Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.  (läst 345 gånger)

At_The_Busstop

• Västergötland
Vi funderar på att skaffa hem en mindre grupp ankor inom kort.
Har länge tänkt på höns, men det faller väl egentligen på för mycket löneslavande och för mycket annat att göra för att hinna bygga den där perfekta hönsgården med hus som finns i tankarna. Fick för oss att en liten pyttegrupp ankor kan vara enklare att hålla och framför allt bygga iordning till som ett helgprojekt innan semestern.

Vi bor på landet och har en inhägnad trädgård på 2500m2 (gunnebo och smårutigt fårnät). Buskage runt större delen av tomtgränsen, och framför allt ut mot den ganska vältrafikerade vägen. 
Enda grannen har en lösgående katt. Närmaste vatten är dryga 150m bort och syns inte från huset, utan ligger bortom en skogsdunge.
Visst finns det rovfågel, men det är ju inte så man ser dom härja runt på gården trots en myriad småfåglar i holkar och på fågelbord.
Vi har robotklippare, det kanske ställer till stora problem?

Vi är på det klara med hur hus, matplatser och damm ska ordnas. Hur gör man med rastgård?
Klarar de sig med en inhägnad av kompostnät den första tiden tills dom lär sig var maten finns, eller ska man behöva bygga med nättak och ståhöjd för oss tvåbeningar med?

Tankar emottages hemskt gärna.
Vore ju fantastiskt kul att hinna ordna med hus och hem för att skaffa ankorna lagom till semestern drar igång om en månad.

Efwa

• Uppland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #1 skrivet: 28 jun-20 kl 19:33 »
Se till att kolla bestämmelserna angående mått för ankhus. För jag antar att ni ska ha ett då de inte kan var ute hela året.

De behöver mycket större per individ än höns så bara så där mellan tumme och pekfinger skulle jag säga att 3 ankor behöver större än 15 höns.

Så hinner man inte bygga för höns så är det svårare att hinna bygga till ankor, hur liten gruppen än är.

At_The_Busstop

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 jun-20 kl 20:41 »
Se till att kolla bestämmelserna angående mått för ankhus. För jag antar att ni ska ha ett då de inte kan var ute hela året.

De behöver mycket större per individ än höns så bara så där mellan tumme och pekfinger skulle jag säga att 3 ankor behöver större än 15 höns.

Så hinner man inte bygga för höns så är det svårare att hinna bygga till ankor, hur liten gruppen än är.

Tack för input.

När det blir höns så är det helt enkelt så att vi kommer bygga ett uthus för att kunna hålla en större flock om 25 individer eller så. Till det en rastgård på dryga 200m2 varav en del med tak.

3 ankor torde vara enklare att till, framför allt när allt utom den eventuella rastgården mer eller mindre finns färdigt.
Vi tänker oss helt enkelt ett lågt hus med öppningsbar sida för skötsel och mockning.

Jag antar att jag borde ställt frågorna ”är det rimligt att ha ankor utan en inhängnad rastgård med våra förutsättningar?” och ”funkar det annars med en rastgård på 10-15 m2 om dom får komma ut på promenad nån timme om dan?”

Maria Törnquist

« Svar #3 skrivet: 15 jul-20 kl 15:40 »
 Hej,
Vi har fyra ällingar (som växer som ogräs).
De bor i ett hus bestående av 3 pallkragar på höjden, tillbyggt tak som är regntätt och en öppning, som vi bommar igen på natten, totalt ca 1,1 kvm. Det är nattvistet i sommar. Till vintern om ingen vill förbarma sig över dem, har vi isolerat ett fd hönshus som är minst 7 kvm.
Vi har en barnbassäng (med glassmotiv  ;) ) och en hage som är ca 3 meter bred och ca 7 meter lång.
Det var inte meningen att vi skulle ha ankorna men de blivande ägarna backade, så det var bara att fixa till det hela!
Nu bor det hos oss, fyra stycken Pekingankor de har en till ras i sig som jag inte minns namnet på men den börjar på c, så mycket vet jag.
Vi har inget reningsverk i dammen, så den tömmer vi då och då, när det blir för grumligt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 jul-20 kl 10:29 »
Ankor är jobbigare än höns. Ankor kan vara tjuriga och inte flytta sig för en robotklippare, och de stora fötterna kan hamna under. Ankor vill ha vatten.

Tror inte man skall välja ankor som ett enkelt substitut för höns i väntan på.

Men kul är de :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 9 användare (1 dolda)
carusogugge, Ett svart får, Lena III, imlo, eribi, Palle500, Hylsan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser