Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Uppland "Bienenkiste" (kupa liknande TBH) inkl. buckfastsamhälle  (läst 469 gånger)

sunflower

• Uppland
Uppland "Bienenkiste" (kupa liknande TBH) inkl. buckfastsamhälle
« skrivet: 26 sep-18 kl 07:06 »
Eftersom jag kommer att flytta till Tyskland under vintern söker jag nu någon efterträdare för min lilla biodling.
Det är en kupa som ser ut som en låda, byggt av trä, där bina har ett yngelrum och en "skattkammare". Bina bygger kakorna själva, inget plock med ramar.
Jag har haft denna typ av biodling i ca 3 år och tyckt att det var passande för mig som ville ha bina mest för pollineringens skull och inte för honungen. Ändå har jag fått ca. 15-18kg per år.
Jag säljer helst till någon som är intresserad av alternativ biodling och nyfiken på denna metod. Som sagt inget plock med ramar förutom när det gäller honungsskörden, lätt att sköta när man väl har blivit lite van.
Du som är intresserad kolla gärna www.bienenkiste.de
att kunna förstå tyska är en stor fördel eftersom modellen ursprungligen kommer från Tyskland och 99% av all information man hittar på nätet är på tyska.
Bild 1: den öppnade kupan vid honungsskörden
Bild 2: för att öppna kupan måste man ställa upp den såhär

I paketet ingår:
- en  kupa med bisamhälle
- en  tom kupa (jag byggde två för att ha en i reserv när de svärmar)
- trälistor (där bina bygger sina kakor på)
- ca. 1kg vax (eget) som du kan skicka in och låta pressa till vaxkakor; 12st behövs per år för honungsskörden

finns i Vallentuna, 30km norr om Stockholm
PM eller hör av dig på telefon: 0737165530

Daniela
« Senast ändrad: 26 sep-18 kl 08:35 av sunflower »
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bjöcka, mattias_33

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser