Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagny mår inte bra  (läst 6634 gånger)

Tuve

• Skåne
Dagny mår inte bra
« skrivet: 16 maj-07 kl 21:56 »
Undrar om nån har något råd som kan hjälpa dvärghönan Dagny. Hon ligger och vilar hela dagarna sen en eller två veckor tillbaka, och följer inte med de andra ut. Jag undrar om det kan vara något tillfälligt, eller om hon är allvarligt sjuk.
Bakgrund: Hon är 3 år gammal. Har kalkben, som jag för ca 6 veckor sen tvättade med såpvatten och behandlade med tjära+vaselin tre gånger i följd. Hennes fötter är inte så fina, men bättre nu efter behandlingen. Hennes flock består av bara en tupp och en höna till. De har behandlats lika, men bara Dagny mår dåligt. Doris fötter är till och med värre drabbade, men hon är pigg. Det var Dagny också, fram till för kanske två veckor sen. Hon är mycket slö, låter sig lyftas, pickar knappt på mat man lägger framför henne, och intresserar sig inte för vatten hon erbjuds. Hon sover inte ens med de andra två, som hon brukat göra innan.

Separat från de tre vuxna har jag fem kycklingar på 4 veckor, som jag nyss köpt. Vill inte sammanföra dem med flocken om jag misstänker att Dagny har något som smittar.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Dagny mår inte bra
« Svar #1 skrivet: 16 maj-07 kl 21:59 »
Försök att ha henna varmt ett tag !
Men om hon börjar bli ointreserad av mat, så skulle jag nog slakta henne... :-\

// manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

LEK

« Svar #2 skrivet: 16 maj-07 kl 22:02 »
Hej!
Tyvärr måste jag säga att min faverollhöna uppförde sig lika dant och det slutade med att hon en kväll blev jätte sjuk och dog. Det jag vill säga till dig som jag själv blev rekommenderad var att kolla om hon lägger ägg. Vet du att hon inte lagt ägg på ett par dagar KAN det vara ett ägg som fastnat,. Vad du gör då vet jag inte men det finns säkert svar på någon gammal tråd här på forumet. Sök...
Ett annat råd jag fick men som jag inte hann testa på min var a-fil mot lös mage. Jag vet inte om det heller hade hjälp men hade varit värt att prova. Gör det du med, eller ring en vet. Hoppas att det löser sig för din höna!!!
Håller tummarna!

Ce

« Svar #3 skrivet: 16 maj-07 kl 22:27 »
Hej Tuve!

På den beskrivning du ger tycker jag det låter som om hon kan vara liggsjuk/sur?! Men det kanske du har erfarenhet av så du kunnat utesluta? Mycket slö kanske inte stämmer, men resten låter bekant tycker jag. Även om jag uppfattar min ruvhönor som lite aggresiva - när man kommer i närheten och vill lyfta på dem.

Mvh //Ce
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Tuve

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 maj-07 kl 22:40 »
Nu har jag burit in henne i pannrummet, ca 23 grader där. Klämde försiktigt där bak, men kände inget som kunde vara ett ägg. Hon är i det närmaste apatisk nu. Ligger där man lägger henne. Jo, först trodde jag att hon bara var liggsjuk, det är därför jag inte trodde det var så allvarligt första veckan, men det här verkar inte alls bra.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 17 maj-07 kl 10:01 »
Jag skulle vilka veta hur hennes avföring ser ut?

Lena A

« Svar #6 skrivet: 17 maj-07 kl 20:15 »
Hur har det gått med Dagny?  ???

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #7 skrivet: 17 maj-07 kl 23:01 »
Hur går det med den lilla ?

// manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Tuve

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 maj-07 kl 22:21 »
Hon var något lite piggare idag, så nu fick hon gå ut till de andra igen. Tuppen uppvaktade henne direkt. Hon har suttit i en katttransportbur i pannrummet, kanske inte så kul, och framför allt ensamt. Jag la märke till att hon lagt en bajs som var alldeles gulgrön, men eftersom hon inte tycks äta mycket bajsar hon inte mycket heller. Kan man utläsa något av det, Mamma-Anna?

LEK

« Svar #9 skrivet: 18 maj-07 kl 23:07 »
Hej!
Här måste även jag få "vara med och fråga" ;). Jag hittade aldeles gröna bajsar i spånet jag med efter att min faveroll blivit sjuk och dött. (Jag jämför inte våra hönor rakt av och jag hoppas verkligen inte att din höna ska gå samma öde till mötes. Vill bara få klarhet i om det hade med saken att göra eller ej  ???
Håller tummarna för din höna!!!

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #10 skrivet: 19 maj-07 kl 01:16 »
Våran Majken, öländsk dvärghöna, går just nu på antibiotika mot en äggledarinflammation, hon hade nästan samma symtom som din Dagny. Slö, burrade upp sig, åt dåligt och hade grön avföring. Hon har blivit lite bättre nu så vi hoppas hon ska klara sig.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 19 maj-07 kl 11:42 »
Jag hittade aldeles gröna bajsar i spånet jag med efter att min faveroll blivit sjuk och dött.

Om hönsen har grön avföring och dör, är det väldigt bra om man skickar
in dom till SVA för obduktion.

Grön avföring är symptom på lite tråkiga sjukdomar så det kan ju vara bra att veta vad det var hönan hade, så man kan göra så bra som möjligt för sina andra höns.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mamma-Anna

« Svar #12 skrivet: 19 maj-07 kl 17:34 »
Alltså, jag tycker att Dagny verkar helsur! Har ju inte sett henne! Men på din beskrivning kunde det lika gänra vara mina två som ligger och tomruvar. En ruvande höna lämnar redet/plasen kanske så sällan som en gång per dag, för att snabbt få sig minimalt med mat, och för att ge ifrån sig en KLUMP avföring.

Om en höna har slemmig avföring, eller knepig färg, så säger det ju något om att det finns ett problem i magen. Hade en svag höna som hade bubblande avföring, och var hängig, henne avlivade jag direkt.

Jag hoppas din höna blir piggare igen, men jag skulle nog prova att ge henne några ägg och se om hon blir nöjd!

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #13 skrivet: 19 maj-07 kl 21:48 »
Kan oxå tänka att ägg har fastnat :-\
Hur har det vart med äggläggandet det senaste?
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

LEK

« Svar #14 skrivet: 19 maj-07 kl 21:55 »
Hej!
Skulle du Rosa vilja förtydliga lite vad du menar ang. tråkiga sjukdomar när det gäller grön avföring??? Blev intresserad och nyfiken!!!

Helenan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 maj-07 kl 21:15 »
Hur är det med Dagny? Har hon fått några ägg att ruva eller är hon sjuk???

Tuve

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 20 maj-07 kl 21:19 »
Dagny börjar så smått bli som vanligt igen. Anledningen till att jag inte tror att det varit ruvlust är att hon inte legat i ett rede. Där har funnits ägg att ruva på, men där låg hon inte. Men hon är piggare nu, så förhoppningsvis repar hon  sig.

Mamma-Anna

« Svar #17 skrivet: 21 maj-07 kl 16:28 »
Det låter ju bra att hon repar sig! :)
Måste dock berätta att jag har en höna som har sina egna ideer, hon ska värpa ägg i en halmsäck brevid hönshuset och ligga på ägg, det vägrar hon göra i redet, utan ska ligga på golvet under redena! Somliga hönor blir jag inte klok på  ;)

Tuve

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 23 maj-07 kl 21:55 »
Dagny dog idag :'(

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 23 maj-07 kl 22:33 »
Det var trist..

Skickar du in henne till SVA och kollar vad det var som Dagny dog i  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare
Davvan, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser