Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen sitter bara på pinnen  (läst 1285 gånger)

Henson

  • Inlägg: 2
    • -
Hönsen sitter bara på pinnen
« skrivet: 17 maj-20 kl 20:59 »
Köpte 3 höns, tyska dvärgar, av en uppfödare i februari. En visade sig vara en tupp, började gala plötsligt, så fick den utbytt. Hönsen har inte velat gå ut i hönsgården sen inflytt. De är mycket svåra att hantera. Flyger lätt i väg om de kan. Tagit ner en från hustaket....Går in och mockar då flyr de ut direkt men kommer in så fort jag går därifrån och sitter på pinnen. En av hönsen har legat på ett ägg och ruvat det i ca 30 dagar tills jag tog bort det. Ingen värper. Känns som dessa höns aldrig kommer att få tama, få ut i hönsgård och interagera med vilket känns tråkigt då det var det jag såg fram emot. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu då det enda jag gör är att ge vatten/mat, mocka, öppna luckan. De sitter bara inne på sin pinne.....

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hönsen sitter bara på pinnen
« Svar #1 skrivet: 17 maj-20 kl 21:23 »
Hur gamla är de nu? Jag gissar att de är maskinkläckta? De har förmodligen inte fått en riktigt hönsuppfostran av en mamma, och därför uppför de sig såhär.
Lösningen kan vara att skaffa en tupp till dem, gärna av dvärgras, som kommer från en tamare flock. De kommer antagligen bli dödsförskräckta till en början, men när de vant sig kan en tupp agera flockledare och lära dem hur saker och ting går till.
Om du bor i tättbebyggt område och kommunen förbjuder tuppinnehav, får du istället skaffa en eller ett par vuxna höns från en fungerande flock. De kan säkert locka dina hönor till ett mer normalt hönsliv.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Henson

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Hönsen sitter bara på pinnen
« Svar #2 skrivet: 19 maj-20 kl 21:02 »
Tack för svar. Bra tips med tupp, har också tänkt på tupp. Det går att ha här, men grannarna kanske blir sura. Kanske vuxna hönor kan funka, en annan ras då kanske? Samma storlek kanske.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hönsen sitter bara på pinnen
« Svar #3 skrivet: 20 maj-20 kl 21:24 »
Hur ser din hönsgård ut, storlek, inventarier osv?

Kan ju vara så enkelt att det är skittråkigt ute.

Sen är det ju väldigt lite hanterade utav människor som det verkar, om de nu är maskinkläckta som ovanstående skriver så är min tanke att de borde vara lite mera människopräglade, men det är inte helt troligt att deras mor varit lika "vild" som dina höns nu verkar vara.
Dessutom är det inte helt ovanligt att dvärghöns har lite mera vilt beteende i sig.

båten

  • Inlägg: 9
    • Södermanland
SV: Hönsen sitter bara på pinnen
« Svar #4 skrivet: 21 maj-20 kl 01:29 »
Om jag vore du, så skulle jag ta mig tid att umgås ganska mycket med dem. Försiktigt, inte påträngande nära, utan på avstånd.O m du inte redan gjort/gör det, förstås.  Sitta och tala lugnt och vänligt till dem, bara vara där en stund varje dag. Med lugna rörelser och positivt själsinnehåll , då borde de vänja sig och lugna sig, Höns tycker ju normalt om mänskligt sällskap. Känner ej till dvärghöns dock, det är mer allmänt. Ha dem i mina tankar vid andra sysslor, sända positiva tankar av olika slag till dem. KaNSKE TALA TILL HÖNSENS GRUPPSJÄL , FRÅGA VAD DE BEHÖVER, HUR DE KÄNNER DET. ALLT POSITIVT INTRESSE OCH OMSORG KOMMER FÖRR ELLER SENARE ATT HA VERKAN.
Ge dem färskt grönt gräs att äta varje dag, det borde ge energi också.
Ha ingen mobiltelefon och WiFi, Smart mätare nära dem.
Lycka till,

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hönsen sitter bara på pinnen
« Svar #5 skrivet: 22 maj-20 kl 06:07 »
Tack för svar. Bra tips med tupp, har också tänkt på tupp. Det går att ha här, men grannarna kanske blir sura. Kanske vuxna hönor kan funka, en annan ras då kanske? Samma storlek kanske.
Om du (eller snarare ditt hönshus) inte bor precis 4,5 meter från grannhuset, brukar ljudet av en galande tupp vara uppskattat på landet. Det är många som sagt till mig att de tycker det är mysigt och "hör till".
Du behöver inte ha höns av samma ras om du inte vill, det går även bra att blanda storlekar på höns i samma flock. De där små dvärghönsen har en bövla attityd, så de brukar inte ha några problem med de större hönsen.
Sen är det ju väldigt lite hanterade utav människor som det verkar, om de nu är maskinkläckta som ovanstående skriver så är min tanke att de borde vara lite mera människopräglade, men det är inte helt troligt att deras mor varit lika "vild" som dina höns nu verkar vara.
Om dessa hönor är kläckta hos någon som kör i lite större skala, med många kläck i maskinen varje år, är det inte säkert att kycklingarna får så mycket människokontakt. Det kanske bara är någon som slänger till varje kycklinggrupp mat och kollar deras vatten 2 ggr om dagen. Finns där många eller stora grupper med kycklingar blir de därmed inte så särskilt präglade på människor, och därmed också vilda. De har heller inte någon mamma som lär dem att "vara höns".
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

860 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser