditt inlägg då jag om du läser inlägget överhuvudtaget inte nämner något av de äppelsorter du beskriver. Jag nämner ett äpple som heter welthy om du kollar på länken samt ett par av de sorter som passar ihop med det.Jag svarade inte på ditt inlägg utan svarade TS inlägg

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 02 aug-20 kl 22:03 »
Ursäkta, jag läste inte ditt inlägg tillräckligt noga. Läste "Det" istället för "Det här".

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 11 användare (3 dolda)
helenam, bergh, LimJans, Ek, Carolus, Hönshjärna, anlet, Ping

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser