Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Hälsingland Kollektivet Ljusbacken söker nya Ljusbackare  (läst 489 gånger)

RebeccaEA

• Uppland
Hälsingland Kollektivet Ljusbacken söker nya Ljusbackare
« skrivet: 15 aug-19 kl 13:39 »
Hej!
Till hösten får vi lediga boenden på gården och vi letar nu efter människor som vill bo, leva och samarbeta med oss.
Ljusbacken är ett kollektiv utanför Delsbo, Hälsingland, fyllt av liv och rörelse nästan jämt. Gården består av 2 stora boningshus, 2 mindre stugor och ladugård och växthus. På gården bor ett 20-tal vuxna och barn i blandade åldrar. Vi äger gården gemensamt genom en förening som alla boende är medlemmar i och vi har tillsammans ansvar för att ta hand om och vårda byggnaderna och marken. Kollektivet är att betrakta som ett individualistiskt kollektiv där var och en har sin egen ekonomi. Det är upp till oss själva hur mycket vi vill dela på måltider och saker, inga fasta regler för sådant finns. Vi driver även ett vandrarhem med två rum som har sin högsäsong sommartid. På gården finns just nu katter, kaniner och höns.
Vi söker dig eller er som vill leva tillsammans med andra hellre än själva. Viljan att ta del i arbete, aktivt initiativtagande, öppenhet och värme är egenskaper vi söker hos människor som flyttar hit. På Ljusbacken ska man vilja bo för att vara del av en gemenskap och bidra med någonting till, oavsett vad det är. Vi anordnar då och då evenemang som vi gärna ser att du vill vara med att driva och vara engagerad i. Det finns hela tiden saker att göra på gården, det finns stora möjligheter att odla och snickra och fippla med saker. Det förväntas att du sköter dina ålagda sysslor, städveckor, eldveckor, sopkörning samt att du förutom detta också har ett öga för övrigt som behöver göras. En vecka varje vår klyver vi veden, den veckan måste alla boenden vara med. På sommaren säljer vi chapati på Delsbostämman, likaså det ett obligatoriskt moment som omfattar ca 3 heldagar plus förberedelser några dagar.
Vi erbjuder boende i en öppen, kreativ, vänlig och vacker miljö. Ett hem att längta till med en gemenskap du inte hittar någon annanstans.

Vi kommer i höst att få 2 boenden lediga.
Lägenhet på 2 rok, norrläge, andra våningen i ”vita huset” söker vi helst två personer till. Lägenheten har kök. Toalett/dusch delas med resten av huset.
Rum: Två sammanhängande mindre rum i ”vita huset” som vi söker 1-2 personer till. Österläge med stora fönster. Kök och toalett/dusch delas med andra boende.

Ansökan görs till sara.scharin@gmail.com och bör innehålla ett tydligt presentationsbrev av dig/er där beskrivning av person, visioner och tankar kring hur livet skulle kunna se ut för dig/er med oss på Ljusbacken. Vi kommer troligen inte att kunna bjuda hem alla som ansöker så brevet är viktigt. Vi förbehåller oss rätten att tacka nej om något inte skulle kännas rätt. Det är viktigt för oss att hitta människor som vi tror att det skulle fungera med. Inflytt sker tidigast i september.

Yvon Asselmeyer

SV: Kollektivet Ljusbacken söker nya Ljusbackare
« Svar #1 skrivet: 16 okt-19 kl 14:35 »
Hej! Jag heter Yvonne och är 58 år.Är boende i en 2:a på södermalm i Stockholm.
Jag har bott i kollektivhus här i stockholm och även på Väddö när barnen var små.Var även med att starta ett föräldrar kooperativt daghem på 80 -talet. Var ofta och hälsade på mindre kollektiv i Näsåker och skogsnäskollektivet och hörde då talas om Ljusbacken.Har varit urtrött på storstadslivet en längre tid nu.  projektet låter jätteintressant. Jag gick en 4 månaders trädgårdskurs på Kapellagården på Öland i min ungdom och har även haft kolonilott 2 år. Jag är ensamstående nuförtiden.
Yrken jag arbetet med en längre tid och har utbildning inom är drama/ mediapedagogik och köksbranchen där jag mestadels varit kockassistent och kallskänka .Jag har även i perioder sålt hantverk som keramik, kasperdockor, stickat mm. Har ingen färdig plan på hur jag ska försörja mej om jag skulle flytta in. Ett alternativ skulle kunna vara att arbeta i Stockholm i perioder eller söka arbete i Hälsingland. Är superintresserad att hälsa på! svara gärna på min mailadress: yvona3@yahoo.se eller ring 0739076253  MVH Yvonne

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser