Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ABS lampan lyser på bilen.  (läst 1188 gånger)

  • Gäst
ABS lampan lyser på bilen.
« skrivet: 29 jun-19 kl 17:51 »
 Felkodsläsaren är rätt svår att begripa. Inte fått något svar än av den dinga apparaten. Jag körde igenom djupt vatten då det var översvämning i stan. Om det kan ha med det att göra..Ska kolla ABS kontakter om jag hinner. Kan börja med ett hjul. Men jag skulle hellre klippt gräs.  Det är oftast flera saker som skulle behöva göras. Men man har inte tid. Ja, jag borde tvätta med. ock göra nya bröd. Men jag kan köpa så länge. Jag skruva på bilen hela dagen ock cykla till stan efter en bildel. Så tiden försvann ordentligt.
« Senast ändrad: 30 jun-19 kl 08:31 av Fixasjälvkille »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1067
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: ABS lampan lyder på bilen.
« Svar #1 skrivet: 29 jun-19 kl 18:04 »
Vad för felkodsläsare?
En del jobbar ju mest med motorfel.

Sensor i bromssystemet kan lätt falla utanför..
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 11143
    • Medelpad
SV: ABS lampan lyder på bilen.
« Svar #2 skrivet: 29 jun-19 kl 18:56 »
Och vad är det för bil (märke, årsmodell osv) ?

Om man misstänker fel på ABS-givare så är det ofta lättast att börja felsökningen genom att lossa kontakten från ABS-styrenheten och ohmmäta vid de pinnar i kontakten där givarna är anslutna (se bilens elschema för att ta reda på denna sak). Om det är induktiva givare så kan man räkna med ca 1 kohm i en frisk givare. Halvledargivare kan vara lite mer svårmätta, men ofta får man ett diodspänningsfall om man har instrumentet ställt på diodprovning och mäter med rätt polaritet. Under alla förhållanden ska det vara oändlig resistans mellan givarkablarna och jord, och alla givare på samma bil ska bete sig likadant.

De billiga "generiska" OBD-läsarna klarar bara av att läsa motorstyrsystemets felkoder, det är nämligen bara det som är standardiserat och lagstadgat (i USA från 1996 års modeller, i EU från 2002). Ska man läsa av för ABS-systemet så krävs det antingen en mer avancerad universalfelkodläsare, eller en som är specifik för ett visst bilmärke. På många lite äldre bilar går det också att få ut ABS-felkoder genom blinkningar på ABS-lampan utan att ha någon särskild utrustning till hands.

MantaMania

  • Inlägg: 56
    • Jämtland
SV: ABS lampan lyder på bilen.
« Svar #3 skrivet: 29 jun-19 kl 19:40 »
Varit ute och googlat igen !!! ;D

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #4 skrivet: 29 jun-19 kl 20:07 »
Mäta är inte lätt. Jag försökte snurra skivorna ock mäta i kontakten om det var nåt som rörde sig på multimetern. Bildoktorn gjorde ju så. Men jag hade ingen framgång med det. Vet inte vad han ställde sin multimeter på.

Det står i felkodsökaren ABS, ock den scannar men får ingen felkod. Biltemaskit...de har nyare nu. Jag vet inte vad det står om min i en gammal katalog för de har jag slängt. Men i manualen står det ABS.


Det vore ju bra att veta vilket hjul det rör sig om.

Jag får fundera vidare. Men det tar sådan tid att komma på lösningen på problem.

En del tejpar för den där ABS lampan så det inte syns något. Men det känns lite löjligt. Besiktningen kan ju knappast gilla det.
Bilen bromsar ändå säger bildoktorn i filmen. Men ABS lär ju vara bra när det är halt.
« Senast ändrad: 30 jun-19 kl 08:31 av Fixasjälvkille »

MantaMania

  • Inlägg: 56
    • Jämtland
SV: ABS lampan lyder på bilen.
« Svar #5 skrivet: 29 jun-19 kl 20:21 »
Ett gott råd....ge upp, åk till någon med RÄTT diagnosverktyg till
Din bil.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1067
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: ABS lampan lyder på bilen.
« Svar #6 skrivet: 29 jun-19 kl 21:34 »
Om det finns misstanke om fukt så kan det ju också ha torkat färdigt.

Ta av batteriet och hoppas att lampan slocknar? Tänds den igen så är det ju läge att få ett svar på vilken sensor som vill ha kärlek.

Att pilla med sånt själv kan ju ta sin tid om jag har fattat rätt. Men nu är ju jag på en väldigt låg nivå inom självhushållningsbilmekanik.
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 11143
    • Medelpad
SV: ABS lampan lyder på bilen.
« Svar #7 skrivet: 29 jun-19 kl 21:41 »
Återigen: Bilmärke, modell, årsmodell ???

Bösahusarn

  • Inlägg: 1067
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: ABS lampan lyder på bilen.
« Svar #8 skrivet: 29 jun-19 kl 22:05 »
Återigen: Bilmärke, modell, årsmodell ???

Vi får väl gissa!

Fiat Panda-86
Det är aldrig för sent att ge upp.

MantaMania

  • Inlägg: 56
    • Jämtland
SV: ABS lampan lyder på bilen.
« Svar #9 skrivet: 29 jun-19 kl 22:24 »
Ge upp....vad hjälper det dig om det nu skulle vara veiron eller en
volvo ? alla använder samma typ av absgivare.
Obd-dosan + app som säljs överallt visar bara miljörelaterade värden och i bästa fall varvtal, temp och lite annat krafs.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1067
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: ABS lampan lyder på bilen.
« Svar #10 skrivet: 29 jun-19 kl 22:35 »
Ge upp....vad hjälper det dig om det nu skulle vara veiron eller en
volvo ? alla använder samma typ av absgivare.
Obd-dosan + app som säljs överallt visar bara miljörelaterade värden och i bästa fall varvtal, temp och lite annat krafs.

Lite olika kan det väl vara beroende på modell?
Jag råkade ut för en fransk automatare som hade ett lite trött bromsok. Då blinkade det till i ABS- och ESP- lamporna när den automatiska handbromsen slog till vid ett stopp i uppförsbacke.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 12076
  • Raka puckar!
    • -
SV: ABS lampan lyder på bilen.
« Svar #11 skrivet: 29 jun-19 kl 22:57 »
Gör en omkoppling i instrumentpanelen via generatorn så att lampan lyser när motorn är avstängd och slocknar när du startar motorn.

Problemet löst.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #12 skrivet: 30 jun-19 kl 08:38 »
Det är en VW Golf Variant 2002. Bensinmotor.1.6. Ursäkta att jag glömde nämna det. Det har varit lite mycket. Tar tid att bena ut tekniska problem. Man vill gärna fixa själv annars lär man sig ju inget. Känns lite slappt att bara åka till verkstaden om man inte kollar runt själv efter felet.


Det där med att koppla bort batteriet har inte funkat.


Felkodläsaren ger ingen felkod på ABS. Biltema 15-1361 DBD11/EDBD+CAN  (de säljer nya modeller nu, Men jag vågar inte köpa en till, 499kr kostar de ock de tar ABS, Men det skulle ju min göra med.)

Problemet med ABS började då jag körde upp bilen på ramper för att greja med avgassystemet. Det var någon signal med har jag för mig. Att den varnade för något. Då trodde jag den varnade för låg bromsvätskenivå.Efterssom bilen lutade.

Den gamla bilen är lite underlig. Speciellt på vintern då man kan höra en varningsignal emellanåt ock lampor på intrumentbrädan blinkar till. Inte jätteofta men det har hänt några gånger. Den har även varnat för låg kylvätska på sommaren. Fast det varit kylvätska i.

Vem vet gamla sladdarna kanske har ärgat. Fast man vill ju att det ska vara ett "riktigt" fel som man kan laga. Ett alternativ är väl att låta verkstaden felsöka via ett bättre felsöknings sätt i en dator?
« Senast ändrad: 30 jun-19 kl 10:45 av Fixasjälvkille »

torbjorn

  • Inlägg: 11143
    • Medelpad
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #13 skrivet: 01 jul-19 kl 07:59 »
Om det är en VW från 2002 så använder du lämpligen VAG-COM eller VCDS för att läsa av felkoder. Den kabel som behövs köper man billigt på Ebay, och äldre versioner av programvaran, som duger bra för en bil av den årgången, är kostnadsfria (följer ofta med på CD när man köper en kabel). Vill man ha en modern VCDS för att kunna felsöka de allra senaste årsmodellerna, så får man betala för programvaran också.

Biltemas felkodsläsare hanterar, som redan sagt i tråden, ENDAST den standardiserade EOBD för motorstyrsystemet (dvs de diagnosfunktioner som är lagstadgade, och som måste fungera på samma sätt på alla bilmärken).  Det finns ingen lagstiftning som reglerar hur diagnosfunktionerna för andra system i bilen (ABS, airbag, klimatanläggning, instrumentering, startspärr mm) ska fungera, där får biltillverkaren (eller systemtillverkaren) bestämma själv.

På en del äldre bilar med ABS (80- och tidigt 90-tal) förekommer det att ABS-systemet faktiskt har diagnosfunktioner för att läsa ut felkoder, men biltillverkaren brydde sig aldrig om att utnyttja det - diagnossignalerna finns inte framdragna till någon kontakt, det togs aldrig fram några diagnosterminaler och det står inget i någon verkstadshandbok om saken.
Istället fick verkstäderna felsöka med multimeter, eller i värsta fall gissa sig fram och provbyta en komponent i taget.
Typiskt för sådana bilar, i synnerhet de där ABS-systemet är tillverkat av ATE eller Bosch, är att ABS-lampan flimrar till strax efter att man har slagit på tändningen, innan den antingen fortsätter lysa eller slocknar. Det där flimret är att ABS-styrenheten skickar ut diagnosdata på den ledning dit lampan är kopplad.

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #14 skrivet: 03 jul-19 kl 17:24 »
Jag beställde 2 ABS sensorer på mekster.se Ska byta en åt gången i fram till att börja med. Överkomligt pris 70 kr st. frakt 59kr. Så får vi se vad som händer. Tog med ett billigt bromsrör bak med. (188 kr billigare än Mekonomen) Har bytt på höger sida bak för det var ärgat/ började läcka... Ska byta vänster bak med.

Har köpt nya luftnipplar bak+fram på Biltema.  Lite billigare där. Ska kolla om magneten fastnar på dem. Köpte en i en  annan affär med. Då var den av brons? eller nåt.+ dyrare.48 kr. st.

Ska förbereda ock spraya WD40 olja på det som ska lossas. Kanske hinner med att mäta lite på avgasröret i kväll. Hitta en skarvmuff på Biltema. Det brötar en del under bilen. Men jag vågar inte lossa nåt i kväll. Det är snart fredag.

I värsta fall får jag köpa en avancerad felkodsläsare.  Men de där superbilliga med blue toth  som går via datorn vågar jag inte köpa om det är svårt att begripa hur man installerar.

Jag grejar vidare..

« Senast ändrad: 03 jul-19 kl 17:31 av Fixasjälvkille »

torbjorn

  • Inlägg: 11143
    • Medelpad
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #15 skrivet: 03 jul-19 kl 19:24 »
Du behöver som sagt inte köpa någon avancerad felkodläsare, det räcker gott med VAG-COM och tillhörande "dum" kabel. De är så pass spridda bland ägare till VW, Audi, Skoda och Seat att det borde finnas någon i din närhet som redan har kabel och installerad programvara.

Under alla förhållanden så bör du ha läst av felkoder INNAN du börjar skruva i systemet, byta givare osv.

Om du ska köpa luftnipplar, så lita inte på katalogrekommendationer utan ta med en av de gamla nipplarna till affären för att jämföra med. Luftnipplar är alltid av vanligt stål, antingen elförzinkade eller också kan de ha någon gulaktig ytbehandling men det spelar ingen större roll.

Om bromsoken är av gjutjärn så brukar nipplarna aldrig vara besvärliga att få loss. Är det aluminiumok så kan de rosta fast desto värre.
Om du ska spraya på rostolja, så gör först ordentligt rent runt nippeln - kör t ex med roterande stålborste i borrmaskin för att få bort lös rost, smuts mm. Spraya sedan på rostolja, vänta ett tag, värm bromsoket nära nippeln med t ex gasollampa med ett munstycke som ger en spetsig låga. Var noga med att inte värma på själva nippeln eller så nära att luftdraget från lågan blåser bort rostoljan. När rostoljan kokar och bubblar runt nippeln är det lagom varmt och dags att försöka lossa nippeln. En sexkantig hylsa (alltså INTE t ex tolvkanthylsa, ringnyckel, öppen nyckel eller skiftnyckel) brukar vara bäst och ger minst risk att dra nippeln rund.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #16 skrivet: 04 jul-19 kl 17:58 »
Jo, jag tog med en nippel till affären så jag fick rätt. Sen en vända till Biltema där var de billigare i 2 pack.  Det senaste är väl keramikpasta i tub till bromsgrejer så de inte ska kärva och rosta fast. Men det har tagit slut väldigt fort på Biltema.


Ja, nipplar var i stål märkte jag. Olika legering på dem.

Har kollat på bakre katalysator, den var rostig upptill. Det var hål där. Borde köpa en ny. Eller kolla skrot i närheten.
Helst vill jag ha precis samma så måtten stämmer. Vet inte om det är lönt att lägga i plåt ock svetsa.

Undrar om man får 500 kr för en kasserad katalysator på Skroten? Om det ryktet stämmer.


Från Bildelar 24 från Tyskland har jag köpt en del bildelar. Väldigt billigt där. Men sist så kom budbilen ända fram till huset med paketet. Rena turen att jag var hemma. För man skulle signera.


Vet inte om det finns någon katalysator billigare någon annan stans. Från Tyskland var det precis strax över 1000 kr.

I går kletade jag i Gungum så gott det gick men det håller ju inte hur länge som helst. Tidigare i sommar kletade jag i sådana där kladdiga aluminiumband på en skarv. Det har hållit ett tag nu.Men det kanske inte håller i längden.  Sommaren är enda vettiga tiden då man ska byta något på avgassystemet. Så ska det bytas får de ske snart.


Nä,jag vet ingen som gillar att meka med bilar. De flesta undviker det. Finns inte ens någon på jobbet som gillar det. De tycker jag är konstig som läser reparationshandböcker innan jag ska somna.


Konstigt om det är 2 katalysatorer på bilen. Lamdasonden sitter i fram på bilen. Vid grenröret ner där. Sen en till under bilen. Med en sladd där med. Aldrig sett en bil med 2 sladdar. Lite märkligt.



torbjorn

  • Inlägg: 11143
    • Medelpad
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #17 skrivet: 04 jul-19 kl 20:49 »
Dubbla lambdasonder finns på praktiskt taget alla bensinbilar från 2001 och framåt (och på en del modeller redan från 1996).
Den främre lambdasonden (närmast motorn) används för att styra lambdaregleringen, den bakre används för att övervaka att katalysatorn fungerar, vilket blev lagkrav i USA 1996 och i de flesta EU-länder 2001.

Dubbla katalysatorer kan förekomma på bilar där det är mycket långt avgasrör mellan motorn och huvudkatalysatorn, då sätter man ofta en liten extrakatalysator så långt fram det går att komma, för att den ska bli varm snabbt efter kallstart och åtminstone ta hand om en del av den avgasrening som behövs. Och bilar med V-motor har ofta en katalysator för vardera sidan av motorn.

Det fanns också på en del amerikanska bilar från 70-talet, för att klara de för den tiden stränga avgaskraven i Californien utan att behöva använda lambdareglering. Det gick till så att motorn fick gå på överfet bränsleblandning, de "feta" avgaserna gick först genom en katalysator som kunde sönderdela kväveoxider (NOx) under de förhållandena, efter denna katalysator späddes avgaserna ut med luft från en luftpump, och de "magra" avgaserna gick vidare till nästa katalysator som tack vare luftöverskottet kunde sönderdela koloxid (CO) och kolväten (HC).

Om en katalysator fungerar som den ska och bilen inte brukar ha några problem med avgasvärdena vid besiktning, så byter man inte ut den utan om det skulle bli rostskador i höljet så svetsar man ihop dem. Lämpligen tar man ner hela avgassystemet (om det går), så slipper man ligga under bilen och svetsa.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #18 skrivet: 04 jul-19 kl 21:17 »
Ok. Tack för svar. Jag gillar att svetsa. Så jag ska försöka ta det på semestern.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #19 skrivet: 05 jul-19 kl 23:33 »
Jag köpte den dyrare felkodsläsaren på Biltema. Den visade att höger ABS sensor i fram var trasig.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #20 skrivet: 10 jul-19 kl 21:32 »
När det gäller den bullrande katalysatorn jag skulle svetsa så har den ju skramlat en hel del. Ja inuti. Jag läste att det är keramik där inne som kan gå sönder. Då blev jag orolig..Jag får nog kolla lite på Katalysator.Vad det finns för några. Min har ingen trekantig fläns framåt underligt nog. Bara en rörskarv. Det förbryllar mig lite. Måste mäta längden ock reda ut en del. Vad som kan tänkas passa.

torbjorn

  • Inlägg: 11143
    • Medelpad
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #21 skrivet: 11 jul-19 kl 22:31 »
Om det skramlar i katalysatorn så är den slut. Antingen för att den har fått en smäll så att keramiken har spruckit, eller för att den har blivit kraftigt överhettad av någon anledning (t ex om ett motorfel har gjort att den har gått länge med misständningar på en eller flera cylindrar, och släppt ut både fritt syre och en stor mängd oförbränd bensin i avgaserna).

Kolla om du hittar något läsbart detaljnummer och/eller tillverkarlogga på din gamla katalysator. Ibland instansat direkt i plåthöljet, ibland på en rostfri plåtremsa som är fastsvetsad i ändarna. I så fall kan du se om det verkar vara ett VAG-nummer, eller om katalysatorn är en piratdel (kanske en billig universalkatalysator som någon snåljåp har bytt till en gång i tiden).

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #22 skrivet: 12 jul-19 kl 21:06 »
Ok. Men den skramla som värst då jag besiktigade för ett år sedan. Men den gick igenom ändå. Sen slog bromsarna lite galet fel i bak.  Men jag lovade att kolla på det. Vilket jag gjort. Dekra är bästa besiktningen där jag bor. Sen Svensk bilprovning. Sist kommer Opus som är ett Vinstgivande företag. De går verkligen in för att leta fel. De tolererar inte den minsta lilla glödlampa som pajat.

Jag provkörde bilen precis. Jag bytte en sensor i fram. Tog mindre än 2 tim. Då letade jag verktyg med på den tiden.
Fick bända+dunka sönder gamla sensor+slå ut den med mejsel. Skiva och broms-ok fick jag ta av. Sen slipa lite i hålet med sandpapper+kopparpasta runt sensorn.   Sen slocknade den där ABS lampan efter 30 meter.
Bra, då har man lärt sig det med.

torbjorn

  • Inlägg: 11143
    • Medelpad
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #23 skrivet: 13 jul-19 kl 23:40 »
Vad hade du för avgasvärden vid besiktningen för ett år sedan? Och har du kvar äldre protokoll och kan se hur de har utvecklats över en längre tid för bilen?
Vanligtvis är ju gränsvärdena för en bil med katalysator 0,5 % CO och 100 ppm HC vid tomgång , 0,3 % CO vid 2500 r/min (det kan skilja lite beroende på årsmodell mm).
En bil där katalysator och allt annat som har med avgasreningen att göra är i perfekt skick, brukar ligga på 0 % CO och max 20 ppm HC.  Om man kan se att värdena har legat lågt länge men steg när katalysatorn började skramla, även om de inte nådde över gränsvärdena, så kan man ta det som ett bevis för att katalysatorn inte är som den ska.

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #24 skrivet: 14 jul-19 kl 16:52 »
Det verkar vara 0.3 avgasvärde 2017 ock 2018. Dekra besiktigade.


Jag kanske borde plocka av katalysatorn ock kolla vad som händer om jag skakar på den. Vad som skramlar. fast nu har den väl inte skramlat så mycket. Men det gjorde den på besiktningen för ett år sedan. besiktningsman trodde någon plåt lossat. Men de plåtarna under bil satte jag fast med nya stjärnbrickor.

Just det , det är en plåt bakom motorn som är lite speciell, Vibrerat loss i ena ändan. Den får jag kolla upp. Har glömt av den lite. Men jag är verkligen skeptisk om den ger ljud i från sig. Speciellt då bilen står still.

För övrigt är det svårt att byta avgasröret från motorn. Så långt ock en krök på det. Sist fick jag såga av fästen för att få det på plats. Sen fick verkstan svetsa dit fästena.


Sen hade jag inget trekantigt fäste på original? katalysatorn i fram. Det var ett rör med 2 klämmor. Köper man nytt avgasrör ock Katalysator så är det trekantigt fäste.


Känns inte så bra att såga av en ny katalysator vid fästet.

Originalstil är väl bra. Jag skulle gärna köpa det. Men inte VW's egna. De kostar nog mycket. Hellre replika typ. Men att få dit avgasröret var ett jättejobb då man bara har pallbockar under bilen. (man skulle ha långa högre uppkörningsramper.) Den kom inte upp så högt.  Ock muttrar vid avgas satt stenhårt då jag kände på dem för ett tag sedan.

Så jag har lite att fundera på. Hur jag ska få dit det ock montera det.

Mekonomens grejer är dyra. Billigare på andra firmor och från Tyskland.T.ex Bildelar 24 eller Autodoc eller vad det hette. Har beställt grejer där förr.

Fast pris vore ju intressant med om man skulle lämna in det. Men kör de med dyra delar blir det ju dyrt. kanske mer än bilen är värd.  Jag gillar ju att byta saker själv. Man brukar ju inte vara helt handfallen med att skruva.

Kanske jag borde lugna mig ock ta av katalysatorn ock undersöka den på semestern om en vecka. Innan jag beställer nåt. Jag ska kolla runt på priser så länge och vad de har för nåt.

Ja ungefär så är läget .
« Senast ändrad: 14 jul-19 kl 17:01 av Fixasjälvkille »

Skogsvilde

  • Inlägg: 12076
  • Raka puckar!
    • -
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #25 skrivet: 14 jul-19 kl 18:50 »
Gör det lätt för dig.
Åk in och få arbetsorder då vet EU om dom tycker att dubbla byta den.
Har du tur behöver du inte röra ett endaste finger.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

torbjorn

  • Inlägg: 11143
    • Medelpad
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #26 skrivet: 14 jul-19 kl 22:07 »
Det verkar vara 0.3 avgasvärde 2017 ock 2018. Dekra besiktigade.



Vilket av värdena var 0,3 , och i vilken enhet? Och vad låg de övriga värdena på?

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #27 skrivet: 15 jul-19 kl 16:51 »
Så här står det: CO-k-värde    0% (0,3%)

                        HC 23 ppm   (100 ppm)
                       
                       CO: förhöjd tomgång  0% (o,2%)

                        Lamda: förhöjd tomgång.   1.03 (1.03)

                   Jag är inte så insatt i om det är bra eller dåligt.

  Undrar vad man spraymålar en katalysator med? Zinkspray tål 400 grader. Eller om man ska ta värmetålig sprayfärg?

   

torbjorn

  • Inlägg: 11143
    • Medelpad
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #28 skrivet: 15 jul-19 kl 22:01 »
Det ser ut som mycket bra avgasvärden.  Värdena inom parentes är gällande gränsvärden.
Enda möjliga undantaget är att lambdavärdet låg aningen i överkant, det kan antingen bero på ett avgasläckage någonstans efter lambdasonden, eller att lambdasonden börjar bli trött. Möjligen kan det också bero på ett motorfel som leder till att någon cylinder inte får samma bränsleblandning som de andra, en klassisk sak på VW är sprucken slang mellan insugningsröret och bromsservot som orsakar tjuvluft.

Katalysatorn målar man inte. Punkt slut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

845 gäster, 10 användare (2 dolda)
mattias_33, torpjens, alternaiv, Dr Qrunch, Mera eget, huskie, hsd, bengtiskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser